Nja att höja pumpens vatten temp är nog ingen bra lösning, dels går det nog inte få upp den mer än i 60 grader, sen vill man kanske bada lite spontant ibland.
Så är det någon som satt i en större värmare i något kar?
Eller är det till att skaffa en 150-200 liters varvatten beredare och "seriekoppla" med pumpen?
Jag tacksam för tipps och råd
// Lennart

glasarn skrev:
Nja att höja pumpens vatten temp är nog ingen bra lösning, dels går det nog inte få upp den mer än i 60 grader, sen vill man kanske bada lite spontant ibland.
Så är det någon som satt i en större värmare i något kar?
Eller är det till att skaffa en 150-200 liters varvatten beredare och "seriekoppla" med pumpen?
Jag tacksam för tipps och råd
// Lennart

Du menar att du häller i ljummet vatten i karet och sedan hissar tempen i badkaret med en biffig elpatron? Då känns det som en flexiblare lösning att producera varmvattnet centralt i din värmeanläggning och sedan tappa upp det där du vill ha det.

Jag har en bergvp med inbyggd 160liter (55grader ca) + en elvb i serie med denna på 200 liter där jag hissar tempen till maximalt 85 grader. Då har jag varmvatten så det räcker att fylla hela huset om jag vill. När investeringen gjordes var det för dyrt med en stor dubbelmantlad tank (kontra den lägre driftskostnaden), nu kan detta ha ändrat sig eventuellt.

tjo glasarn.. det finns inte inställnigar på thermia'n om varmvattnet ??
på vår frånluftpump från nibe finns inställningar om "extra varmvatten" vid ett sådant länge.. funkar fint för att få mer varmt vatten , sen när man är "klar" med ett gott bad stänger man bara av funktionen igen..

sanne78 skrev:
tjo glasarn..  det finns inte inställnigar på thermia'n om varmvattnet ??
på vår frånluftpump från nibe finns inställningar om "extra varmvatten" vid ett sådant länge..  funkar fint för att få mer varmt vatten , sen när man är "klar" med ett gott bad stänger man bara av funktionen igen..

JA nibe har en sån funktion, men det är 2 nackdelar med den. du kan inte spontan bara, utan måste trycka på knappen 30 min innan badning
& sen är jag tveksam till att vattnet ialla fall räcker till båda 300 lite bad & dursch

koppla in en elberedara. det finns ofta modeller som har liknande disign som värmepumparna, så satsa på en sån, så smälter den in bra!

Om man inte har plats för en stor varmvattenberadare, så kanske det kan funka med en genomströmningsberedare.

Cyrix skrev:
Om man inte har plats för en stor varmvattenberadare, så kanske det kan funka med en genomströmningsberedare.
Men inte så bra till just störttappning av stora badkar. Eller finns det genomströmningsberedare med hög kapacitet?

Nä, vet inte om det finns med så stor kapacitet, räcker ju till för att duscha, men att fylla ett helt badkar tar nog länge.
Min tanke var ju i sådana fall om det inte skulle gå att koppla den via en blandarventil så att det börjar strömma vatten genom den först när det andra varmvattnet är slut. Dvs badkaret fylls nätan fullt med vattnet från värmepumpen och sen när det är slut så tar den varmvatten från genströmningsberedaren. Kanske inte gör så mkt om dom sista 50litrarna tar lite längre tid att tappa i. Sen ifall det fungerar eller inte har jag ingen koll på egentligen.

Nej, jag tror inte att en genomströmningsberedare passar. Jag har visserligen sett en med riktigt stor kapacitet, men den hade en effekt på 18kW! :o

En vanlig elektrisk VVB på ca 100 l och en blandningsventil, såsom Carman föreslog, skulle nog vara den bästa lösningen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.