När vi är inne på det här med foto tänkte jag höra om det är någon som har tips på en vettig scanner för negativ?
Det är inga problem att hitta en dyr proffsscanner, men att hitta en vettig scanner för privatbruk är lite svårare.
Det handlar mest om att digitalisera bilderna för att göra den oerhörda mängden foto lätthanterlig, inte om att sälja eller trycka ut kopior av dem.

Tips? Kanske någon här som har en till salu?
 
Om det rör sig om "oerhörda mängder" negativ är det ingen lätt uppgift. En hyfsad scanner kostar kanske 5000 kr men då finns det inget riktigt bra sätt att automatisera scannandet. Epson V500 eller V700 brukar rekommenderas.

Ett alternativ kan vara att fotografera av negativen med en digital systemkamera och ett makroobjektiv. Fördelen med det är att det är enkelt eftersom man direkt får in bilderna i sitt normala arbetsflöde och att man inte behöver extra prylar, förutsatt att man ändå har nytta av makroobjektivet. Eventuellt köper man ett begagnat makro och säljer det vidare sen utan att behöva göra någon direkt förlust.
 
Jag fattar inte, Epson-skannrarna ser ut att vara ordinära flatbäddsskanners. Måste man då inte ändå sitta där och pilla med negativremsorna? På dia-sidan har jag funderat på att hyra alternativt köpa en DigitDia 5000 (dvs. man kan sätta i ett magasin med bilder och sen låta maskinen göra sitt). Något motsvarande borde väl finnas för negativ, dvs. att man kan lägga i en bunt negativ-remsor och sen matar skannern igenom dem?

Eller är detta något som Epson-maskinerna klarar av trots att de ser ut som ordinära flatbädds-skanners.

Digitdia har jag sett kan hyras för ca 1000 kr/vecka. Jag har också tittat efter att kunna hyra Nikon Coolscan, som ju är ännu dyrare att köpa, men inte hittat detta. Man kan ju tycka att detta är ett område där det vore optimalt att hyra den bästa utrustningen som finns eftersom det är ett engångsjobb för de allra flesta. Dvs. det tillkommer ju inte en massa negativ och dia-bilder.
 
Själv har jag 25 GB gratis lagring via mitt msn-konto. Visst, det är inte automatiskt, men när jag lägger in bilder brukar jag ändå passa på att skicka upp dem dit.
Har inte kollat om även detta lagringsutrymme växer vid behov, men hur som helst finns det på http://skydrive.live.com
 
Saknas dock en vettig klient för att skicka upp filer. Helst vill man dra upp hela kataloger men att sitta och lägga till fem filer i taget känns lite 1998.
 
Ajaja... Får väl erkänna att jag provade SkyDrive med Firefox och inte med IE. Med den senare finns i alla fall drag 'n drop. :)
 
Ang. skydrive kan jag tipsa om att välja att skicka upp dem i urprunglig storlek så att de inte reduceras i upplösning om man nu vill ha det som backup.
Än så länge har jag bara lagt upp bilder, om jag förstått rätt får man hämta hem dem med hjälp av photo-tillägget till live-programmet. Det är möjligt att det innehåller ännu mer möjligheter att skicka också, men som du påpekar joflopp så är det lite olika beroende på vad man har för läsare och så, men ie7/8 ska klara drag-n-drop
 
RoTe
el_richard skrev:
när kollar man på 108 GB bilder...
När man sitter på ålderdomshem kanske?
 
f91jsw skrev:
Om det rör sig om "oerhörda mängder" negativ är det ingen lätt uppgift. En hyfsad scanner kostar kanske 5000 kr men då finns det inget riktigt bra sätt att automatisera scannandet. Epson V500 eller V700 brukar rekommenderas.

Ett alternativ kan vara att fotografera av negativen med en digital systemkamera och ett makroobjektiv. Fördelen med det är att det är enkelt eftersom man direkt får in bilderna i sitt normala arbetsflöde och att man inte behöver extra prylar, förutsatt att man ändå har nytta av makroobjektivet. Eventuellt köper man ett begagnat makro och säljer det vidare sen utan att behöva göra någon direkt förlust.
Antar att man behöver någon form av "rigg" för detta för att få jämt ljus och stabilitet. Har du själv testat något liknande?
Har en 350D som skulle funka bra till detta.
 
bjogul skrev:
Jag fattar inte, Epson-skannrarna ser ut att vara ordinära flatbäddsskanners. Måste man då inte ändå sitta där och pilla med negativremsorna? På dia-sidan har jag funderat på att hyra alternativt köpa en DigitDia 5000 (dvs. man kan sätta i ett magasin med bilder och sen låta maskinen göra sitt). Något motsvarande borde väl finnas för negativ, dvs. att man kan lägga i en bunt negativ-remsor och sen matar skannern igenom dem?

Eller är detta något som Epson-maskinerna klarar av trots att de ser ut som ordinära flatbädds-skanners.

Digitdia har jag sett kan hyras för ca 1000 kr/vecka. Jag har också tittat efter att kunna hyra Nikon Coolscan, som ju är ännu dyrare att köpa, men inte hittat detta. Man kan ju tycka att detta är ett område där det vore optimalt att hyra den bästa utrustningen som finns eftersom det är ett engångsjobb för de allra flesta. Dvs. det tillkommer ju inte en massa negativ och dia-bilder.
Det medföljer en hållare för negativen, mer avancerat än så är det inte. Samt att man får med mjukvara som gör förfarandet enklare än om man bara köper första bästa flatbäddsscanner.

Jag har tittat på detta med jämna mellanrum under årens lopp men ännu inte hittat något alternativ som känns riktigt bra. Även om man hyr en avancerad scanner är det ett riktigt hästjobb att göra det trots att man bara gör det en gång. Om man är beredd att lägga en semestervecka och sitta 14 timmar om dagen och scanna kommer man kanske undan rimligt billigt men annars tror jag det är bättre att antingen köpa tjänsten eller skaffa en halvbillig scanner och sitta en timme i taget mörka vinterkvällar.
 
Rena skrev:
Antar att man behöver någon form av "rigg" för detta för att få jämt ljus och stabilitet. Har du själv testat något liknande?
Har en 350D som skulle funka bra till detta.
Antingen ett ljusbord och stativ, eller stativ och någon form av hållare som man placerar ett böjt vitt papper bakom som belyses av en blixt. Fördelen med blixt är att man enkelt man variera ljusintensiteten. Det är bättre än att ändra exponeringen mot ljusbord eftersom blixtfotografering är oberoende av exponeringstiden (så man slipper skakoskärpa) och man slipper ändra bländare (för att få konstant stort skärpedjup).

Jag har inte provat själv men har funderat på att göra det. Läser man på fotosidan.se verkar det vara i runda slängar 50/50 mellan dem som fotograferar och dem som scannar.
 
Tyvärr har Nikon slutat tillverka sin "folkskanner" LS50 som såldes till något sånär överkomligt pris. Jag hann köpa en av de sista efter flera års suktande. Om man kan scanna igenom sina dia/neg på en semestervecka beror förstås på hur många bilder man har. Det tar för mig omkring en och en halv timme per rulle så man hinner alltså drygt 100 rullar på en vecka - om man varken sover, äter eller går på toa. Jag har kanske ett par hundra rullar dia och ett helt gäng negativ och är uppe i omkring 100 filmer på över ett år. Som mest orkar man köra ett par rullar per kväll om man jobbar med annat på dagtid. De flesta här på forumet har ju andra projekt att fylla fritiden med, så även jag. Men håll ögonen på Tradera. Jag kanske säljer min skanner när jag är klar om några år. Eftersom jag fortfarande fotar en del dia, gammalmodig som man är, så lär det dröja.
 
el_richard skrev:
Tja

Om man vill göra backup av bilder mm i datan, vilket är då det bästa sättet?

Lös backup klump vid routern? I så fall vilken.

eller via internet, typ Telia Autostore (gick lite segt när jag prova den)

Behöver råd....:confused:


/Richard
Det beror på mängden gigabyte man vill spara. Idag får man en 16GB USB-pinne billigt som rymmer några tusen vanliga bilder. Fördelen är att det är inga rörliga delar. Har inte hört att flashminnet som finns där inuti kan tappa minnet om man inte skriver över innehållet.
Om man bränner ner på DVD, CD osv måste man ha lite ordningssinne för plötsligt har man en massa skivor som kanske innehåller samma bilder i olika backupversioner. Hållbarheten sägs ligga mellan 3 och 10 år beroende på skivkvalitet och förvaring.

Har man stora mängder bilder, kanske också videofiler, får man skaffa hårddiskar. De rymmer mycket med dagens mått mätt. Välj kända fabrikat på själva hårddisken. De kan heta olika saker när de packas till externa hårddiskar. Tyvärr är hårddiskar i konsumentprisklass känsliga för stötar, inte minst när de är igång. Går disken i golvet är det kört.

Att gratisspara bilder på nätet tycker jag känns vanskligt. Fungerar upphovsrätten i landet där servern står? Vad händer med dina bilder om företaget går i konkurs, säljs osv.? Det ska till ett bra avtal för att övertala mig.

Tumregeln är i alla fall att lagra filer man är rädd om på minst två ställen, fysiskt åtskilt i händelse av brand, inbrott, åsknedslag osv. Och att kolla då och då att de är läsbara.
 
Har köpt en 1TB nätverksdisk som jag har hemma hos en kompis. VPN via internet och ett vanligt XCOPY-kommando som körs varje natt (tar bara ändrade/nya bilder) via AT-kommandot. Kompisen har en disk hos mig och kör samma lösning.

Kostnad: 1495:-
 
Jag kör också med en nätverksdisk som jag utrangerat hos en god vän och hans har flyttat in i mitt rack i källaren. Köpte en LACIE 2BIG NETWORK 2TB GIGABIT LAN som har stöd för raid och klarar mig således på 1TB lagringsutrymme.

Skriver backupen över FTP via en VPN till kompisen, själva backupen tar jag med ett backupprogram som heter Genie Backup Manager. Den kan skriva själva via FTP och klarar såväl differentiella backuper eller fullständiga samt lite avarter av dessa. (Själv kör jag en fullständig en gång i månaden och däremellan differentiella.). Programmet verifierar även tagna backuper och kollar så filerna inte är korrupta.

Kostnaden blev ca 4500 kronor men då tycker jag att jag får ganska bra säkerhet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.