Hej!
Vi bor i en souterrängvilla byggd -88.
I väntan på att vår snickare ska komma hem och titta på detta projektor om 2 veckor har jag börjat riva ner skivorna på den bärande vägg som vi ska öppna upp. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur stor limträbalk vi behöver.
Från början var öppningen 1500 mm, vi har tänkt att bredda öppningen till 2400 mm.
det som bär upp bjälklaget idag två 42x140 + hammarband 42x140 och en 25 mm ovanpå hammarbandet, konstiga mått
Det är två stolpar (42x140) som ska bort och ersättas med balk.
På ovanvåningen finns inga bärande innerväggar då huset har självbärande takstolar.
Enligt byggbeskrivningar.se krävs en balk på 115x225,
Det tråkiga är att det blir ganska lågt i tak.
Kan vi ta bort hammarbandet där balken ska tryckas upp eller är det till för att stabilisera?
Man kanske kan låta en av de två bärlinorna (45x140) vara kvar och smälla upp en limbalk 115x180 intill?
vad tror ni?
Vi bor i en souterrängvilla byggd -88.
I väntan på att vår snickare ska komma hem och titta på detta projektor om 2 veckor har jag börjat riva ner skivorna på den bärande vägg som vi ska öppna upp. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur stor limträbalk vi behöver.
Från början var öppningen 1500 mm, vi har tänkt att bredda öppningen till 2400 mm.
det som bär upp bjälklaget idag två 42x140 + hammarband 42x140 och en 25 mm ovanpå hammarbandet, konstiga mått
Det är två stolpar (42x140) som ska bort och ersättas med balk.
På ovanvåningen finns inga bärande innerväggar då huset har självbärande takstolar.
Enligt byggbeskrivningar.se krävs en balk på 115x225,
Det tråkiga är att det blir ganska lågt i tak.
Kan vi ta bort hammarbandet där balken ska tryckas upp eller är det till för att stabilisera?
Man kanske kan låta en av de två bärlinorna (45x140) vara kvar och smälla upp en limbalk 115x180 intill?
vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om 115x225 mm är korrekt dimension på en limträbalk, vilket jag inte är säker på, så kan du ersätta den med 215x180 mm som är helt likvärdig ur styvhetssynpunkt. Det du kallar för hammarband kan du ta bort. Golvbjälkarna ovanför kan vila direkt på balken. Jag skulle önska att du visade hela planen för bottenvåningen, så att det går att kontrollera beräkningen. Fotot på öppningen mot trappan visar att huset inte är byggt helt enligt planritningen på denna punkt. Det betyder antagligen inget för beräkningarna så länge dina öppningsmått är korrekta, men är ändå en liten varningspunkt.
Har tagit bort lite till av väggen på höger sida, de tidigare ägarna snickrade upp en garderob under trappan, dörren intill höger är också borttagen. det är nog det som förvillar med ritningen.
Det är ju toppen om vi kan ta bort det jag kallar hammarband. Då kan vi få in en balk på 140x225 och ändå få 206 cm i takhöjd. Det ser ut som att det ligger en tryckimpregnerad (25mm) ovanför hammarbandet, kanske lättast att låta den vara kvar?
Det är ju toppen om vi kan ta bort det jag kallar hammarband. Då kan vi få in en balk på 140x225 och ändå få 206 cm i takhöjd. Det ser ut som att det ligger en tryckimpregnerad (25mm) ovanför hammarbandet, kanske lättast att låta den vara kvar?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är husets invändiga breddmått? Det bästa är att balken ligger kloss an mot golvbjälkarna. Tryckimpregnerat inomhus? Finns det ska det definitivt bort. Vad gjorde du för ändring för att plötsligt komma fram till 140x225?
Från innervägg till innervägg är huset 7600 mm brett.
Från början tänkte jag behålla en av de två bärlinorna och lägga en limbalk (115 Bred) kloss intill.
Men nu när hammarbandet ska bort är det väl lika bra att trycka upp en limbalk på 140x225 när det ändå finns utrymme?
Ja, det är konstigt om det ligger en tryckt där, ska kolla noggrannare i morgon, är det giftiga gaser eller lukt som är problem med tryckt inomhus?
Från början tänkte jag behålla en av de två bärlinorna och lägga en limbalk (115 Bred) kloss intill.
Men nu när hammarbandet ska bort är det väl lika bra att trycka upp en limbalk på 140x225 när det ändå finns utrymme?
Ja, det är konstigt om det ligger en tryckt där, ska kolla noggrannare i morgon, är det giftiga gaser eller lukt som är problem med tryckt inomhus?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De var giftigare förr, men de ska aldrig vara inomhus. Det brukar vara en saneringsorsak. Det är ingen bra lösning att spara någon av de gamla.
Jag är tveksam till dimensionerna som du får fram. För en öppning på 2,4 m bör det räcka med 90x225 alternativt 165x180.
Jag är tveksam till dimensionerna som du får fram. För en öppning på 2,4 m bör det räcka med 90x225 alternativt 165x180.
Okej, ska bli intressant och se om det är impregnerat, titta närmare på det i veckan.
90x225 såg jag nu att det fanns som alternativ. 140x225 är kanske lite väl överdimensionerat
om jag använder 90x225 och stolpar 90x90 är det väl enklast att fästa med hålplatta och ankarskruv?
Tack för alla svar!
90x225 såg jag nu att det fanns som alternativ. 140x225 är kanske lite väl överdimensionerat
om jag använder 90x225 och stolpar 90x90 är det väl enklast att fästa med hålplatta och ankarskruv?
Tack för alla svar!
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS utvändig C4 FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara