Håller på att planera ett badrum i ett nybyggt trähus, men håller på att bli tokig på alla olika sätt att göra tätskikten på, det känns som man måste läsa in sig på alla sätt som finns för att veta vilket som passar mig *suck och stön*:confused::eek:

Huset är helt nybyggt trähus och 2 av väggarna i badrummet är ytterväggar. I dagsläget sitter det 22mm vanligt golvspån på golvet, 16mm spån på innerväggarna och på ytterväggarna inte mer än tätplasten.

Räcker det med att köra gröna våtrums-spånskivor överallt (golv och väggar) och sen köra primer och tätskikt från någon tillverkare, eller måste man flyta av golvet och göra massa sånt krångel? Jag hade tänkt att lägga klinker på golvet och kakla väggarna sen.

Ni som redan varit i den här situationen får gärna komma med förslag på hur jag kan lösa detta på ett bra sätt, och vilka produkter/tillverkare som ni har använt!

/Peter

hur mycket vikt bär lux-skivor? går det att fästa armaturer och liknande (utanpåliggande) utan att kortla för allting?

P
Nej, LUX-skivorna bär ingen vikt. Man fräser in hårdplastinlägg i ytan på skivan där man ska skruva fast saker, men jag skulle kortla för tyngre saker, samt ta mig en funderare på hur infästningarna i hårdplasten ska utföras för att bli täta.

Verkar inte speciellt hemmasnickrarvänligt direkt.... Fan vad jag blir sugen på osb eller gips och gammal hedelig primer och tätskikt helt plötsligt :)

finns det något lättanvänt alternativ egentligen????

Fibercementskivor är väl ganska lättanvänt. Oavsett vilka skivor du använder ska du kortla bakom de ställen där infästningar ska ske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.