Har ett fritidshus som behöver få nytt badrum. Det gamla ska rivas ut fullständigt för att komma tillrätta med en takläcka och andra eventuella fuktproblem. Har tappat räkningen på antalet trådar jag har läst här på forumet men jag har fått svar på många av mina frågor. Samtidigt har nya uppkommit.

Idag är "badrummet" klätt med träpanel i tak och på vägg, förutom i duschdelen där det sitter en våtrumsliknande matta. Duschhörnan är i bildens övre vänstra del. Allt ska som sagt rivas bort till "stommen" innan vi börjar.

Vi börjar med väggarna och från innersta lagret.

Skivmaterial.
Har läst vad som sagts om gips och PER:s kommande regler. Det talar för att vi borde använda Masterboard eller Minerit. Om man ska våga säga något emot detta så är det väl priset på materialet. Minaret verkar vara ca sju gånger dyrare än gips och MB runt fyra gånger dyrare. Stugan kan endast användas om sommaren och belastningen på badrummet är långt mindre än i vår lägenhet. Är det trots detta totalt "hål i huvvet" att gå på gällande branchregler och använda gips? Även om vi använder minerit endast i duschdelen så blir det sex plattor á 700 kronor (12x1200x2550 Beijer Bygg). 4200 kronor mot 720 för gips i samma sektion. Är jag dumsnål så låt mig få höra det. Dessvärre är budgeten väldigt stram.

Tätskikt.
Finns det något tätskikt som är att rekomendera framför andra? Har som hastigast sneglat på LIP:s VS30. Vill ha en produkt som är lätt att applicera även för en lekman.

Fix.
Kommer mest troligt att helkakla badrummet. Förslag på lättarbetat fix tas tacksamt emot. Har förstått att det är skillnad på om det går att hänga kaklet eller ej och vill helst slippa att sprida nya svordommar över bygden i sommar.

Kakel.
Här letar vi upp något prisvärt som ser vetigt ut. Inga konstigheter.

Golv.

Ovanpå bjälklaget blir det spånskiva och sedan flytspackel så som jon_h förespråkar. Antar att det finns en uppsjö med olika flytspackel. Vad är att rekomendera här? Har aldrig arbetat med flytspackel tidigare. Är det väldigt lurigt att få till fallet eller ger det sig om man tar sig tid och är noggrann?

Tätskikt.
Samma som väggar.

Fix.
Är det samma fix till golv som till väggar?

Klinker/Kakel.
Även här letar vi upp något prisvärt som ser vettigt ut. Blir förmodligen inga jätteplattor då vi vill få det jämt med fallet.

Avlopp.

En golvbrunn till duschen, en rördragning för handfat och en för toaletten. Toaletten är en Separett så det är endast urin som går till infiltration tillsammans med vatten från handfat och dusch. Torde inte vara några konstigheter här om man ser till att få det tätt med manchetter och annat vad gäller tätskikt.

Tak.
Funderar på att dra upp gips och sedan måla med lämplig färg.

Vad säger ni som har renoverat era badrum eller ni som arbetar med detta dagligen? Är jag helt ute och far eller har jag fått kläm på det?

/J

• Badrum.jpg
Jag kan svara på några av dina frågor genom egna erfarenheter.

LIP vs 30 : Detta membran är godkänt för tillfället men det allena kommer inte att vara godkänt när de nya reglerna börjar gälla. Däremot har LIP ett annat tätmedel kallat (förvånande? ;) ) VS 20 som i kombination med VS 30 skall klara det kommande ångmotståndskravet. Åtminstone enligt den försäljare jag har kontakt med. Inga applikationsinstruktioner är dock klara än så det vetitusan om jag hade använt det om du nu INTE är fiffig nog att använda minerit/masterboard där det krävs. I övrigt är detta en lätt produkt att jobba med och tydliga instruktioner medföljer oftast.

Vad gäller fix så finns det en mängd bra sådana. För att vara på den säkra sidan hade jag använt fix från samma leverantör som tätskiktet även om det egentligen inte spelar någon roll men då har man åtminstone ryggen fri. LIP har ett hängfix som heter supertrope som är ypperligt att arbeta med men även Alfix har bra fix som fungerar och i ärlighetens namn tror jag att de flesta fixleverantörer har bra fix men se till att du får ett klass 3 fix som går att "hänga" i. De flesta fix går att använda både till golv och vägg men jag brukar föredra ett lite mer flexibelt fix till golvet, det känns lite bättre på nåt sätt.

Vad gäller flytspacklingen tycker jag precis som Jon_H att du ska spackla på spånskivan. Även där finns det mängder av bra spackel men de jag använder mest och således kan rekommendera är dels LIP´s 226 eller Finja´s 280. Dessa är ett slags fiberspackel som är starka som tusan och även om de flyter ut hyfsat så går de utmärkt att bygga bra fall med. Glöm dock inte att armera med hörnsvetsad armeringsmatta.

Dessa är mina rekommendationer och är naturligtvis mycket subjektiva då det är grejjer jag använder dagligen. Hoppas det varit till någon hjälp och lycka till! :)

Jag hade valt gipsskivor i ditt fall, för jag gissar att du inte har diffusionsspärr där duschen är? Eventuellt kan man använda våtrumsgips som är lite tåligare mot fukt. Sedan ett tätskikt som verkar som att det kommer uppfylla de nya reglerna, till exempel Deitermann. Självklart väljer man fix av samma fabrikat, det är ett krav för att konstruktionen ska vara godkänd och tillverkaren ska ta ansvar för sin produkt. Även om det, som Abbedabbe säger, antagligen inte spelar någon roll.

Finja 280 är bra, men 260 är lite finare i strukturen. Jag föredrar för det mesta den.

Tack, då känns det som att jag inte är helt ute och far utan har hyfsad koll. Alltid trevligt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.