Har en ny våning + en ny slinga kopplad till värmesystemet. Systemet är en blandning av radiatorer och golvvärme, hjärtat en värmepump.

Nu när jag drog igång en ny shuntgrupp, där shuntrgruppen har egen inbyggd cirkpump, verkar det som om jag får dålig värme i ett par av radiatorgrupperna. Min gissning är att cirkpumpen i golvvärmen går på lite för mycket och därigenom skapar backflöde i radiatorerna. Returen är sammankopplad på båda systemen.

Så frågan är, skulle en backströmningsventil på returen till radiatorerna hjälpa mig, eller är mottrycket ändå ett hinder för flöde?

Skiss av värmesystem med radiatorer, shuntgrupp och potentiell plats för backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller var det dumt att parallellkoppla? Jag vill ju ha det till att det är så man kopplar alla tvårörsystem.

Hade det varit klokare om jag satt returen från radiatorerna som tillopp till golvvärmen? (är ju lite skillnad i behov av framledningstemperatur)

Nej det är bra med parallellkopplingen du kan inte försörja bra via en varierande retur (både temp och flöde). Det du däremot ska göra är att ställa in, balansera GV-shunten speciellt då på primärsidan så den inte stör övriga delar. Och inga backventiler där det hjälper inte upp läget för radiatordelen.

Sen är ju givetvis frågan var du kopplat in det hela, långa och/eller klena rör kan ju göra att effekten inte kan överföras där vid givna temperaturer och flöden.

Tack för svar! Det var klart och tydligt avseende backventilen.

Den långsiktiga planen är att dessa radiatorer också ska bort och kopplas in som golvvärme på just den shuntgrupp detta avser. Men det blir inte i år.

Rören är 22 mm till att börja med på radiatorkretsen, så snarare överdimensionerade än tvärt om.

Jag har testat lite fram och tillbaka. Det går absolut att "ställa ner" GV-shunt-cirkpumpen så att den inte hindrar flödet. Men det kanske innebär att jag måste höja framledningstemperaturen från värmepumpen lite grand för att få tillräcklig med värme i systemet och det känns som "fel lösning". Jag har radiatorer dimensionerade för låg framledningstemperatur, just för att det inte ska skilja allt för mycket i framledningstemp.

Vad säger du/ni om en viss strypning på returen från golvvärme-shunt-gruppen innan den går samman med returen från radiatorkretsen?

Vad är det för shuntgrupp du har är den köpt komplett eller byggd av delar? Det går ju sätta strypning där du tänker för att justera till viss del men helst ska gruppen i princip vara passiv mot matande krets oberoende av interna flöden på GV-sidan. Bör fungera som en konventionell tvåvägskoppling med konstant flöde sekundärt och variabelt flöde under konstant difftryck primärt.

På bilden i din länk sitter en justering till vänster om röda avstängningen för tilloppet det är den du ska jobba med isf. De andra två är säkert avstängning åt båda håll i trevägarna så det går inte att använda för justering av maxflöde primär.

Och pumpen ska du ha på typen konstant difftryck det är bara börvärdet du ställer vid justering av slingornas flöden så att du får rätt tryck över fördelaren och kan gå på teoretiska "varv" på inställningarna.

Och ska man titta vidare på den shunten är den lite avigt konstruerad om du driver den med relativt lågtempererad framledning. Passar bättre som det står i länken för anpassning av typiska befintliga radiatorsystem med hög tillgänglig temp.

Fungerar betydligt bättre efter strypning på primären över shuntgruppen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.