Det slår mig nu att mm måttet = nyckelbeteckningen avser diagonalmåttet på muttrarna, dvs måttet mellan spetsarna som borde = radien. Då blir ju måttet mellan kortsidorna något mindre. Nåja, det spelar ju ingen roll och jag hinner inte mäta eller räkna på det just nu. Kan bara konstatera att jag kanske behöver läsa på lite när det gäller mekaniska komponenter som M-skruvar o dyl. nät tillfälle ges.
 
Om man vill ta reda på nyckelvidden för ett sexkantigt skruvhuvud eller en mutter ska man mäta avståndet mellan två motstående flatsidor, inte spetsarna. Detta mått är då aningen mindre än den bredd som står på nyckeln, kanske i storleksordningen 0,1mm mindre på en mutter för nyckelstorlek 10 (märk väl att det inte är en M10). Däremot brukar U-änden på en blocknyckel vara aningen större än måttet på nyckeln, även där pratar vi nog i storleksordningen 0,1mm för en 10mm nyckel. Är du säker på att du hade nollställt skjutmåttet när du fick fram att u-änden var mindre än angiven storlek på nyckeln? Det låter mycket märkligt, det borde vara svårt att få på u-änden på muttern i så fall.
 
Daniel_N skrev:
Om man vill ta reda på nyckelvidden för ett sexkantigt skruvhuvud eller en mutter ska man mäta avståndet mellan två motstående flatsidor, inte spetsarna. Detta mått är då aningen mindre än den bredd som står på nyckeln, kanske i storleksordningen 0,1mm mindre på en mutter för nyckelstorlek 10 (märk väl att det inte är en M10). Däremot brukar U-änden på en blocknyckel vara aningen större än måttet på nyckeln, även där pratar vi nog i storleksordningen 0,1mm för en 10mm nyckel. Är du säker på att du hade nollställt skjutmåttet när du fick fram att u-änden var mindre än angiven storlek på nyckeln? Det låter mycket märkligt, det borde vara svårt att få på u-änden på muttern i så fall.
:blushing:Du har så rätt så. Nackdelen med digitala skjutmått och att göra något i all hast utan att slå på hjärnan. Jag fick ta en runda till och då ser jag att när jag slår på skjutmåttet så visar det -0.6mm. Om jag nollställer och mäter lite noggrannare så får jag ganska genomgående nyckelmåttet + ca 0.2 mm.

Jag får väl skylla på att jag nu är föräldraledig på onsdagarna och då är det inte läge att fokusera på 1/10 delar. :rolleyes:
 
Efter att ha gjort samma misstag ett otal gånger har jag numera skaffat ett skjutmått som kommer ihåg nollställningen mellan av/påslag.
 
Aha, det var förklaringen, tyckte det lät väldigt konstigt att nycklarna skulle vara mindre än sin beteckning.
 
phl skrev:
Efter att ha gjort samma misstag ett otal gånger har jag numera skaffat ett skjutmått som kommer ihåg nollställningen mellan av/påslag.
+1 på det

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Det är det där dansprogrammet på fredagarna som håller på att ruinera mig. Efter middagen med fredagsvin eller dito öl bänkar sig familjen framför dansprogrammet. Jag bänkar mig framför Axminster, Poolewood och Rutlands med plastkortet i högsta hugg. Det borde finnas inbyggt alkolås i de där kortdosorna som man måste använda nuförtiden.:D
Skrattar och känner igen mig. :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Skrattar och känner igen mig. :)
Förstår inte vad ni pratar om...:D
/ B
 
Tjenix!
Ska beställa fräs som ska sitta i bord och jag var helt inne på T11´an. Men såg på Ax att ditt paket med fräslyft + DeWalt fortfarande tillgängligt... Hur är din verdict efter att ha haft det ett tag?
 
Har använt kitet (DW625 + Axminsters fräslyft + 1/2" skaftförlängare) en hel del sedan jag köpte det. Lyften har inte hittat ner i något snitsigt bord utan ligger nerfälld i en MDF-skiva med enkelt anhåll i form av en 40x40mm aluminiumprofil.

Kombinationen är riktigt bra, jag är väldigt nöjd. Ett par saker har jag dock noterat:

- Efter ett tag tappade kedjan spänningen något och då kunde det hända att fräsen vandrade i höjd av de små vibrationer som uppkommer när man fräser. Bler väldigt sur över detta men efter att ha spänt kedjan har det inte hänt igen.

- Har man dåligt damm/spånutsug hamnar det lätt spån i den invändiga sexkantsmutter i vilken man sätter pinnen till veven. Hylsan har en genomgående låspinne i botten så spånen hittar inte riktigt ut själv vilket gör att man till slut inte får i veven. Löses lätt med bra utsug, i mitt fall löste det sig själv när jag kastade min Kärcherdammsugare och köpte en CT26:a ;)

- Veven sitter rätt nära centrumlinjen för matning av material. Det gör att man ibland måste ta bort veven när man håller på och finjusterar höjden. Inte heller någon riktig issue men likväl lite retligt. Tror dock detta problemet är vanligt på många lyftar.

Det jag saknar just nu är ett vettigt fräsbord med bra anhåll samt digitaler. Alla sakerna "ligger i pipen" och kommer väl ske vilket år som helst ;)

Summa summarum är att jag är väldigt nöjd med köpet men att det nog finns ännu bättre lyftar om man vill ha det absolut bästa. För övrigt passar lyften inte rakt ner i Kregs fräsbord som har lite annorlunda dimensioner på hålet.
 
Tack för utförlig verdict! Hjälpte mig att ta ett beslut, då det blir detta paket samt en vettig INCRA LS metric till kommande fräsbord!

Man måste bara älska denna forumsdelen! :-D
 
Ett par funderingar...

Om man nu vill börja köra med hundradelar som blir resultatet om man sätter på digitala skjutmått etc så bör man ju börja med att se till att bordet uppfyller de toleranserna med, dvs ett gjutet bord som är planslipat. MDF har inte en chans att uppfylla den precisionen.

Sen så rör sig trä en del, t o m rätt mycket dvs ett antal hundradelar beroende på årstid så det är rätt svårt att ställa in saker så rätt som olika instrument visar.

Vill man ha korrekta instrument för att mäta på trä så är det känseln som gäller, nageln är oöverträffad för att känna av nivåskillnader precis som att ett knack med en hammare kan ställa allt mycket mer rätt än vridningar fram och tillbaka på vilka anhåll som helst.

Ingen kritik mot någon utan mer kritik mot att man strävar efter att ha den häftigaste tekniska lösningen som är väldigt mycket för avancerad för vad det handlar om. Sen är dock teknik kul *S*

/Kent
 
Men tänk tiondelar och du landar oftast rätt bra när det gäller bearbetning i trä. Ska jag dimensionera skivmateriar brukar jag jobba på millimeter och vara nöjd om resultatet på större bitar ligger inom 0,5-1mm. Det är som du antyder väldigt lätt att överdriva saker och ting.

Skulle dock vilja påstå att man med ett bra fräsbord bord med vettig höjdjustering samt ett bra anhåll med mikrojustering inte är några problem att jobba med tighta toleranser. Jag tycker det är kul att få till det perfekt vid en sammanfogning även om det är onödigt och arbetsstyckena rör sig mer över årstiderna.
 
*funderar* Om man kunde bestämma infästningshöjden på frässtålen så hade man haft det grymt lätt att kunna repetera fräsmoment.
Med den förlängaren som en del har borde det även vara lätt att bygga en tiltbar variant, i och för sig inte med några större lutningar men upp till 15 grader torde ändå räcka för en del moment.

/Kent
 
snickarboden skrev:
*funderar* Om man kunde bestämma infästningshöjden på frässtålen så hade man haft det grymt lätt att kunna repetera fräsmoment.
Med den förlängaren som en del har borde det även vara lätt att bygga en tiltbar variant, i och för sig inte med några större lutningar men upp till 15 grader torde ändå räcka för en del moment.

/Kent
Det finns ett billigt digitalt "skjutmått" som består av en stor tung platta skjutmåttet står på, samt en lång arm som slutar i en platt fyrkant stor nog att täcka större delen av toppen av en notfräs upp till runt 14 mm. Det gör det väldigt enkelt att med en skruvbar lyft komma inom en 10-del från sist, och den kan ganska enkelt användas för att ställa avståndet från fräsanhållet med. Jag använder den i princip alltid numera, och tycker den ger så bra repetitiv inställning att felet är negligerbart (utom om man fräser kanaler och hamnar med fräsen en 10-del fel på fel sida av förra inställningen av kanalen).

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.