6 053 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Bäddmadrass
Hej
Vad rekommenderar ni för bäddmadrass?
Har i dagsläget en i nåt slags latex.
Vaknar på natten och tror det ska ta eld i sängen, såå brännande varm.
Funderar på att köpa en med nåt så basic som tagel i.
Vad har ni för erfarenheter?
Vad rekommenderar ni för bäddmadrass?
Har i dagsläget en i nåt slags latex.
Vaknar på natten och tror det ska ta eld i sängen, såå brännande varm.
Funderar på att köpa en med nåt så basic som tagel i.
Vad har ni för erfarenheter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Har du prövat med att ha ett enkelt lite tjockare madrasskydd ovanpå bäddmadrassen?
https://www.ikea.com/se/sv/cat/kudd-madrasskydd-24824/
Ett i bomull som tar upp fukt borde passa dig bättre än ett i syntet som polyester.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/kudd-madrasskydd-24824/
Ett i bomull som tar upp fukt borde passa dig bättre än ett i syntet som polyester.
Först, låt dig inte luras att en dyr säng o madrass är bättre. Sängar är som köksknivar en produkt som kan vara omotiverat dyrt.
Jag fick prova mig fram till bäst lösning, inte så lätt då det krävs oftast ett par nätters sömn först. Jag är lång, atletiskt byggt och tung, ganska kurvig, bred axe, smal midja(nåja), har höft o stuss. Detta summerat betyder att jag måste ha en säng som bär upp mig o fyller upp under midja, men samtidigt låter mig sjunka ner med axlar. Svår ekvation, och det var svårt hitta rätt. Tillslut blev det en fast resårbotten, utan komfortsoner, från det välkända blågula varuhuset, nästan den billigaste, på detta deras tjockare bäddmarass med memoryskum (inte alls lika styv som de dyrare memoryskum-fabrikaten). Jag sover som en prins, helt rätt för mig. Nackdelen är att jag längre inte kan sova på mage, som jag ibland vill görna när jag ska somna. Memoryskum gör att ansiktet vill sjunka ner för mycket o då kan jag inte andas
.
Någon nämnde att ett madrassskydd kanske kan funka, som ventilerar lite - kan ju va värt prova, även om jag inte riktigt tror på den lösningen - kroppen svettas ut väldigt mycket vätska per dygn, mycket av detta ska ner i madrassen o sen iväg.
Jag kan tänka mig latexmadrass blir väldigt varmt. Jag tror memoryskum kan va nått för dig, så får du bort mer "plats" och ändå ha kvar lite stuns. Tagelmadrasser kanske är skön för dig, men dessa måste bytas lite oftare för att de sätter sig snabbare - och de är inte billiga.
Jag fick prova mig fram till bäst lösning, inte så lätt då det krävs oftast ett par nätters sömn först. Jag är lång, atletiskt byggt och tung, ganska kurvig, bred axe, smal midja(nåja), har höft o stuss. Detta summerat betyder att jag måste ha en säng som bär upp mig o fyller upp under midja, men samtidigt låter mig sjunka ner med axlar. Svår ekvation, och det var svårt hitta rätt. Tillslut blev det en fast resårbotten, utan komfortsoner, från det välkända blågula varuhuset, nästan den billigaste, på detta deras tjockare bäddmarass med memoryskum (inte alls lika styv som de dyrare memoryskum-fabrikaten). Jag sover som en prins, helt rätt för mig. Nackdelen är att jag längre inte kan sova på mage, som jag ibland vill görna när jag ska somna. Memoryskum gör att ansiktet vill sjunka ner för mycket o då kan jag inte andas
Någon nämnde att ett madrassskydd kanske kan funka, som ventilerar lite - kan ju va värt prova, även om jag inte riktigt tror på den lösningen - kroppen svettas ut väldigt mycket vätska per dygn, mycket av detta ska ner i madrassen o sen iväg.
Jag kan tänka mig latexmadrass blir väldigt varmt. Jag tror memoryskum kan va nått för dig, så får du bort mer "plats" och ändå ha kvar lite stuns. Tagelmadrasser kanske är skön för dig, men dessa måste bytas lite oftare för att de sätter sig snabbare - och de är inte billiga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har sådan här:
https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/gold/baddmadrass-105x200-gold-t35-dreamzone
Lite skumplast i mitten och syntetfiber/vadd ovanpå och under.
Helt OK, och jag sover gott
Förresten, Latex = skumgummi, förekommer väl inte längre i handeln?
https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/gold/baddmadrass-105x200-gold-t35-dreamzone
Lite skumplast i mitten och syntetfiber/vadd ovanpå och under.
Helt OK, och jag sover gott
Förresten, Latex = skumgummi, förekommer väl inte längre i handeln?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Latex är naturgummi: https://sv.wikipedia.org/wiki/LatexKnockOnWood skrev:
Och Ikea har en sån bäddmadrass: https://www.ikea.com/se/sv/p/tistedal-baeddmadrass-natur-00373288/
Klicka här för att svara
