tommib
Om dörren skulle vara på ena långsidan och badkaret går in genom dörren är det möjligt (men trixigt). Tyvärr tror jag inte att dörren är där.

Frågan kvarstår om rören är medräknade i de där 163 cm.

Med de måtten måste du ta bort väggen och föra in badkaret rakt, så som det ska stå på plats.
Alternativet är som du är inne på en annan modell.

• Gilla
Lia D
  • Laddar…
Hehe, detta borde nästan vara i humorhörnan...

Pythagoras sats är ofta bra att kunna.

Om vi ponerar att badkaret är 160 cm och 60 cm högt så blir hypotenusan roten ur [ (160^2)+(60^2) ] = 171 cm.

Någon skrev att man skulle runda hörnen men det kommer tyvärr inte hjälpa så mycket. Då skulle man behöva göra en radie på hörnet som är 30 cm (!) för att komma ner till 163 cm... roten ur [ (160^2)+(30^2) ] = 163 cm

Det enda vettiga ni kan göra är att beställa ett badkar som är 150 cm brett.. Då blir hypotenusan 161 cm och då kan ni förhoppningsvis trixa in badkaret på era 163 cm...

mvh / tobias

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Om du har dörren på ena långsidan och rören sticker ut max 3 cm från väggen så kan det gå. Annars är det omöjligt.

KnockOnWood skrev:
(Har en kompis som råkade ut för detta, men karet skulle stå åt andra hållet,
med kortändan mot väggen med dörr.
De rev väggen mot hallen, och ställde in karet, och byggde sedan upp väggen igen.
Korridoren utanför blev lite smalare bara, och renoveringen gick inte direkt i raketfart :)
Hej Rolf, varma hälsningar till dig om du läser detta, och grattis till ett bra slutresultat! )
Låter som de inte riktigt följt alla branschregler där ;)

Det ser ut som badkaret är högre än det är brett, i så fall är det enklare att sätta in det genom att vinkla det åt "andra" hållet. Men det kommer troligvis inte att hjälpa, dock väl värt ett försök när ni kommit så här långt. Tänk som sagt var också på rören till vänster, så att ni vinklar in badkaret över dem för att kunna utnyttja den fulla längden mellan väggarna.

Ett alternativ, lite beroende på hur badkaret är utformat, är som sagt att ta bort en bit av fronten (och motsvarande på andra sidan). Det kan ju då göras på samma sida som handfatet hamnar, så syns det inte så mycket efteråt. Sågar man med en fin såg kan man ju limma tillbaka den bortsågade biten efteråt (lite beroende på vad det är för plast.)

Lossa handfatet o in med det vågrätt direkt.

Skysodan skrev:
Lossa handfatet o in med det vågrätt direkt.
Ni verkar inte ha förstått geometrin rätt. Med given bredd på badrummet och givna mått på badkaret är det lätt att räkna att det inte går. Hur man än gör.

Vore intressant att höra från TS vad som hände.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
tommib
Jag vidhåller fortfarande att det går givet förutsättningarna:

1. Badrummet har dörren på ena långsidan
2. Dörren är bredare än badkaret (på höjden eller bredden, spelar ingen roll).
3. Rören är medräknade i bredden 163 cm (alt att det är >160 cm brett från ytterkant rörklammer till motstående vägg.
4. Kommoden går att demontera (alt att blandarfästena lämnar >160cm till motstående vägg).

Tyvärr faller det troligen på 1 (och sannolikt också 3).

Men jag håller med. Vad hände TS?

tommib skrev:
Jag vidhåller fortfarande att det går givet förutsättningarna:

1. Badrummet har dörren på ena långsidan
2. Dörren är bredare än badkaret (på höjden eller bredden, spelar ingen roll).
3. Rören är medräknade i bredden 163 cm (alt att det är >160 cm brett från ytterkant rörklammer till motstående vägg.
4. Kommoden går att demontera (alt att blandarfästena lämnar >160cm till motstående vägg).

Tyvärr faller det troligen på 1 (och sannolikt också 3).

Men jag håller med. Vad hände TS?
Nja, om du justerar 1 till att dörren är på en av de väggarna mot vilka badkaret skall ha sina kortsidor, så går det givet de förutsättningarna. (Ty, det är inte givet att de väggarna är längre än de andra). ;)

Men det faller som sagt på att just så uppenbarligen inte är fallet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, ok då.

Men jösses, nu förstår jag att svenskarna ligger långt efter i matematiska kunskaper, det är inte möjligt att rotera, vicka böja eller på annat vis få in detta badkar i det utrymme som ts vill ha det i, det spelar ingen roll vad för tips ni ger ts, det går aldrig.
Enda lösningen i dett läge är att göra om en av väggarna, mest estetiskt vore då, om det går, att helt enkelt göra en "hylla" in i den ena väggen på minsta måtten 650 x 650 x 100 djup, kakla om och sedan kanske "fylla" i med en eller två extra hyllor.
Mvh P-A

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
tommib och tomasx har nu visat på den enda möjligheten utan att förändra väggarna. Så här ser den enda möjliga lösningen alltså ut :
Enkel ritning som visar en planerad lösning för ett byggprojekt med pilar som anger riktning.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Jag frestas att länka in denna tråden från byggbloopers :D

På temat galna ideér så kan jag annars bidra med att såga upp hål i taket och ta ner badkaret den vägen - då slipper man sabba tätskikten.

Det roligaste med att ändå lyckas få in karet är blotta tanken vid hur mycket de som en gång i framtiden som ska renovera badrummet kommer klia sig i huvudet :D

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.