Hejsan,
vi håller på att renovera en kåk från 1929 där källaren som renoverats och inretts under 70 talet. Källaren är liksom en halvkällare där marken går ca 80 cm upp på utsidan. Köket låg i denna källare ,där det även finns en spiselvrå som är väldigt cool. Troligen var det jordgolv i denna källaren för spiselvrån som håller upp skorstenen vilaar på stora gråstenar och dessa tror jag är placerade rakt på marken. Nu håller vi på att renovera runt spiselvrån och fann att golvet runt om, som är gjort av betong, lät ihåligt när vi knackade på det. Vi blev så klart rädda och tänkte att vi får kanske gjuta om hela golvet.
Vi borrade ett stort hål i golvet med det största borret vi hade och upptäckte att först var det ca en tum betong som vilade på en yta av små runda stenar/leca/lerstenar som singel ungefär och de är mellan 3mm till 5mm stora. Detta lager var ca en tum också och sen under det var det ytterliggare ett lager betong som vi inte borrade igenom, så vi vet inte hur tjockt det lagret är. Vad är detta för slags byggteknik?
Har aldrig sett något liknande innan. Varför gör man så? Spontant tänker jag att det är som en fuktspärr och isolering på samma gång men jag är osäker..
Hjälp