Hej. Vi har så svårt att bestämma oss. Vi har 2 toaletter. I ett av rummen kommer det vara dusch och I det andra badkar. Vi får tyvärr inte plats med badkar + dusch i ett och samma badrum. Vårt enplanshus kommer vara uppdelat i en barn- och vuxendel. Nu befinner vi oss i valet och kvalet om vi vill ha badkaret i barn- respektive vuxendelen av huset. Vad är mest praktiskt? Kom gärna med för- och nackdelar.
Om vi ska ha badkaret placerat i vuxendelen så önskar vi även tips på hur vi skulle kunna placera badkar/kommod/toalett i det badrummet.
Bifogar planlösningen för bättre förståelse.
Om vi ska ha badkaret placerat i vuxendelen så önskar vi även tips på hur vi skulle kunna placera badkar/kommod/toalett i det badrummet.
Bifogar planlösningen för bättre förståelse.
Utan n att veta hur gamla barnen är så antar jag att dom är små. Då behöver ni ju få plats med skötbord, vilket kan va en variant att lägga ovanpå badkaret. Sen alla leksaker, handdukar, blöjor etc. Jag ser dock på planlösningen att den toalett ni har i barndelen(t.v) måste fungera som besökstoalett. Då kanske man inte vill ha den fullproppad med grejer. Jag hade personligen kört badkar i barndelen och dusch i den andra.
Ja det är sant. Då kör vi nog på det. Vad tror du om att ha ingången till badrummet i barndelen ifrån hallen istället? Då kan vi flytta på badkaret och ha det högst upp istället för att kunna möjliggöra att ha ett fönster I badrummet (vi vill annars inte ha fönster på grund av fuktrisk).BirgitS skrev:
Vi har badkar. Och 3 barn i åldrarna 1-10 år. Kan säga att maken och jag har badat totalt 2 el 3 ggr sedan vi flyttade in 2018. Barnen badar varje vecka. 
Tack! Vi har inte barn än så lite svårt att föreställa sig. Men vi har tänkt på samma sätt som digMariaiÖstergötland skrev:
Ja det låter väl vettigt. Vad menar du förresten med en barn- och en vuxendel? Menar du med sovrummen?L Lovisa Widen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Personligen skulle jag ju inte vilja att barnen måste gå ut i hallen för att gå på toa på natten. I alla fall jag och mina syskon tyckte det var pinsamt att gå till badrummet på kvällen när gästerna kunde se det för då kunde de tro att vi var tvungna att gå och lägga oss redan.L Lovisa Widen skrev:
Ett litet fönster kan du ha ändå i den badkarsända där blandaren inte sitter och så sätter du upp en gardinstång så pass lång att den går 10 cm utanför fönstret på båda sidorna och typ 10 cm ovanför fönstret samt klipper till ett duschdraperi att ha som gardin som kan dras för när det behövs.
Jag tror inte barnen (när de är små) kommer uppskatta att sova så långt bort från föräldrarna.. från en sidan av huset till andra är väldigt långt att gå om man är typ fyra år och mörkrädd....L Lovisa Widen skrev:
BirgitS har iof rätt... samtidigt är det bra att ha snabb tillgång till toa när barnen kommer in och är akutkissnödiga.BirgitS skrev:
Personligen skulle jag ju inte vilja att barnen måste gå ut i hallen för att gå på toa på natten. I alla fall jag och mina syskon tyckte det var pinsamt att gå till badrummet på kvällen när gästerna kunde se det för då kunde de tro att vi var tvungna att gå och lägga oss redan.
Ett litet fönster kan du ha ändå i den badkarsända där blandaren inte sitter och så sätter du upp en gardinstång så pass lång att den går 10 cm utanför fönstret på båda sidorna och typ 10 cm ovanför fönstret samt klipper till ett duschdraperi att ha som gardin som kan dras för när det behövs.
Också bra poäng. Min make och jag flyttade ner en våning i vintras och har de två stora barnen på plan 2. Får nuförtiden gå upp kl 3-4 varje natt och bära ner 5-åringen. Innan kom hon in själv varje natt och kröp ner i vår säng.Violina skrev:
Vi kommer ha badkaret som kombinerat badkar/dusch så då ska man undvika att placera fönster över hela badkaretBirgitS skrev:
Personligen skulle jag ju inte vilja att barnen måste gå ut i hallen för att gå på toa på natten. I alla fall jag och mina syskon tyckte det var pinsamt att gå till badrummet på kvällen när gästerna kunde se det för då kunde de tro att vi var tvungna att gå och lägga oss redan.
I småbarns-åldern har du en poäng men om man tänker framåt så när barnen är äldre och har sina kompisar på besök så kan det vara skönt för dem att ha sin egna privata delViolina skrev: