5 078 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Backup/synkronisera bilder
Sida 1 av 3
Hej,
Körde tidigare SyncBackSE för backup/synkronisering av mina foto.
Körde mot NAS och externa hårddiskar. Datorn som hade programmet installerat har havererat så letar efter andra bra gratislösningar. Finns det några vettiga idag?
INTE intresserad av att skriva några egna kommando eller göra egna jobb. Skall egentligen bara synkronisera filerna enligt ett visst schema.
Tips?
Körde tidigare SyncBackSE för backup/synkronisering av mina foto.
Körde mot NAS och externa hårddiskar. Datorn som hade programmet installerat har havererat så letar efter andra bra gratislösningar. Finns det några vettiga idag?
INTE intresserad av att skriva några egna kommando eller göra egna jobb. Skall egentligen bara synkronisera filerna enligt ett visst schema.
Tips?
Vad ska du backupa dina bilder till med din nya dator, och hur många gigabyte är det vi pratar om?
Och vilken funktion är du ute efter, synkronisering eller backup?
Synkronisering ser till att filer är likadana på olika ställen. Om du förstör ditt bildoriginal (ex.vis. genom virus eller redigering) så kommer de synkroniserade kopiorna också bli förstörda.
Backup ser till att ha en eller flera kopior av originalet som är opåverkade av originalet. Där man kan gå tillbaks till tidigare versioner.
Och vilken funktion är du ute efter, synkronisering eller backup?
Synkronisering ser till att filer är likadana på olika ställen. Om du förstör ditt bildoriginal (ex.vis. genom virus eller redigering) så kommer de synkroniserade kopiorna också bli förstörda.
Backup ser till att ha en eller flera kopior av originalet som är opåverkade av originalet. Där man kan gå tillbaks till tidigare versioner.
Redigerat:
Körde också SyncBack tidigare men har sen länge gått över till http://www.freefilesync.org
Kan rekommenderas.
Kan rekommenderas.
Och appropå tompaahs kommentar så låter jag kopian backas upp till molnet via Crashplan. Då har jag obegränsat med revisioner och kan få tillbaka datan även om jag långt senare upptäcker att originalfilerna pajat. Hos Crashplan tar jag aldrig bort något.
tompaah7503 skrev:Vad ska du backupa dina bilder till med din nya dator, och hur många gigabyte är det vi pratar om?
Och vilken funktion är du ute efter, synkronisering eller backup?
Synkronisering ser till att filer är likadana på olika ställen. Om du förstör ditt bildoriginal (ex.vis. genom virus eller redigering) så kommer de synkroniserade kopiorna också bli förstörda.
Backup ser till att ha en eller flera kopior av originalet som är opåverkade av originalet. Där man kan gå tillbaks till tidigare versioner.
Det är synkronisering av originalfilerna som jag kört tidigare. Rör sig om 50-60 Gb.
Vet inte vad du har för NAS men både Synology och QNAP kommer ju med egna synklösningar av Dropbox-typ, med både versionshantering, tillgänglighet på flera plattformar och online/delning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
När det gäller synkroniseringar kan det vara bra att tänka på vad som händer om man drabbas av ransomware som krypterar alla ens bilder mm. Man bör nog ha en lösning som innebär att inte det som är tänkt som en "backup" bara kommer att innehålla de krypterade filerna, vilket det brukar bli om man bara synkroniserar.
Jag använder också med freefilesync och instämmer med föregående talare. Kör med spegling ("envägssynk") och versionshantering (freefilesync kan spara borttagna/ändrade filer i en folder, med tidsstämplar i filnamnet om man vill ha kopior på allt som är ändrat vid varje synktillfälle).
Låter som en lösning som i högsta grad skulle vara sårbar för ransomware.
Funderar på hur man kan gå runt det.
Kanske om man lägger upp det så, att FreeFileSync körs med ett annat (dedikerat) användarkonto och att det bara är det kontot som har åtkomst till målmappen för synkningen.
Funderar på hur man kan gå runt det.
Kanske om man lägger upp det så, att FreeFileSync körs med ett annat (dedikerat) användarkonto och att det bara är det kontot som har åtkomst till målmappen för synkningen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
För den som inte litar på "molnet" (t.ex. jag) så kan man också ha lösa hårddiskar som man regelbundet tankar över till och förvarar på "annan ort".
Jag har för närvarande 2 st 4Tb-diskar där jag rullande kopierar allt av värde till en av dem varje månad och förvarar den senaste kopian på jobbet. På så sätt förloras som mest den senaste månadens filer vid haveri. Två månader gamla filer och äldre finns i tre exemplar på olika fysiska enheter. Den innevarande månadens filer kopieras till sticka vid behov (t.ex. om det tagits viktiga bilder).
Backupprocessen startas manuellt men datorn sköter det själv under en natt.
Datamängden skulle inte vara hanterbar att "skyffla" över internet ens om jag skulle vilja.
Har man bara lite data och är bekväm med de finstilta användarvillkoren så är förstås en molntjänst enklare att använda.
Gratisprogram jag testat är Microsofts SyncToy. Men jag kör med ovanstående istället för då vet jag vad som har kopierats.
Jag har för närvarande 2 st 4Tb-diskar där jag rullande kopierar allt av värde till en av dem varje månad och förvarar den senaste kopian på jobbet. På så sätt förloras som mest den senaste månadens filer vid haveri. Två månader gamla filer och äldre finns i tre exemplar på olika fysiska enheter. Den innevarande månadens filer kopieras till sticka vid behov (t.ex. om det tagits viktiga bilder).
Backupprocessen startas manuellt men datorn sköter det själv under en natt.
Datamängden skulle inte vara hanterbar att "skyffla" över internet ens om jag skulle vilja.
Har man bara lite data och är bekväm med de finstilta användarvillkoren så är förstås en molntjänst enklare att använda.
Gratisprogram jag testat är Microsofts SyncToy. Men jag kör med ovanstående istället för då vet jag vad som har kopierats.
Bra tänkt med förvaring på annan plats, kallas offsite-backup.imported_Benno skrev:
Det jag undrar är om du verkligen skapar 8 TB förändringar per månad?
Normalt så tar man en första, full, backup och sedan skickar man bara in ändringarna därefter (inkrementiell). Om du inte ändrar på alla 8 TB data varje månad kanske du klarar dig med att låta disken finnas på annan plats permanent efter en första full backup, och sedan skicka över ändringarna via nätet.
om jag inte minns fel så kan man sätta upp FreeFileSync som ett batchjobb och då kan man ju sätta upp att den schedueld tasken körs som en annan användare och att den vanliga användaren som man använder enbart har en readbehörighet på den sharen