5 372 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Badrum från - 17. Ingen avstängning för vattnet.
Är inte ett dolt fel.D Daniel 109 skrev:
Vi kommer dock försöka reklamera jobbet enligt konsumenttjänstlagen (inte pga avsaknaden av avstängningsventil). Samlar ammunition just nu.
Att installationen inte är "olaglig" förstår jag.
Jag har en bra dialog med tidigare ägare, och har en bra bild av dennes uppfattning om uppdraget till byggfirman.
Det här handlar inte om enbart avsaknad av möjlighet till avstängning av vattnet. Det saken löser vi.A AG A skrev:Finns det någon beställning där det framgår att han ville kunna stänga av vattnet?
Jag vet inte vad du efterfrågar. Om det är sympatier, så javisst. De flesta håller nog med om att det borde finnas avstängning. Men i övrigt finns inte mer att säga. Det saknas lagar som säger vart och hur många avstängningar det ska finnas. Det är ju dessutom väldigt enkelt att upptäcka. Därmed är det varken "dolt" eller "fel". Nu verkar du ju inte heller ha tummen helt mitt i handen. Det är väl bara att sätta dit ett par avstängningar.
Vad jag undrar är om firman gjort fel som byggt bort möjlighet till avstängning. Det är ju inte bara lagar enskilda (inklusive Byggare) har att förhålla sig till.
Menar du att ni ska agera ombud åt tidigare ägare gentemot företaget?K Kardan79 skrev:
De är ju inte klokt. Ska du reklamera ett flera år gammalt arbete som beställts av den tidigare ägaren pga av några avstängningar som du anser saknasK Kardan79 skrev:Är inte ett dolt fel.
Vi kommer dock försöka reklamera jobbet enligt konsumenttjänstlagen (inte pga avsaknaden av avstängningsventil). Samlar ammunition just nu.
Att installationen inte är "olaglig" förstår jag.
Jag har en bra dialog med tidigare ägare, och har en bra bild av dennes uppfattning om uppdraget till byggfirman.
Lite OT, dock i samma anda.
- Jag har plattor med skarvar på väggarna som rör sig under året. Typ Tretex. Mer synligt på vissa ställen.
Köpte huset 95 som byggdes 1982.
Före mig har det varit flera ägare.
Vem kan jag reklamera detta till

Tycker ju att det borde ha byggts med gipsskivor.
Ginge det att få loss några hundra tusen, så vore det välkommet
BT!
- Jag har plattor med skarvar på väggarna som rör sig under året. Typ Tretex. Mer synligt på vissa ställen.
Köpte huset 95 som byggdes 1982.
Före mig har det varit flera ägare.
Vem kan jag reklamera detta till
Tycker ju att det borde ha byggts med gipsskivor.
Ginge det att få loss några hundra tusen, så vore det välkommet
BT!
Redigerat:
Nej, nej.V Villaägarenr1 skrev:
Jag vet att det är en del att läsa, så för att sammanfatta detta hela är grundproblemet att de lagt matta på platta med till skjutande fukt (ej isolerad platta). Det har lett till förtvålning.
I samband med att vi renoverar omgivande utrymmen har det blivit tydligt att inte allt arbete utförts på rätt sätt.
Jag undrar om det finns krav, rekommendationer eller annat om att det ska finnas möjlighet att stänga av inkommande vatten.
Vi ska försöka reklamera då vi måste riva ett 5 år gammalt badrum pga konstruktion det sedan länge varit känt innebär en jätterisk för förtvålning.
Angående huvudfrågan har jag inte någon möjlighet att stänga av vattnet i något av mina badrum, brukar man verkligen ha det?
Däremot har jag självklart möjlighet att stänga av inkommande vatten. Men att det saknas i ditt hus är knappas badrumsfirmans fel.
Däremot har jag självklart möjlighet att stänga av inkommande vatten. Men att det saknas i ditt hus är knappas badrumsfirmans fel.
Det finns inga krav, bara rekommendationer. Därmed är det inget fel att utelämna avstängningar.K Kardan79 skrev:Nej, nej.
Jag vet att det är en del att läsa, så för att sammanfatta detta hela är grundproblemet att de lagt matta på platta med till skjutande fukt (ej isolerad platta). Det har lett till förtvålning.
I samband med att vi renoverar omgivande utrymmen har det blivit tydligt att inte allt arbete utförts på rätt sätt.
Jag undrar om det finns krav, rekommendationer eller annat om att det ska finnas möjlighet att stänga av inkommande vatten.
Vi ska försöka reklamera då vi måste riva ett 5 år gammalt badrum pga konstruktion det sedan länge varit känt innebär en jätterisk för förtvålning.
Vad gäller badrummets övriga konstruktion, så kan man inte reklamera en tjänst/vara som är beställd av någon annan. Det är helt och hållet deras avtal. En sak hade varit om hantverkarna lämnat 10 års garanti. Då följer garantin med kvittot. Men utan garanti och/eller kvitto har hantverkaren inga skyldigheter.
Din enda chans är att få det som dolt fel. Men det är redan kostaterat att det inte är ett dolt fel. Så tyvärr finns det inget att göra, förutom att bekosta det själv.
Vid närmare eftertanke sitter det nog avstängningar på alla slingor i fördelarskåpet. Har dock inget med installationen i badrummet att göra.N nybyggarn3 skrev:
Men herregud. Ring en rörmokare kostar inte många kronor att åtgärda. Av bilderna att döma så har ni köpt ett risigt renoveringsobjekt med oisolerad platta. Man får det man betalar för.K Kardan79 skrev:Nej, jag skojar inte. Varför skulle jag göra det? Skippa gärna den pissiga attityden.
Det finns otaliga tecken på att firman har "cut corners" . Det tillsammans med att vi har problem med lukt i badrummet får mig att ställa frågor. Enligt den utredare vi haft på plats är det sannolikt förtvålning som är orsaken.
Det har lagts matta (platta, flytspackel m. golvvärme, matta), trots problem med till skjutande fukt underifrån. Inte helt lyckat.
Efter första kontakt med firman, dvs. så snart de fått kännedom om att problem uppstått, så slutade de svara på samtal från mig.
Firman har inte utfört arbete enligt lämnad offert, men har tagit betalt för arbetet.
Jag försöker bara undersöka om det är rimligt att en våtrumsfirma som åtar sig att renovera ett badrum (totalentreprenad) och byta el, avlopp, hydropress, varmvattenberedare samt slangar (pex RiR) till kök (går i vägg och golv) bygger bort möjligheten att stänga av vattnet. Jag tycker personligen att det är så dumt så klockorna stannar. Var, som sagt, inte tidigare husägare som bad om lösningen.
/daniel
Är du helt säker på din sak? Nu var det visserligen många år sedan jag studerade, men jag minns fortfarande NJA 2015 s. 1040 (Myresjöhus II). Har du läst domen? Jag är inte så säker på att du har rätt, och det verkar inte juristerna på Villaägarna vara heller. Säljaren har skriftligen överlåtit sin rätt att kräva felpåfölder till oss.A AG A skrev:Det finns inga krav, bara rekommendationer. Därmed är det inget fel att utelämna avstängningar.
Vad gäller badrummets övriga konstruktion, så kan man inte reklamera en tjänst/vara som är beställd av någon annan. Det är helt och hållet deras avtal. En sak hade varit om hantverkarna lämnat 10 års garanti. Då följer garantin med kvittot. Men utan garanti och/eller kvitto har hantverkaren inga skyldigheter.
Din enda chans är att få det som dolt fel. Men det är redan kostaterat att det inte är ett dolt fel. Så tyvärr finns det inget att göra, förutom att bekosta det själv.
Problemet är, som redan upprepats flera gånger, förtvålningsproblematiken. Frågan gällande avsaknaden av avstängning var föranledd av att vi uppfattar det som att byggfirman kanske inte i alla avseenden gjort vad som kan förväntas.
Frågan gällde inte hur vi tillskapar en möjlighet att stänga av vattnet. Det har vi koll på. Men tack ändå!P Paintball1 skrev:
Intressant resonemang, att man med stöd i NJA 2015 s. 1040 kan överlåta sina rättigheter som man fått enligt konsumenttjänstlagen som tjänstköpare till någon annan, t ex den som i sin tur köper frukten av den inköpta konsumenttjänsten. Har byggbranschen koll på att detta kan ske, att när ett företag säljer en badrumsrenovering till Stina så kan Stina senare överlåta rättigheterna att reklamera badrummet till vem som helst?K Kardan79 skrev:Är du helt säker på din sak? Nu var det visserligen många år sedan jag studerade, men jag minns fortfarande NJA 2015 s. 1040 (Myresjöhus II). Har du läst domen? Jag är inte så säker på att du har rätt, och det verkar inte juristerna på Villaägarna vara heller. Säljaren har skriftligen överlåtit sin rätt att kräva felpåfölder till oss.
Problemet är, som redan upprepats flera gånger, förtvålningsproblematiken. Frågan gällande avsaknaden av avstängning var föranledd av att vi uppfattar det som att byggfirman kanske inte i alla avseenden gjort vad som kan förväntas.
Vilka är kraven för en sådan överlåtelse?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Som sagt intressant. Men jag tror (kan ha fel) att detta inte skulle gå att reklammera idag även om huset fortfarande hade ägts av första ägaren.
OM vi antar att detta är ett fel i entreprenaden, det borde funnits ventiler (långt ifrån solklart). Så är det ett tydligt besiktningsbart förhållande, som i så fall borde ha anmärkts på vid slutbesiktningen. Jag har uppfattat att den 10 åriga reklamationsrätten man har för byggfel skall gälla svårupptäckta fel. Ex. att det saknas tätskikt i ett badrum.
Om en besiktningsman (slutbesiktningen) missar ett tydligt fel i entrprenaden, som gör att det inte reklammeras, så blir det bes. mannen som får stå för kostnaden, men reklamationsrätten för besiktningar är bara 2 år.
OM vi antar att detta är ett fel i entreprenaden, det borde funnits ventiler (långt ifrån solklart). Så är det ett tydligt besiktningsbart förhållande, som i så fall borde ha anmärkts på vid slutbesiktningen. Jag har uppfattat att den 10 åriga reklamationsrätten man har för byggfel skall gälla svårupptäckta fel. Ex. att det saknas tätskikt i ett badrum.
Om en besiktningsman (slutbesiktningen) missar ett tydligt fel i entrprenaden, som gör att det inte reklammeras, så blir det bes. mannen som får stå för kostnaden, men reklamationsrätten för besiktningar är bara 2 år.
Redigerat: