Avvikelserapport

320 läst  6 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa. Skriver min första fråga i detta forum.
    Vi ska renovera vårt badrum och detta ska vi inte göra själva.
    Har haft kontakt med 2 vvs killar var av den ena känner jag och har lång erfarenhet.
    Den ena vill byta ut alla vattenrör i huset och han som jag känner vill flytta in dom befintliga rören som sticker upp ur golvet och trycka in dom i väggen och sedan bocka rören 12-15 cm upp och ut sedan genom vägg. Då skulle detta vara säkervatten enligt honom.
    Ska säga att huset är byggt 1988.
    Den andra killen vill inte bocka dessa rör pga av ett det blir ev skador.
    Hur många utav er här har fått avikelserapporter på sina badrum?
    Och är det någon som fått något påpekanden vid försäljning med en sådan rapportering.
    Står just nu med beslutsångest om vad som är vettigaste att göra.
    Killen jag känner menar på att man bygger inte om ett hus som är bara 30 år gammalt.
    Jag förstår vad menar men när försäkringsbolagen som pratar säger nej till att rören sticker upp ur golvet så vette fan vad jag ska göra.

2. W
    Medlem · Nivå 6
    Jag skulle nog låta det vara som det är. För rören sitter väl inte så nära duschen? Har det blivit en vattenskada hittils på de 30 år som rören stuckit upp ur golvet? Bedömer du att det blir det de följande 20 åren?

3. W
    Medlem · Nivå 6
    Det slog mig att BBR talar om detta. Det glöms ibland bort att det är den som är vår lag och inte försäkringsbolagen.

Allmänt råd
    Kraven för nya byggnader är aldrig direkt tillämpliga vid ändring. Däremot kan man ofta få en viss ledning av dessa då man ska bedöma innebörden av motsvarande krav vid ändring. Vid ändring kan dock kraven ofta tillgodoses genom andra lösningar än vid uppförandet av nya byggnader.
    (BFS 2016:6).

4. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    Håller med Witten. Dock måste det påpekas att nå till säkert vatten måste ni gjuta upp en klack runt rören så att man kan vika upp tätskiktet och ev mattan

5. C
    Medlem Nivå 1
    Ska påpeka att när rören går igen ett tätskikt dvs golvet så är det in te säker vatten. Det är sant att när man gjuter en klack så minimerar man risken men den finns fortfarande kvar.

• Laddar…
  6. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    Det är sant. Det var väl denna text som satt i minnet. :)

Generellt - bra att veta:
    • Rör ska vara fixerade, det vill säga sitta fast, så att rörelser inte riskerar att skada tätningen mellan rör och tätskikt. Fixering ska vara utförd före montage av tätskikt och enligt rörleverantörens monteringsanvisning.

7. B
    Medlem · Nivå 16
    Välkommen till forumet!

Det är nog en del säljare som skulle sätta sitt maxpris för huset med tanke på att de kommer att behöva totalrenovera badrummet om det finns avvikelserapporter, men är badrummet mer än 10-15 år gammalt vid försäljningen spelar det ju ingen roll. Sen kan det ju finnas säljare som inte bryr sig för de tänker renovera hela huset ändå för att få det som de vill ha det oavsett ålder på badrummet. Det beror ju också på hur marknaden ser ut just där du bor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: