Hej,

Är på jakt efter något enkelt och gärna gratis program för Windows 7 som man kan använda för att spegla innehållet i en mapp till ett par olika destinationer.
Skall helt enkelt göra backup av mina foton. Är inte intresserad av något program som lagrar flera generationer av filer, inte heller något som skapar en backup-fil som kräver program för att läsa den.

En enkel spegling, helt enkelt.

Tips?

Riktigt enkelt? -> Prova Google Drive

Lite mer avancerat? -> Prova SugarSync

Jag kör båda och Google Drive skapar en mapp där du måste lägga dina bilder. SugarSync har den fördelen att du behöver ingen speciell mapp utan du kan välja befintliga mappar på din dator som den synkar!

Maveric77 skrev:
Riktigt enkelt? -> Prova Google Drive

Lite mer avancerat? -> Prova SugarSync

Jag kör båda och Google Drive skapar en mapp där du måste lägga dina bilder. SugarSync har den fördelen att du behöver ingen speciell mapp utan du kan välja befintliga mappar på din dator som den synkar!

Det skall inte vara någon moln-backup. Det skall vara till egna enheter.

Ok, men jag antar att backupen ska ske automatiskt och inte genom att du kopplar ihop med sladd? Och då "måste" det gå via nätet/molnet.

Både Drive och SS lagrar i molnet och skickar sen det vidare till vilka enheter du vill. Så molnlagringen kan du se som en bonus! ;) Plus att det faktiskt är ganska bra (enligt mig) att kunna komma åt bilder och filer från vilken dator som helst. Det händer att jag står på jobbet och behöver komma åt en fil på min dator där hemma och då är det bra att veta att man kan gå via molnet och hämta filen trots att jag inte har valt att synca filerna till min jobbdator!

Maveric77 skrev:
Ok, men jag antar att backupen ska ske automatiskt och inte genom att du kopplar ihop med sladd? Och då "måste" det gå via nätet/molnet.

Både Drive och SS lagrar i molnet och skickar sen det vidare till vilka enheter du vill. Så molnlagringen kan du se som en bonus! ;) Plus att det faktiskt är ganska bra (enligt mig) att kunna komma åt bilder och filer från vilken dator som helst. Det händer att jag står på jobbet och behöver komma åt en fil på min dator där hemma och då är det bra att veta att man kan gå via molnet och hämta filen trots att jag inte har valt att synca filerna till min jobbdator!
Det kommer dels vara mot en NAS men även mot extern disk.

Ja det låter iofs som en smart lösning, men i dagsläget rör det sig om 40 Gb och efter varje fotosession blir det ju ett par 100 Mb till och med en Comhem-lina är det ingen lösning, tyvärr.

Prova att köpa en enkel nasserver där du backar upp dina filer/mappar. Enkelt och bra samt inte så himla dyrt. Jag har provat dropbox lite, förvisso onlinetjänst, och om man inte behöver så mycket utrymme så är det enkelt och gratis.

Innan jag hade varesig nasserver eller onlinetjänst så hade jag bara en extern hårddisk som jag backade upp mina filer på. Idag har jag Diino, onlinetjänst, med det minsta lagringsutrymmet där jag backar upp mina viktigaste filer och mappar och sedan har jag en nasserver som bara backar upp allt på datorn och detta för om datorn skulle gå sönder. Att ha en tjänst som lagrar utanför hemmet känner jag personligen är en trygghet om nu någon tragisk olycka skulle vara framme och jag skulle förlora allt där hemma.

Lite tips i alla fall och kanske inte inom dina ramar, men i alla fall. Lycka till med ditt letande!

Ahaa... Ja, då har jag inte så mkt att tillföra mer! ;)

tharnstrom77 skrev:
Prova att köpa en enkel nasserver där du backar upp dina filer/mappar. Enkelt och bra samt inte så himla dyrt. Jag har provat dropbox lite, förvisso onlinetjänst, och om man inte behöver så mycket utrymme så är det enkelt och gratis.

Innan jag hade varesig nasserver eller onlinetjänst så hade jag bara en extern hårddisk som jag backade upp mina filer på. Idag har jag Diino, onlinetjänst, med det minsta lagringsutrymmet där jag backar upp mina viktigaste filer och mappar och sedan har jag en nasserver som bara backar upp allt på datorn och detta för om datorn skulle gå sönder. Att ha en tjänst som lagrar utanför hemmet känner jag personligen är en trygghet om nu någon tragisk olycka skulle vara framme och jag skulle förlora allt där hemma.

Lite tips i alla fall och kanske inte inom dina ramar, men i alla fall. Lycka till med ditt letande!
Det handlar inte om hårdvaran, jag söker efter program som sköter syncningen smidigt.

Går det inte bara att använda windows "automatiska folder sync", dvs du har en NAS som du mappar som en nätverksresurs, denna sätter du som offline sync, så att allt material speglas på lokala datorn och på nätverksresursen? eller det är för "enkelt"?

ViceVerse från http://www.tgrmn.com/

En mycket kompetent sync-programvara som gör just det du vill.

FreeFileSync är ett gratis och lättanvänt Open Source alternativ. Det är kanske inte speciellt vackert att titta på, men har vettiga funktioner och funkar som det skall.

http://freefilesync.sourceforge.net/

Kolla på SyncToy från Microsoft. Ett av Microsofts bästa och (tyvärr) mest okända programvaror. Jag använder det själv och har schemalagt det till att köra varje natt. Det är väldigt enkelt att konfigurera och om du söker lite på nätet hittar du hur du schemalägger aktiviteterna också.

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155

Gurkan_1963 skrev:
Eller rsync som bara skickar ändringarna i filen inte hela filen = snabbt.

[länk]

/G
Eller ett mer komplett program, Unison, som använder samma teknik men klarar av hierarkier och filträd mycket bättre; http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

Jag använde rsync i många år (Linux) men har sedan 2007 bytt till Unison och aldrig sett tillbaka.

Finns även gui (som jag aldrig använt och därför inte kan uttala mig om).

Jo, Unison är en utmärkt "wrapper" runt rsync. Liksom många backup/sync. programvaror så utnyttjas rsync's algoritm. Så du lämnade aldrig rsync 2007 (-:

/G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.