Kollade lite fräsprylar på Axminster och sprang på dessa två erbjudande:

http://www.axminster.co.uk/product-The-Axminster-Router-Elevator--Launch-Offer-1-808139.htm
http://www.axminster.co.uk/product-The-Axminster-Router-Elevator--Launch-Offer-2-808140.htm

Jag inbillar mig att fräslyften håller hög klass och är sugen på att beställa något av kitten. Dock är jag lite kluven till vilket man ska välja. Jag resonerar så här:

Dewalt-kittet levereras med en enklare men kraftigare fräs (625EK) som onekligen är bra om man harvar recensioner på nätet. Formfaktorn på den fräsen är ju i princip de-facto-standard och många tillbehör fungerar till den om man väljer att använda den för frihandsfräsning. Både detta och Bosch-kittet verkar levereras med Axminsters egna skaftförlängare som dessutom tar ER20-hylsor. Det är fint ;)

Bosch-kittet skeppas ju med en fräck fräs (GMF1400CE) med möjlighet till både plunge- och fixed basekörning. Dock är fräsen bara på 1400W. Vad jag har förstått kan det vara problem att hitta hylsor som tar annat är 1/2" till denna fräsen. Det löser sig ju dock med skaftförlängaren som följer med.

Jag äger redan en mindre handöverfräs (Festool OF1010) som är kanon för mindre handjobb. En större fräs kommer i princip alltid att användas i bord. Som jag ser det är Dewalt-kittet en bättre kombo om fräsen endast ska användas i bordet. Detta framförallt beroende på effekten. Dessutom är detta kittet billigare ;)

Hur hade ni resonerat?

Redigerat:
Jag tror definitivt att det är läge att välja en fräs med fler watt när det gäller fräsbordet. Boschen är jag sugen på själv, det verkar smutt att kunna varva "fixed base" och "plunge". Den säljs ju i Sverige, så det kan väl inte vara något problem att hitta hylsor i 8 eller 12mm till den?

Därmed säger du att Dewalt-kittet är det jag bör satsa på? Jag har nästan övertalat mig själv till det. Sneglade en del på en Trend T11:a utan separat lyft (Trenden har inbyggd om än inte så fin som en separat lyft). Trenden kostar dock 280 Sterling och till den åker man ändå på skaftförlängare och "insert plate" (vad kallas det på svenska?).

Vad gäller hylsor till Boschen så blandade jag ihop den med en annan Bosch-fräs. Jo, hylsor till Boschen finns det nog allt. Dock är jag nog sugen på en skaftförlängare om man sätter fräsen i bord. Det blir ju då möjligt att höja fräsen så mycket att man kommer åt muttern. Jag inbillar mig att om man inte kör de största stålen så reder det sig.

Om fräsen skall vara mer eller mindre permanent monterad i bordet hade jag valt DW-paketet. DW:ens högre effekt kan komma väl till pass ibland, men Boschens finesser har du ingen direkt nytta av i ett bordsmontage. Sedan kan man inte heller bortse från att 625:an är en välbeprövad och erkänt bra maskin (som du nog vet har den sina rötter i ELU MOF177). Med detta vill jag inte säga att jag tror att Boschen är dålig.

När jag själv skulle köpa en ny fräs att montera i bordet så föll valet på T11 just för att den har inbyggd lift. De separata liftarna var helt enkelt för dyra för att motivera den extra kostnaden för att få just själva liftfunktionen. T11:ans lift må vara enkel, men den fungerar som den skall och den är idiotsäker med sin enkla konstruktion. Det halvslitna uttrycket "less is more" stämmer ibland ;) Hade jag varit ute efter motordrift, DRO mm så hade det kunnat motivera en mer avancerad lift, men inte bara liftfunktionen i sig.

Nu bör jag dock tillägga att ovanstående hände innan Axminsters lift dök upp så saken hade kunnat komma i ett annat sken idag. De liftar jag tittade på kostade nästan lika mycket som paketen Axminster säljer...

Har du hittat någon recension på Axminsters lift?

Jag tror att Axminsters lyft är väldigt ny, den går ju inte att köpa lös och de kallar ju erbjudandet för lanseringserbjudande.

Hur har du monterat T11:an? Skruvat sulan i vanlig router insert med ringar och sådant? Upplever du det som ett problem att komma åt och byta stål? Jag tycker nämligen Axminsters förlängare verkar fin för de pengarna. Alternativet till liften är en T11:a med skaftförlängare. Kan nog få loss en T11:a för runt 2k2kr.

Saknar man en vev till T11:an? Ser drygt ut att stå och vrida på ratten tills man kommer åt muttern...

Pga en massa väggar och tak som behöver spacklas och målas har fräsbordsprojektet kommit lite i skymundan för husfridens skull. Jag har idag ett enklare bord till min OF1010 som löser uppgiften under tiden. Men jag har klämt och tänkt en del i varje fall...

Yup, den skall monteras i en vanlig insert plate med ringar. Jag köpte Trends egen platta. Var först inne på Axminsters platta i aluminium, men efter att ha läst om problem med trilskande ringar så fick det bli något annat. Med facit i hand hade det nog kunnat kvitta, för Trend-plattans ringar är också ganska knöliga att plocka ur.

Om man plockar bort ringarna och kör med en tillbockad nyckel kan man komma åt att byta stål uppifrån utan förlängare. Men spindellåset måste ändå "aktiveras" och det sitter ju på maskinen, dvs under bordet. Det hela är ganska väl avhandlat i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106396-fraesbord-med-hemmabyggd-lift-5.html

Min slutsats är samma som din - en förlängare gör livet enklare eftersom man då kan byta stål uppifrån mha två nycklar. Jag har sedan tidigare en förlängare från CMT som jag tänker använda till detta. De få gånger det är olämpligt att köra med förlängare (dvs de allra största stålen) så kan jag finna mig i att byta stål under bordet.

Om man saknar vev vet jag inte pga vad jag skrev i början, men om man skulle göra det är det enkelt fixat då en vanlig 12 mm hylsa passar i fräsens "höjdjusteringsuttag". Ett varv motsvarar 1,5 mm på T11 jämfört med 2 mm på Axminsters lift, men med T11 kan man också välja att snurra på mässingsmuttern (syns tydligt i detta inägg) som sitter på fräsen för hand och då grovjustera i en jädrans fart. Men visst, då måste man under bordet och rota...

Du kan ju också ta en Trend T11 som mig veterligen sätter standarden. Tar du den behöver du ingen extra mojäng för att höja o sänka när fräsen sitter bordsmonterad.

Edit: Äh, såg att jag var sen som vanligt!

Detta var bra timing. Jag har precis börjat titta efter en ersättare till min classe-kopia av en Triton som sitter i fräsbordet. Anledningen till att byta är att kunna använda frässtål med 1/4" och 1/2" skaft.
Jag lutar åt DeWalt fräsen men har inte riktigt bestämt mig än.
/B, som i och för sig redan har 6 handöverfräsar och kanske borde lägga in sig på avvänjning istället...

Man kan aldrig ha för många handöverfräsar!

Har oxå sneglat på en T11 då en bordsmonterad fräs är nästa inköp! Bra initiativ phl ;-)

Men snälla, ju mer ni postar inlägg desto veligare blir jag ju. Vissa förespråkar T11:an med router insert och skaftförlängare (det senare är mitt krav) som i bästa fall kan landa på säg 280 Sterling exklusive frakt. Alternativet är en helt nylanserad Axminster-lift som på de lite väl små bilderna ser gedigen ut samt en fräs i kaliber med T11:an om än inte riktigt lika fin. Det kittet landar då på 360 pund.

Det som talar emot Axminster-lösningen är väl typ följande:

- Dryga tusingen dyrare
- Ny produkt på marknaden, vet inget om lyften. Dock brukar Axminsters prylar vara värda pengarna.
- Lite sämre fräs men det spelar mindre roll då den ska sitta i bordet.

Svårt val tycker jag, hade det inte varit för Bygga_bo:s inlägg hade jag nog redan beställt Axmister-kittet. För mig är det inte så mycket den extra kostnaden som stör utan mer att det är en helt ny lyft.

Ha! Tror att ödet valde lite åt mig nu ;) T11:an jag gått och velat över på engelska Ebay med ett Köp nu-pris på 180 pund knep någon annan (någon byggahusare?). Så går det när man velar ;)

En ny T11:a kostar ju runt 265 vilket gör att alternativ ett i min föregående post landar på 345 pund. Då känns det ju som det lika gärna kan bli ett Axminsterkit.

Jag har redan Bosch GMF1400CE fräsen och är otroligt nöjd med den, det är kanon med fixedbase underdelen som är den jag använder mest och det för att den har så bra finjustering och plunge underdelen använder jag sällan eller bara när det absolut behövs.

Undra när axminster börjar sälja hissen löst? skulle vara bra med den och kanske en extra fixedbase del för att snabbt kunna flytta fräsen från bordet till en annan fräsunderdel det är ju rätt smidigt med den fräsens bajonettfattning mellan motordel och underdel.

Ang motorstyrkan så vet jag inte riktigt hur bra den är jag har inte använt några större 12mm frässtål, men mer effekt skadar kanske inte om fräsen altid kommer att sitta kvar i bordet.

/Patrik

Sluta vela nu. Jag tror på kittet med 625:an. Sen är jag inte riktigt klar över varför du säger att T11:an skulle vara en bättre maskin? De är väl i praktiken identiska, men med olika färg på skalet och att T11:an är förberedd för snabbfästen.

Beträffande Classes Tritonkopia så hade jag för mig att den 2 kW-maskin som Classe sålde under namnet Durq snarare var en klon, dvs samma maskin med annan branding. Menar du att det är en kopia, Bengt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.