Hej alla!

Har läst och postat en del här i tid och otid men nu är det dags för mig att dela med mig av mitt pågående projekt.

Håller just nu på att bygga till ett badrum i vårt hus, i vad som tidigare var hallen.

Vi har precis frilagt väggar, tak och golv och jag har sedan stött på patrull.
Vårat hus är i lättbetong och har också lättbetong i innerväggar

Enligt planen med vårat badrum skulle det innebära att vi har 3 väggar med lättbetong, och en ny uppreglad vägg enligt säker-vatten (45x70 reglar cc450, 15 mm k-ply och sen gips).

Det jag stöter på patrull är på en av ytterväggarna, är det skruvat och limmat (med bruk) en renoveringsgips på 6 mm eller vad den nu är.

Numera kan man ju enligt säker vatten / bkr ha gips bakom tätskikt, så länge man använder rätt (Kommer använda Kiito eller LIP). Säker-vatten-väggen är ju gips på plywood. Hur är det med gips på en putsad lättbetongvägg? Kan jag limma fast mitt tätskikt på gipset eftersom det är en massiv konstruktion bakom? Tänker att tjockleken på gipsen borde ju inte spela jättestor roll i och med att det är massivt bakom, eller tänker jag fel?

En firma som levererade offert tänkte skruv/limma gips på alla putsade innerväggar (eftersom det var 5 lager tapet och dem tyckte det var billigare och enklare att bara gipsa utanpå tapeten istället). Men då är det ju en firma som står för det. Nu ska jag göra det mesta själv och kan faktiskt inte hitta vad som gäller i detta fallet.

Mvh
Grim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.