Ser helt ok ut. Priset är ju nästan gratis. :) Har själv köpt ett begagnat instrument och det fick jag ge 4.000:- för. Har man nytta av ett avvägningsinstrument torde inte detta vara helt fel. Lär man sig sedan att justera det och kolla att det visar rätt någon gång emellanåt så funkar det nog bra.

JanneL skrev:
Ser helt ok ut. Priset är ju nästan gratis. :) Har själv köpt ett begagnat instrument och det fick jag ge 4.000:- för. Har man nytta av ett avvägningsinstrument torde inte detta vara helt fel. Lär man sig sedan att justera det och kolla att det visar rätt någon gång emellanåt så funkar det nog bra.
Tack för input. Priset är det verkligen inget fel på och den borde vara tillräckligt bra för husbyggen tycker man ju iaf.

Mikael_L
Tja, nuförtiden kör ju alla med laser.

Fina optiska avvägningsinstrument går ibland iväg oförskämt billigt begagnat.

Utan pinne o ben finns just denna Boschen på ebay.uk för 130pund.

Laser känns lite mer hippt annars

Får väl läsa på lite om lasrar också.

Mikael_L
Laser blir ju i vilket fall dyrare.
Jag tror att vettig rotationslaser med mottagare och mätstång finns i priser från 6-7000 och uppåt. Då är det noggrannhet och prestanda dugligt för grundsättning av småhus och liknande.
(Pris vid import har jag ingen susning om)
Men jag tror (,med betoning på tror,) att med optiskt instrument är det svårt och omständligt att jobba på egen hand, med rotationslaser går det utmärkt.
Rotationslasern är också otroligt mer användbar då grusytan ska avjämnas samt betongen läggas.

Att hyra rotationslaser + mottagare går väl på ca 300-500:- /dygn. Bra att ha i tankarna när man funderar på detta.

Blir mycket spring med optiskt instrument om man inte är två , helt klart.

Fick hem GOL26:an igår och är ganska nöjd. Har bara lekt lite med den än så länge men den verkar hyfsat stabil med bra optik. Mätstickan såg lite plastig ut på bilden men jag blev positivt överraskad av den. Mer info snart...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.