Gurkan_1963 skrev:
Jo, Unison är en utmärkt "wrapper" runt rsync. Liksom många backup/sync. programvaror så utnyttjas rsync's algoritm. Så du lämnade aldrig rsync 2007 (-:

/G
Jo det gjorde jag. Det är bara "samma" algoritm (dvs en hel del är utökat) och en egen implementation. Så jag *vidhåller* att jag bytt. :) (Upp mig! :))
 
Jag använder syncback free. Fungerar både för backup och synkronisering. Man kan lägga in jobben antingen schemalagda eller genom aktivering. Kör backup till server etc med schemaläggning och använder manuella förkonfigurerade jobb för tex när jag har tömt minneskortet från kameran till datorn eller för att göra backuper till externa diskar. Har också använt Synctoy men för mig har syncback varit smidigast.
 
Tack för alla tips! Skall testa i helgen!
 
pezlin skrev:
Kolla på SyncToy från Microsoft. Ett av Microsofts bästa och (tyvärr) mest okända programvaror. Jag använder det själv och har schemalagt det till att köra varje natt. Det är väldigt enkelt att konfigurera och om du söker lite på nätet hittar du hur du schemalägger aktiviteterna också.

[länk]
Håller med. Ett gratis enkelt och smidigt program.

MVH

Anders
 
pezlin skrev:
Kolla på SyncToy från Microsoft. Ett av Microsofts bästa och (tyvärr) mest okända programvaror. Jag använder det själv och har schemalagt det till att köra varje natt. Det är väldigt enkelt att konfigurera och om du söker lite på nätet hittar du hur du schemalägger aktiviteterna också.

[länk]
Även jag kör SyncToy och är helnöjd.
 
Varför gå över ån efter vatten?

Robocopy

http://en.wikipedia.org/wiki/Robocopy

Med skript har man kontroll över vad som händer.

Säg till om du behöver hjälp med parametrar.
 
Ja det låter iofs som en smart lösning, men i dagsläget rör det sig om 40 Gb och efter varje fotosession blir det ju ett par 100 Mb till och med en Comhem-lina är det ingen lösning, tyvärr.
Ge inte upp den tanken riktigt än, även om du använder lokala backuper. Har haft kompisar där hus och hem brunnit ner som tappat alla bilder på barnen etc nu i vår heldigitala värld. Idag hörde jag om en som haft inbrott där tjuvarna stall just datorerna OCH backup NASen. För mig hade det varit katastrof och att "manuellt" ta med mig en disk till någon av bröderna, banken, etc skulle aldrig funka.

Själv har jag sedan flera år använt Amazon S3 monterat i servern och rsync till den varje Söndag. Här gör jag backup på alla foton, hemvideor, dokument, inscannade kopior på viktiga papper etc. Ungefär 500Gbyte totalt, över mobilt bredband. Visserligen tog det "oändligt" med tid första gången, men sedan funkar det utmärkt. Det hela växer också ohämmat.

Nu har jag dock provat Dropbox (50Gbyte konto), box.net (1Tbyte konto) och googles drive (400Gbyte).

Mitt val kommer falla på Google Drive.

Dropbox
2Gbyte gratis, 50Gbyte 10 USD/månad.

+ "Alla" har det. No thrills, gör vad den skall.
+ Installera och glöm. Hög tillförlitlighet (för mig)
+ Avskalat men snygg desktop sync program.
- Relativt dyrt
- Snålt gratis abbonemang

Box.net
5Gbyte gratis, 1Tbyte 45 USD/månad (3 användare)

+ Mycket 3:e part applikationer och siter som har kopplingar, ex. LinkedIn, Zoho office, etc.
+ Snyggt webbgränsnitt.
+ Enkelt få 50G+ gratis utrymme genom olika kampanjer.
+ Stabil WebDAV
- Desktop sync bara med betalande abbonemang
- Desktop sync dessutom riktigt slö och ett par gånger har den trashat mina filer.

GoogleDrive
5Gbyte gratis, 100Gbyte 4.99 USD / månad - 1Tbyte 49.99 USD / månad

+ Billigast
+ Väldigt bra desktop sync. Stor tillförlitlighet.
+ Möjlighet att välja vilka molnmappar som skall synkas till vilken dator.
- Lite rörigt webinterface då GoogleDocs finns i samma vyer. Fast det är nog möjligtvis rätt individuellt om det är en fördel eller nackdel. Möjlighet att inte synka ner Google Docs.
- Ingen klient till iOS än.

Sedan har jag provat för länge sedan även Carbonite.com som är en ren unlimited backup tjänst. Dock bara för backup och jag ville ha lite mer möjligheter.

I övrigt så instämmer jag med Microsoft SyncToy. Riktigt smidigt om man sitter i Windows miljö.
 
Jag använder Allway Sync, http://allwaysync.com/

Mycket bra, många funktioner, använder det både privat och i tjänsten.
Har köpt "Pro" versionen, kostar $20 engångskostnad.
 
Någon som kan föreslå något som funkar under Windows 2003 Server? Skulle vilja att WHS maskinerna stod för synkandet.

Annars gillar jag Google Drive skarpt.
 
Jag kör Allway Sync i servermiljöer, både 2003 o 2008. Funkar fint att synka UNC-sökvägar, dessutom går den som en tjänst.

mycke_nu skrev:
Någon som kan föreslå något som funkar under Windows 2003 Server? Skulle vilja att WHS maskinerna stod för synkandet.

Annars gillar jag Google Drive skarpt.
 
Tack för allt tips!
Testade igår Synctoy och det funkade smidigt. Kör det ett tag och ser hur det fungerar i längden.
 
Märkte nu att synctoy inte syncade alla filer med echo-inställningen, så antigen har jag gjort något fel eller så är det nått fel i min uppsättning.

Syncningen hoppade över två mappar trots de har exakt samma struktur som övriga vilka blev syncade, även samma filtyp.


Vad kan ha gått fel?

Skall tilläggas att jag syncade mot en annan dator dvs mappad enhet.
 
Johan H skrev:
Jag kör Allway Sync i servermiljöer, både 2003 o 2008. Funkar fint att synka UNC-sökvägar, dessutom går den som en tjänst.
Låter perfekt, ska absolut testa. Tack!
 
Rena skrev:
Märkte nu att synctoy inte syncade alla filer med echo-inställningen, så antigen har jag gjort något fel eller så är det nått fel i min uppsättning.

Syncningen hoppade över två mappar trots de har exakt samma struktur som övriga vilka blev syncade, även samma filtyp.


Vad kan ha gått fel?

Skall tilläggas att jag syncade mot en annan dator dvs mappad enhet.

Tror du har svaret på frågan i denna tråd:
http://social.microsoft.com/Forums/is/synctoy/thread/b61ba7f6-8e20-487a-bb35-1efa4bb5a332
 
pezlin skrev:
Tror du har svaret på frågan i denna tråd:
[länk]
Tackar!
Även testat Syncback freeware nu, känns mkt snabbare än synctoy, så det blir det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.