3 065 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ersätta liggande timmer med stående reglar
Hej! I allmänhet funderar jag på att ersätta dåligt timmer, men i synnerhet de som ligger i botten/själva syllen. Jag tror inte att byggnadsvårdaren som gillar klassiska lösningar gör sig besvär, men ni är välkomna 
Vad tror ni om att ersätta de ruttna nedre liggande stockarna (kanske 1-2 rader) med stående reglar? Jag tänker alltså att man kanske behöver domkrafter, men sätter stående reglar, ursågade i sin topp, passandes den tredje raden timmer. Är det livsfarligt ur ett stabilitetsperspektiv?
Om det är möjligt, tror ni samma metod är möjlig på andra enstaka delar av timmerhuset?
sätter såklart panel på sen.
Vad tror ni om att ersätta de ruttna nedre liggande stockarna (kanske 1-2 rader) med stående reglar? Jag tänker alltså att man kanske behöver domkrafter, men sätter stående reglar, ursågade i sin topp, passandes den tredje raden timmer. Är det livsfarligt ur ett stabilitetsperspektiv?
Om det är möjligt, tror ni samma metod är möjlig på andra enstaka delar av timmerhuset?
sätter såklart panel på sen.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdaren"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Jag lånar tråden lite eftersom TS inte fortsatte...L lat skrev:
Har liknande tankar kring ett litet torp, 10x5 meter ca. Det är syllen på en långsida som skulle behöva bytas ut på 2 ställen. Alltså inte hela. Och på andra långsidan saknas idag ca 1,5 meter av syllen helt under dörren. Tror nått djur rivit ut den.
Tänker att under dörren borde det ju gå att regla, annars hade väl huset rasat nu. Och eftersom kortsidorna är bra, och det är väl de som håller ihop huset mha takstolarna.
Borde gå eller? På med en bräda runt om som döljer syllen för det estetiska och även skydd.
Tjenare, det är jag som är TS! Jag har inte gjort något än, men jag kommer ersätta med stående reglar på två bagarstugor. När det kommer till det större bostadshuset, och det visar sig att några stockar behöver bytas kommer jag förmodligen ta in ett proffs.cederbusch skrev:
Förövrigt tror jag på dina lösningar, som sagt, annars hade det rasat.
Klicka här för att svara