Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Finns ingen dedikerad funktion till backkamera i släpvagnskontakter närmast är "trailer detection" som används till att koppla ur dimljus och backvarnare bland annat varken canbus eller pwm når ju själva lampan däremot kan ljusmodulen bryta för att man tar ut för mycket ström det löser man med ett "canbus anpassat" relä

Btw vad är det för bil?
VW transporter T5 2014

M MrReijer skrev:
XBB Lightswitch löser detta för dig
[länk]
Är du säker på detta? Finns så många gissningar på nätet och gissningar gör det bara svårare.
Hade varit super om du vet med säkerhet.

Va har ju ett skapligt avancerat elsystem men vill du ta matning eller bara styrning från backljus?

A Avemo skrev:
Matar du kameran med ström från backljuset eller är det en signal som får den att starta medan matningen kommer från annat håll?

Om du kopplar in den provisoriskt med 12V från annat håll. Fungerar det då utan flimmer?

Hur mycket ström drar kameran? Antingen beror flimret på att kameran tillsammans med bakljusen drar mer ström än databoxen i bak kan leverera. Eller så är det störningar som inte alls har med CAN-bussen att göra.
Jag kopplade in provisoriskt på kablaget till backlampan. Kan inte tänka mig att kameran drar någon ström att tala om då kablarna är typ tunna som till en telefonkabel.
Inget flimmer med tändning på och backen i. Startar jag bilen flimrar det.....?

Är det inte en störning från generatorn som ger flimmer med motorn igång? Utgår från att TS har en diesel annars kan det vara tändspolen. Prova att koppla in ett störskydd över generatorn. Kan även vara att videosignalen störs om det är en dåligt kompositvideokabel som går ihop med annat kablage genom bilen.

Backkameran är en trådlös variant. Själva kameradelen har + och - endast.
Dvs när kameran får spänning, via backlampan sänder den signal till skärmen som då går igång.
Inget svårt o inte så märkligt om det hade varit på en äldre bil.

Testa att ta matning på batteriet finns det drag kan du ta styrspänning innan kontakten
Xbb lightswitch funkar säkert men tror den är onödigt dyr för ditt problem

Ljus Ljus skrev:
Är det inte en störning från generatorn som ger flimmer med motorn igång? Utgår från att TS har en diesel annars kan det vara tändspolen. Prova att koppla in ett störskydd över generatorn. Kan även vara att videosignalen störs om det är en dåligt kompositvideokabel som går ihop med annat kablage genom bilen.
Det kanske det är? Kanske enklare att skaffa en annan kamera o skärm som har kabel istället för trådlös?

Va har ju ett skapligt avancerat elsystem men vill du ta matning eller bara styrning från backljus?
Styrning och matning är samma.
Trådlös backkamera.

Testa att ta matning på batteriet finns det drag kan du ta styrspänning innan kontakten
Xbb lightswitch funkar säkert men tror den är onödigt dyr för ditt problem
Jo det går ju, men man vill ju att det skall gå igång när man lägger i backen. Inte ha en separat strömbrytare som man måste trycka igång.
Ja det finns drag på bilen.
Det är egentligen därför jag behöver backkameran. För att kunna koppla släpet.
Släpet jag har är stort,tungt och boggie så kommer man inte rätt på kulan är det stört omöjligt att vrida o dra släpet rätt så man kan koppla fast det.

Spänningssättning har inget med CAN-bussen att göra. CAN-bussen består av två trådar, CAN high och CAN low och har funnits i alla bilar som kommit de senaste 10 åren, med undantag för ett ytterst fåtal bilserie som gått över till Flexray.

Försöker du spänningsmata något med med CAN-bussen kommer alla styrenheter på den bussen sätta felkoder, dessutom är det <5 V mellan dem.

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Jo det går ju, men man vill ju att det skall gå igång när man lägger i backen. Inte ha en separat strömbrytare som man måste trycka igång.
Ja det finns drag på bilen.
Det är egentligen därför jag behöver backkameran. För att kunna koppla släpet.
Släpet jag har är stort,tungt och boggie så kommer man inte rätt på kulan är det stört omöjligt att vrida o dra släpet rätt så man kan koppla fast det.
Tänkte att du kopplar på släpvagnsuttagets backljus som ligger utanför bilens styrdon

Tänkte att du kopplar på släpvagnsuttagets backljus som ligger utanför bilens styrdon
Skall testa detta.

J
PWM är säkert inte omöjligt på ett bakljus. Det har vissa fordon. Då hackas spänningen upp för att ge ett svagare ljus.

Är det vanliga glödlampor så brukar glödtrådsvakten felaktigt misstas för CAN buss, det är två olika saker. Glödtrådsvakten funkar så att den mäter för att se om lampan är hel, det går att göra på flera sätt men vanligt är att korta pulser kan uppstå när lampan är släkt.

V verktygsgurun skrev:
Jag kopplade in provisoriskt på kablaget till backlampan. Kan inte tänka mig att kameran drar någon ström att tala om då kablarna är typ tunna som till en telefonkabel.
Inget flimmer med tändning på och backen i. Startar jag bilen flimrar det.....?
Om du kopplar den provisoriskt direkt till batteriet. Fungerar det utan flimmer då även med motorn igång?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.