3 800 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Avtalsservitut för underhåll av fastighet?
Sida 1 av 2
Jag förstår att han vill ha ett avtal, och i grund och botten är det ju fullt rimligt, så länge ni inte är i tvist med grannen.
Skulle jag vara i er sits skulle jag teckna avtalet (och ett med den granne ni har samma situation mot).
Eventuellt kan ni ju lägga in en skrivelse om att underhåll ska ske skyndsamt och utan avsevärd olägenhet för er.
Men, framförallt så går ju avtalsservitut bra att säga upp om ni får en avskyvärd granne...
Dvs, låt det rulla så länge de sköter sig, strular de, hota med att säga upp det och säg upp det vid behov.
Du får i princip plantera växter och bygga spaljéer hur nära ni vill, så länge de inte skadar fasaden, men med ett servitut kommer ni behöva ta bort dem om det krävs för underhållet.
Skulle jag vara i er sits skulle jag teckna avtalet (och ett med den granne ni har samma situation mot).
Eventuellt kan ni ju lägga in en skrivelse om att underhåll ska ske skyndsamt och utan avsevärd olägenhet för er.
Men, framförallt så går ju avtalsservitut bra att säga upp om ni får en avskyvärd granne...
Dvs, låt det rulla så länge de sköter sig, strular de, hota med att säga upp det och säg upp det vid behov.
Du får i princip plantera växter och bygga spaljéer hur nära ni vill, så länge de inte skadar fasaden, men med ett servitut kommer ni behöva ta bort dem om det krävs för underhållet.
Tack för ditt svar! Men rent krasst, vad vinner vi på att teckna detta avtal? Bortsett från att det är rimligt och att vi gärna är snälla mot gubben som planerar att sälja? Det är ju kanske argument nog för att skriva på, men jag antar att det vi är rädda för är att vi själva försätter oss i en ev problematisk sitis i framtiden. Gubben som nu vill ha avtalet ska ju trots allt flytta och huset kommer inte direkt vara svårsålt med eller utan avtal. Däremot tänker jag att om vi går med på ett servitut så kan det innebära bekymmer för oss, dels med en mindre anpassningsbar ny granne och dels när vi själva säljer vår fastighet.
Är det oförskämt att tänka att vi bara fortsätter så som det alltid har varit med en ömsesidig förståelse och en självklar tanke om att de måste kunna underhålla huset?
Angående växtlighet och spaljé, hur stort utrymme kan man räkna att grannen behöver för byggställning osv? Och om man undertecknar avtal med tilläggen om en skyndsam renovering osv och den nya grannen inte håller detta (svårdefinierat även?) vem kan man då vända sig till?
Och till sist, är det alltså så enkelt som att vi utan anledning närsomhelst kan säga upp servitutet?
Är det oförskämt att tänka att vi bara fortsätter så som det alltid har varit med en ömsesidig förståelse och en självklar tanke om att de måste kunna underhålla huset?
Angående växtlighet och spaljé, hur stort utrymme kan man räkna att grannen behöver för byggställning osv? Och om man undertecknar avtal med tilläggen om en skyndsam renovering osv och den nya grannen inte håller detta (svårdefinierat även?) vem kan man då vända sig till?
Och till sist, är det alltså så enkelt som att vi utan anledning närsomhelst kan säga upp servitutet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Nej! Ni kan inte ensidigt säga upp ett servitut! Skrivs det in hos lantmäteriet (vilket förstås är tanken) gäller det för alla framtida ägare av båda fastigheterna.
Ett avtaltalsservitut kan inte sägas upp om inte båda parter är överens om det. Annars är det ju inte just någon nytta med det.
Ni vinner inget på att skriva på servitutet. Jag skulle nog inte göra det. Om ni hindrar renovering mm. så kan grannen antagligen tvinga fram ett servitut. Jag skulle fortsatt som förut. Tillåta grannen att använda tomten när det behövs, men inte binda upp mig och fastigheten med ett servitut.
Ni vinner inget på att skriva på servitutet. Jag skulle nog inte göra det. Om ni hindrar renovering mm. så kan grannen antagligen tvinga fram ett servitut. Jag skulle fortsatt som förut. Tillåta grannen att använda tomten när det behövs, men inte binda upp mig och fastigheten med ett servitut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Beträffande den specifika frågan. Grannen vill ha ett servitut för att få mer pengar för sin fastighet. Det är väl i sig helt rimligt. Ur ert perspektiv blir dock servitutet bara en belastning, så se till att få vettigt betalt för att gå med på det. Det är ändå, som jag skrev ovan, en slags evig rättighet ni ger grannfastigheten.
Värdet av servitutet får du dock räkna ut själv.
Att skriva in specialparagrafer om skyndsamhet o.dyl. Vid nyttjande av er tomt tycker jag för övrigt låter som en god idé.
Slutligen ska man dock minnas att man inte ska gå till överdrift. Ni hade ju ändå tänkt låta grannen måla och byta fasad från er fastighet, så villkoren ska förstås vara något sånär skäliga.
Värdet av servitutet får du dock räkna ut själv.
Att skriva in specialparagrafer om skyndsamhet o.dyl. Vid nyttjande av er tomt tycker jag för övrigt låter som en god idé.
Slutligen ska man dock minnas att man inte ska gå till överdrift. Ni hade ju ändå tänkt låta grannen måla och byta fasad från er fastighet, så villkoren ska förstås vara något sånär skäliga.
Tack för ett klargörande svar! Jag har väldigt svårt att se att vår granne ska ta eventuell fråga om betalning på ett bra sätt. Tror inte att han själv tänker i banan av att det skulle kunna kosta. Tänker att det är mäklaren, tillika hans släkting, som nämnt att vi borde avtala om ett servitut. Även om han säkert blir besviken om vi avstår att skriva på ett avtal så tror jag att det kan vara enklare i detta fall. För att ingå ett avtal som medför skyldigheter och begränsningar för vår fastighet men rent krasst ingen vinning känns ju tokigt.
Med tanke på att ni idag inte vet vem som köper huset hade jag nog dragit mig för att teckna ett servitut. Om de verkar vettiga och tar upp det kan ni ju överväga det igen, men det kan ju vara någon som missbrukar det men fortfarande inom servitutets gränser.
Förklara för grannen att om hans familj inte brytt sig om att skriva något de senaste hundra åren och allt har fungerat, fungerar det säkert i fortsättningen också.
Förklara för grannen att om hans familj inte brytt sig om att skriva något de senaste hundra åren och allt har fungerat, fungerar det säkert i fortsättningen också.
Håller med om att det inte behövs något avtal, bättre att grannen frågar varje gång om det är okej. Annars finns som sagt risken att där hamnar en byggställning på mer eller mindre permanent basis utan att ni kan göra något åt det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Det här tycker jag är intressant (du har säkert rätt i bedömningen, jag ger frågan några rader ändå).N nubyggervi skrev:
Varför skulle man som ägare av framtida tjänande fastighet acceptera ett servitut om man inte får något för det? Vid en försäljningssituation ställs ju den frågan ytterligare på sin spets genom att avsikten för den framtida härskande fastighetens ägare är strikt ekonomisk.
Nu blir ju konsekvensen att det inte blir något servitut, medan det i en idealisk situation hade kunnat bli pengar till TS, mer pengar till säljaren och en säkrare situation för köparen.
Är det inte närmast tjänstefel av mäklaren att inte föreslå säljaren att betala för servitutet, eller i alla fall att vara beredd att göra det? Om idén nu kom från mäklaren gjorde den rimligen det på ekonomiska grunder.
Jag förstår om ni helst avstår från servitut helt och hållet, men att fråga grannen vad denne skulle vara villig att betala tycker jag inte är oförskämt, det ger ju honom trots allt ett val och han värderar kanske servitutet högre än ni tror.
Verkligen en rimlig synpunkt @Nötegårdsgubben Helt mellan tummen och pekfingret, vilken summa tänker man? Är det 1000, 10000 eller mer?
Skriv inget servitut!. Fungerar det i 100 år, kommer det att fungera i framtiden med.
Och vill du skriva servitut, är det mycket bättre att skriva det med den nya ägaren. På det sättet kan ni börja den grannrelationen i en bra anda, istället för att ni behöver bråka över vad som ryms inom servitutet och vad som inte ryms.
Skulle ni i alla fall skriva servitut med nuvarande granne, borde ersättningen ungefär vara lika stor som ökningen av marknadspriset för grannens hus. För det borde vara värdet för servitutet. (och är man snäll kan man nöja sig med 50% av värdeökningen
Och vill du skriva servitut, är det mycket bättre att skriva det med den nya ägaren. På det sättet kan ni börja den grannrelationen i en bra anda, istället för att ni behöver bråka över vad som ryms inom servitutet och vad som inte ryms.
Skulle ni i alla fall skriva servitut med nuvarande granne, borde ersättningen ungefär vara lika stor som ökningen av marknadspriset för grannens hus. För det borde vara värdet för servitutet. (och är man snäll kan man nöja sig med 50% av värdeökningen