phl skrev:
Med hållaren misstänker jag att du menar den stora aluminiumplatta med tusen olika hål i som följer med lyften? Går det inte bara att kapa onödigt material på Cotech-fräsen så att den passar på plattan? Finns där ingen vettig hålbild i aluminiumplattan från lyften är det ju lätt fixat.
Kapade ner den idag och den sitter som en smäck nu d^_^b skit lätt att centrera med efter som stora hålet i adapterplattan till lyften är i samma storlek som på fräsen.

Låter perfekt! Har haft funderingar på samma setup då jag precis kommit över Classes demoex i Helsingborg. Ser fram emot uppdateringar på ev andra begränsningar/möjligheter.

CarlMagnus skrev:
Kapade ner den idag och den sitter som en smäck nu d^_^b skit lätt att centrera med efter som stora hålet i adapterplattan till lyften är i samma storlek som på fräsen.
Gött!

CarlMagnus skrev:
Det låter ju lovande. (Om jag uppfattat det riktigt så har du gjort samma som jag tänkte mig, satt Classes stora fräs i Axminster lyften.) Vad var det du behövde kapa? Bottenplattan på fräsen? Sanningen sägandes så har jag fortfarande inte packat upp min som jag köpte i April ur lådan ännu. Den väntar fortfarande på att jag skall få loss tummarna och beställa från Axminster. Senast i går hade det suttit fint med en bordsfräs så detta kommer nu att prioriteras upp.

PHL - Du har ju också Axminsters skaftförlängare. Denna levereras enligt beskrivningen med krage lämplig för 1/2" skaft. Jag antar att detta innebär 12-13 mm kragen. Denna bör väl då fungera även med 12 mm skaft. Är det rätt? Vad kör du med, 12mm, 1/2" eller bägge?

Jag tänkte också ha en krage så jag kan köra 8 mm fräsar. Finns det några åsikter om det är bäst att välja kragen som är 7-8 mm eller skall man ta 8-9 mm?

http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-er20-precision-collets-prod23563/

Jag har endast kört 1/2" i 12-13-hylsan. Dock lär hylsan fungera med 12mm skaft oxo. Jag har 7-8mm hylsan för 8mm skaft och det fungerar bra. Kanske en aningens aningens tight ibland men inget problem.

Beställde fräslyften + DeWalt fräsen igår. Passade även på att beställa ER20 förlängaren samt hylsa: 6-7; 8-9 samt en extra 12-13mm, samt en mutter till varje så det blir mindre bök vid byte.

Det räknar jag med att muttern passar förlängaren :-S
Väntar fortfarande på min sändning då just förlängaren var "out of stock" *shit*

Jag har två muttrar (faktiskt två förlängare) och funderade på om det var värt att ha en ER20-hylsa i varje mutter men kom fram till att jag inte tycker det sparar tid eller arbete. Man bara böjer ER20-hylsan lite så ploppar den ut ur muttern.

FYI: så passar inte muttern ovan till förlängaren som jac länkat till... störigt!!!

Men då var det ju bra att jag inte beställde en sådan. Jag tänkte prova utan först men då vet jag. Tack för infon Masses.

Surt som fan, beställde 2 extra som nu inte passar. Får se om jag orkar skicka tebax dom...
Trevligare är ju dock att fräsen och lyften kommit samt mitt INCRA LS system så detta ska bli skitkul att få på plats!!

Se mitt inlägg ovan, extra muttrar behövs egentligen inte

Nej jag vet, men när orderfingret ändå gick varmt så slank det lixom ner i inköpskorgen...
Inte helt ovanligt bland folket som hänger i dessa delar av forumet kan jag tänka mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.