Hej!
Håller på att renovera ett badrum och har anlitat ett väletablerat större företag här i bygden. Badrummet är i princip klart men jag börjar bli fundersam. Jag ville ha en fondvägg ovanför badkaret, och den är uppsatt tillsammans med golv, vägg och bård från Tarkett. Såg igår att de inte svetsat skarv (överlapp) mellan huvudväggmatta och fondvägg. Badkar och alla andra möbler är på plats så det verkar svårt att svetsa skarven i efterhand. Dessutom läste jag nu idag att fogarna på fondvägg inte får placeras i våtzon 1 men det är där de befinner sig nu. Ska man ha koll på sånt här själv? Jag har inte haft en aning om detta och vad har jag för rättigheter som konsument? Om man inte kan ha en fondvägg vid badkaret så får de ju säga det.
Hantverkarna kommer på måndag igen så jag får prata med dem då men har de gjort fel så får de riva bort hela våtmattan. Brukar de vara så här klantiga eller är det jag som tolkat något fel?
Har bifogat bild på skarven mellan fond och den enfärgade våtmattan. Sen kanske den inte är det största problemet utan det kanske är att jag överhuvudtaget taget inte alls kan ha en fondvägg ovanför badkaret.
Håller på att renovera ett badrum och har anlitat ett väletablerat större företag här i bygden. Badrummet är i princip klart men jag börjar bli fundersam. Jag ville ha en fondvägg ovanför badkaret, och den är uppsatt tillsammans med golv, vägg och bård från Tarkett. Såg igår att de inte svetsat skarv (överlapp) mellan huvudväggmatta och fondvägg. Badkar och alla andra möbler är på plats så det verkar svårt att svetsa skarven i efterhand. Dessutom läste jag nu idag att fogarna på fondvägg inte får placeras i våtzon 1 men det är där de befinner sig nu. Ska man ha koll på sånt här själv? Jag har inte haft en aning om detta och vad har jag för rättigheter som konsument? Om man inte kan ha en fondvägg vid badkaret så får de ju säga det.
Hantverkarna kommer på måndag igen så jag får prata med dem då men har de gjort fel så får de riva bort hela våtmattan. Brukar de vara så här klantiga eller är det jag som tolkat något fel?
Har bifogat bild på skarven mellan fond och den enfärgade våtmattan. Sen kanske den inte är det största problemet utan det kanske är att jag överhuvudtaget taget inte alls kan ha en fondvägg ovanför badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Husstartare
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 3 inlägg
Husstartare
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 3 inlägg
Nej, du ska inte ha koll på sånt själv - det är ju därför du anlitar en firma.T TaFastFabian skrev:Hej!
Har bifogat bild på skarven mellan fond och den enfärgade våtmattan. Sen kanske den inte är det största problemet utan det kanske är att jag överhuvudtaget taget inte alls kan ha en fondvägg ovanför badkaret. [bild]
Förhoppningsvis är firman du anlitat auktoriserad enligt GVK. Då ska de veta allt om vad som gäller för installation av våtrumsmattor och i tidigt skede meddelat dig om att de, enligt branschens regelverk, inte kan leverera enligt dina önskemål (alltså skarva en fondvägg i hörn i våtzon 1).
Man kan skarva med överlapp (som i bilden) men inte i våtzon 1, där får det inte finnas ens svetsade skarvar närmre än 100 mm från hörn. (https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/skarvplacering-och-utforande-plastmatta/)
Du behöver ha ett avtal/beställning och att företaget är auktoriserat enligt GVK, då har du något att luta dig mot som konsument.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
BirgitS skrev:
De har fixat det. Säljaren sa öppet att jag inte skulle kunna få ett våtrumsintyg om det inte svetsades så frågan är varför mattläggaren gjorde som han gjorde från början? Tror att det är många som fått våtrumsintyg från den här firman trots att kriterierna inte varit uppfyllda eftersom säljarna inte alltid har koll på hur hantverkarna utför arbetet. I vilket fall så är det svetsat nu ca 10 cm från hörnen. Blev lite bubbligt på något ställe men jag får mitt intyg och orkar inte tjafsa mer. Säljaren hade ringt Tarkett och de gav ok till att göra så härBirgitS skrev:
Jo det var ett överlapp och mattläggaren sa att det var tätt men jag visste ju att det inte var godkänt för ett våtrumsintyg. Visst jag kanske hade fått ett intyg ändåT TheGame skrev:
Säljaren bad om ursäkt och sa att jag givetvis inte kunde veta detta. Han sa att de var tvungna att rätta till det om jag ville ha ett intyg. Dock verkade det inte som att han visste att mattläggaren gjort så här förrän jag hörde av mig så troligtvis hade jag fått ett intyg ändå.H Husstartare skrev:Nej, du ska inte ha koll på sånt själv - det är ju därför du anlitar en firma.
Förhoppningsvis är firman du anlitat auktoriserad enligt GVK. Då ska de veta allt om vad som gäller för installation av våtrumsmattor och i tidigt skede meddelat dig om att de, enligt branschens regelverk, inte kan leverera enligt dina önskemål (alltså skarva en fondvägg i hörn i våtzon 1).
Man kan skarva med överlapp (som i bilden) men inte i våtzon 1, där får det inte finnas ens svetsade skarvar närmre än 100 mm från hörn. ([länk])
Du behöver ha ett avtal/beställning och att företaget är auktoriserat enligt GVK, då har du något att luta dig mot som konsument.
H
Husstartare
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 3 inlägg
Husstartare
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 3 inlägg
Lite ovanligt att det är säljaren som har koll. Det brukar vara säljaren som säger att firman kan göra en massa olika saker men sedan när man pratar med hantverkaren så får man motstridig info.T TaFastFabian skrev:De har fixat det. Säljaren sa öppet att jag inte skulle kunna få ett våtrumsintyg om det inte svetsades så frågan är varför mattläggaren gjorde som han gjorde från början? Tror att det är många som fått våtrumsintyg från den här firman trots att kriterierna inte varit uppfyllda eftersom säljarna inte alltid har koll på hur hantverkarna utför arbetet. I vilket fall så är det svetsat nu ca 10 cm från hörnen. Blev lite bubbligt på något ställe men jag får mitt intyg och orkar inte tjafsa mer. Säljaren hade ringt Tarkett och de gav ok till att göra så här
Bra att det är svetsat, då är det bara plaska på!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Ventilation -
Vad använde man för tätskikt i badrum i sluten av 80 talet
Badrum -
Hur ska jag fylla/täta dessa hål i badrumsväggen?
Badrum -
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
Vad är det för något som växer i mitt badrum?
Övrigt husrelaterat