Hej,

Vi är i fasen av att bygga en till våning på vår redan befintliga tillbyggnad. Grundhuset är ett 1 1/2 plans (8,5x8,1m) hus byggt 1950. Det gjordes en tillbyggnad (4x6m) 1970 i ett plan. Nu ska vi bygga upp en våning för att få två rum till. För att öppna upp till de två nya rummen så kommer vi behöva växla av två takstolar (Kapa stödbenen). Jag funderar då på förfarandet och vad som kan behövas förstärka.

Arkitektritningar före och efter tillbyggnad av andra våningen på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av husfasader, en visar östra sidan och den andra södra sidan, av ett tillbyggnadsprojekt.
Skapa konto

I min värld så lägger man en limträbalk eller motsvarande över hanbjälkarna på de kapade och de närmsta (takstolarna. Jag har försökt räkna på limträbalken (90x415 GL30c, kan detta stämma? Använde formeln 5qL^4/384EI) för att klara lasten men funderar även på om punktbelastningen blir för hög på befintlig yttervägg då de intilliggande takstolarna får dela på lasten från de kapade takstolarna.

Tacksam för hjälp och idéer.

Arkitektritning av vindsvåning med plan för utbyggnad av två nya sovrum, markerade i grönt och rött.
Skapa konto
Ritning av husfasad öster med tillbyggnad och markerade takstolar före uppbyggnad av extra våning.
Skapa konto
Arkitektonisk ritning av en husfasad med utökad vindsvåning och markerade takstolar.
Skapa konto

Det är i första hand de avkapade högbenen som behöver växlas av. Det behövs lite mer uppgifter för att man ska kunna räkna på det. Jag skulle dock vilja ifrågasätta nyttan med åtgärden. Ni förvandlar ett användbart utrymme på övervåningen till hall. Med hjälp av en takkupa kan ni få ut två extra sovrum på ö.v. utan denna stora och dyra ombyggnad.

J justusandersson skrev:
Det är i första hand de avkapade högbenen som behöver växlas av. Det behövs lite mer uppgifter för att man ska kunna räkna på det. Jag skulle dock vilja ifrågasätta nyttan med åtgärden. Ni förvandlar ett användbart utrymme på övervåningen till hall. Med hjälp av en takkupa kan ni få ut två extra sovrum på ö.v. utan denna stora och dyra ombyggnad.
Hej,

Tack för input och respons. Ja, har fått dessa riktlinjer från vår kommun hur utformningar bör se ut både utvändigt och invändigt. så takkupa har varit upp på tapeten. Vi har försökt Vi bor i en "50-tals idyll". Nedre våning är redan tillbyggd och vi ville skapa ett utrymme för barnen på ovanvåningen samt tre rum totalt. I den delen av huset är det ett stort rum.

Lite dimensioner, om det är något som saknas:
- Takstolarna är gjorda 3"x7", de delar jag kan se. De är placerade c/c 1200
- Vi bor i snözon 2,5
- Ytterväggarna är jag inte helt säkra på, det kan vara stående plankvägg, ser ut så när jag har varit inne på kattvinden.
- Bjälklaget 2"x8" ligger C/C 600 och vilar på hjärtväggen.
- Dagens takkupa är idag avväxlad med en regel 3"x8" som ligger på hanbjäken.
Skickar med originalritningen Sektion av 50-tals hus med måttangivelser för takstolar och bjälklag.
Skapa konto

Skulle man kunna växla av såhär?
Eller räcker det bara att förbinda de avkapade takstolarna med intilliggande takstolar? Teknisk ritning av takstol med förslag på förstärkning och dimensioner för byggprojekt.
Skapa konto

C Cricke34 skrev:
Eller räcker det bara att förbinda de avkapade takstolarna med intilliggande takstolar?
Ja, plus att du förstärker dessas högben nertill. Sektionsritningen (originalet) pekar på att det är en plankstomme, vilkt inte är en nackdel i ditt fall.

J justusandersson skrev:
Ja, plus att du förstärker dessas högben nertill. Sektionsritningen (originalet) pekar på att det är en plankstomme, vilkt inte är en nackdel i ditt fall.
Tack för svar! Räcker en 56*270 balk istället om man flyttar täcker några fler takstolar?
Räcker det med att skruvlimma konstruktion plywood för att förstärka högbenen?

Många frågor samtidigt.

C Cricke34 skrev:
Räcker en 56*270 balk istället
I stället för vad då?
Skruvlimmad K-plywood på båda sidor av en regel är en bra förstärkningsmetodik.

J justusandersson skrev:
I stället för vad då?
Skruvlimmad K-plywood på båda sidor av en regel är en bra förstärkningsmetodik.
Istället för en 90*360 balk menade jag.
Tack för input, det hjälper mig mycket.

56x270 har ca 25 % av styvheten hos en 90x360!

J justusandersson skrev:
56x270 har ca 25 % av styvheten hos en 90x360!
Såg att nedböjningen drog iväg rejält med en så pass tunn balk. Får bli 90x360 eller en stålbalk för samma krafter. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.