40 531 läst ·
216 svar
41k läst
216 svar
Axminster fräslyft + fräs
Det är ett bra tips, men jag vet att skaftet inte har varit bottnat. Vissa stål går inte ens att bottna pga att skaftet inte når ner till botten. Jag har tom skruvat av muttern och stuckit ner skaftet så att det inte sticker ut ur hylsan innan jag spänt dit det. Samma resultat...mattiasp skrev:
Spännhylsan snäpper inte fast i muttern som sitter på CMT:s förlängare, vilket den gör på OF1010 bara för att ta ett exempel. På 1010:an uppstår motstånd i muttern två gånger när man lossar den. Jag antar att den andra "lossningen" drar upp hylsan en bit, och därför är det alltid enkelt att ta ut stålet. Denna finess saknas alltså på CMT:s förlängare. Eller är mitt antagande fel?
Nu har jag provfräst lite... med betoning på lite. Är ju inte direkt någon enorm tillfredsställelse att stå och torrfräsa lite för sakens skull. Moddade en gammal MDF-skiva jag har haft monterat en Bruksbo (hua!) fräs i. Anhållet gick att återanvända i väntan på att jag bygger ett vettigt bord. Så här såg det ut:bygga_bo skrev:

Förlängaren med ER20-hylsa ser ut så här monterad i fräsen:

Slutligen en bild på fräsen monterad i lyften. Pilen visar den extra M12-muttern jag monterade för att kunna låsa fräsen även i det benet. Tyvärr fungerade det inte eftersom den räfflade originalmuttern (nedre muttern på bilden) har en snabbjustering i form av en knapp. Trycker man på knappen kan man flytat muttern på gängstången. Tror ni att muttern sitter ordentligt? Nej! Får riva väck det skitet oxo och ersätta den med ytterligare en M12-mutter. Makalöst att det ska vara så svårt!

Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Var det Bruksbofräsen du drog en gängstång rakt igenom för höjdjusteringen?
Apparaturen ser ju proffsig ut i alla fall. Blir roligt att höra efter elddopet.
Apparaturen ser ju proffsig ut i alla fall. Blir roligt att höra efter elddopet.
Det är ju egentligen bara en fräs. Det fina är ju att kunna och höja och sänka den enkelt samt att komma åt och byta stål lätt. Jag tror jag kommer prisa den när den väl har fått ett riktigt bord.bygga_bo skrev:
Känner dock att jag nog måste ha någon form av digitala skalor. Axminster har ju "kinaskalor" med sådan där displayförlängare men de är rätt dyra. De går att få billigare på Ebay. Billigast är ju att ta ett billigt digitalt skjutmått och montera dit i stället. Fjärravläsning går att lösa med en AVR och lite mjukvara men det tar ju oxo några kvällar. Får se hur det blir när det vankas bord.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Sorry, jag borde varit tydligare. Jag tänkte mest på liftens handhavande och kvalitetskänsla. Kort och gott - känns liften bra nu när du har haft en chans att köra (nästan) skarpt?phl skrev:Det är ju egentligen bara en fräs. Det fina är ju att kunna och höja och sänka den enkelt samt att komma åt och byta stål lätt. Jag tror jag kommer prisa den när den väl har fått ett riktigt bord.
Känner dock att jag nog måste ha någon form av digitala skalor. Axminster har ju "kinaskalor" med sådan där displayförlängare men de är rätt dyra. De går att få billigare på Ebay. Billigast är ju att ta ett billigt digitalt skjutmått och montera dit i stället. Fjärravläsning går att lösa med en AVR och lite mjukvara men det tar ju oxo några kvällar. Får se hur det blir när det vankas bord.
Vilket protokoll använder kinaskalorna? Är det något eget hittepå, eller något standardiserat (typ 232)?
Kvaliteten tycker jag känns på topp, verkligen på topp! Den är väldigt robust, höjningen är precis och finishen hög. Höjdskalan som följer med i form av ett löst skalhjul som man trär på sexkantsstången på veven fungerar nog bra i teorin men det är lite störigt att det inte går att vrida den så att man kan nolla skalan var som. De hade ju kunnat göra det invändinga sexkantsspåret i skalhjulet frikopplat från själva skalan och bara haft lagom hög friktion där emellan. Då hade man kunnat nolla den.
Kinaskalorna kör sitt eget hittepåprotokoll som dessutom är väldigt brusigt. Sök på typ "protocol chineese scales dro" eller något sådant. Jag har decodat det en gång tidigare men valde en annan väg i slutändan.
Kinaskalorna kör sitt eget hittepåprotokoll som dessutom är väldigt brusigt. Sök på typ "protocol chineese scales dro" eller något sådant. Jag har decodat det en gång tidigare men valde en annan väg i slutändan.
Jag har kollat lite snabbt på fräslyften, och den verkar väldigt seriös och gedigen. Mycket hög finish och fin känsla i den helt enkelt. Speciellt trevlig i kombination med ER20-förlängaren som gör det lätt att byta stål ovanför bordet.
Med det sagt så tycker jag att en vanlig höjdreglering för en "plunge router" funkar fint, även om man på min måste justera höjden under bordet. Jag ser helt enkelt andra prylar jag lägger pengarna på innan jag köper en fräslyft. Dessutom skulle nog inte fräslyften passa i mitt basis-bord, vilket hade varit tråkigt.
Med det sagt så tycker jag att en vanlig höjdreglering för en "plunge router" funkar fint, även om man på min måste justera höjden under bordet. Jag ser helt enkelt andra prylar jag lägger pengarna på innan jag köper en fräslyft. Dessutom skulle nog inte fräslyften passa i mitt basis-bord, vilket hade varit tråkigt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är väl den fråga som Daniel väckte för ett tag sen, och det är ju frågan om man behöver låsa fräsen på stängerna innan man kör, men den frågan gäller även Festool CMS-OF, och där ger instruktionerna inget svar.
Men med det frågetecknet utplacerat tycker jag att den verkade ha en väldigt hög finnish, och jag gillade också ytbehandlingen på aluminiumet. Det är definitivt ingen manick att blanda ihop med en Festool Basisplatta. De är ju delvis samma sak. Men jag tror jag skrev det tidigare, att man bör kunna ställa som krav en höjdjustering som nås ovanifrån eller nära kanten på en sida.
Jämfört med vissa fräslyftar verkar ju också den här ganska billig. Somliga är ju löjligt dyra.
Men med det frågetecknet utplacerat tycker jag att den verkade ha en väldigt hög finnish, och jag gillade också ytbehandlingen på aluminiumet. Det är definitivt ingen manick att blanda ihop med en Festool Basisplatta. De är ju delvis samma sak. Men jag tror jag skrev det tidigare, att man bör kunna ställa som krav en höjdjustering som nås ovanifrån eller nära kanten på en sida.
Jämfört med vissa fräslyftar verkar ju också den här ganska billig. Somliga är ju löjligt dyra.
Efter lite mailväxlande med Axminster kan jag meddela att liften nu finns att köpa separat, men den syns inte på deras hemsida ännu. Den har art.nr 210081 och kostar £167,95. Med tanke på de positiva omdömena känns det väl ganska ok tycker jag.phl skrev:
Efter att ha sett lyften kan jag bara hålla med de andra om finishen. Om man har en handöverfräs som inte har möjlighet till inbyggd lift tycker jag att axminsters fräslyft verkar klockren. Systemet med fyra gängade stänger som drivs med kedja gör att man inte riskerar parallelliteten. För övrigt har stängerna maskingänga och inte trapetsdito. Eftersom vanliga handöverfräsars låsning i regel bara sker på ena pelaren kan parallelliteten vara ett problem. Så är det på min Festool OF1010. Dessutom gör lyften att man inte behöver motverka fjädrarna som sitter i handöverfräsar för att fräsen inte skall ramla ned i arbetsstycket när man kör dem som handöverfräs och släpper på låsningen. För övrigt verkade kedjan vara osmord från fabrik. Den borde smörjas med ett specialsmörjmedel för cykelkedjor som heter Finish Line Dry lube. Om jag inte hade beställt spännhylsor i alla möjliga storlekar till min bordfräs så skulle jag omedelbart beställa en ER20-förlängare. Den var ruskigt smidig.
På minuskontot för fräslyften kan jag bara komma på insatsringarna. De verkade vara gjorda i plast och fanns bara i två storlekar, eller?
På minuskontot för fräslyften kan jag bara komma på insatsringarna. De verkade vara gjorda i plast och fanns bara i två storlekar, eller?