Hej.

Jag är ny som postare på Byggahus, men har läst på olika delar av Byggahus ett bra tag.

Mitt badrum behöver renoveras på grund av rörläckage i teknikschaktet, och jag bor i en BRF. Vi i familjen har idag ett badkar (50 x 160 cm), men använder det bara för att duscha. Jag kan räkna antalet bad de senaste fem åren på mina fem fingrar. Så nu när vi tvingas renovera tänkte jag skippa det slitna badkaret och istället bara installera en generösare dusch med glasväggar, så kanske jag kan lägga merpengarna på att fixa till en riktigt bra duschhörna med ett bra duschhuvud och kanske snyggare kakel.

Tycker någon att det är ett dåligt beslut? Jag räknar med att vi säljer om cirka fem år, finns det risk för ett sämre värde på lägenheten?

Jag vet att den här frågan kommit upp förut. Men det förändras med tiden. Är jag fel ute?
 
Förmodligen bästa beslutet du tagit i ditt liv. Ut med badkaret och bygg en bra dusch. Ovärdigt att stå i ett badkar och duscha ;)
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag tycker att det låter som en bra idé (y)
Jag har renoverat 2 lägenheter och i båda har jag tagit bort badkaret. En snygg duschlösning är lättare att sälja alla gånger och tilltalar fler.
Om man där emot har två badrum kan det vara smidigt med badkar om man har barn alternativt att man gillar att bada ;)
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle säga att det beror lite på vilka som köper den typen av lägenhet normalt. Om det är småbarnsföräldrar så uppskattar de ofta att det finns eller är lätt att sätta in ett badkar och i så fall kan det vara bra att tänka på att det fortfarande finns plats för ett badkar när man tar bort duschdörrar/väggar.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
Med bara ett badrum säger jag dusch alla gånger! Ska ni bo där i fem år renoverar ni ändå mest för er själva får man nog ändå säga. Jag har småbarn och hade definitivt föredragit dusch, barnen nöjer sig med en balja eller bara söla i duschen. Det är ovärdigt att ta sin dagliga dusch i badkar.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
BirgitS
M Manfreds skrev:
Med bara ett badrum säger jag dusch alla gånger! Ska ni bo där i fem år renoverar ni ändå mest för er själva får man nog ändå säga. Jag har småbarn och hade definitivt föredragit dusch, barnen nöjer sig med en balja eller bara söla i duschen. Det är ovärdigt att ta sin dagliga dusch i badkar.
De som bodde här innan oss hade småbarn och de tog bort duschdörrarna och satte in ett badkar, sen när vi flyttade in återställde vi.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De som bodde här innan oss hade småbarn och de tog bort duschdörrarna och satte in ett badkar, sen när vi flyttade in återställde vi.
Har man möjlighet kan det ju vara fördelaktigt att lämna möjligheten att byta till badkar. Kan inte för mitt liv förstå det dock :|
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
Tack för alla svaren. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.