2 588 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Avtala bort moment innan färdigställande?
Ta lite snabbt med er tidigare anlitade advokat (om ni nu var nöjda) om hur avtalet ska brytas och att ni färdigställer fönsterbiten själva. Ev tycker han att ni helt enkelt får betala även för montaget som inte blir gjort.
Han kan väl även författa ett lämpligt brev till hantverkarfirman om läget och hur ni avser göra.
Och sen passar ni också på att fråga om hur han ser på utförda men ej beställa tillägg, tycker han att ni inte är bundna av detta, så avvisar ni bara de kraven och betalar in det avtalade.
Sen ligger bollen hos firman, som troligen vet att dom inte har skuggan av en chans i rätten.
Han kan väl även författa ett lämpligt brev till hantverkarfirman om läget och hur ni avser göra.
Och sen passar ni också på att fråga om hur han ser på utförda men ej beställa tillägg, tycker han att ni inte är bundna av detta, så avvisar ni bara de kraven och betalar in det avtalade.
Sen ligger bollen hos firman, som troligen vet att dom inte har skuggan av en chans i rätten.
Tycker inte ni ska vara så oroliga. Har man inte beställt nåt så behöver man inte betala för det. Konsumenttjänstlagen är skriven så den skyddar köparen i det avseendet. Men det kan ju vara nog så obehagligt när folk gormar TINGSRÄTT i andra änden av telefonen. Tipset om advokat skulle jag ta fasta på, om inte annat för att känna att man kan sova lugnare med vetskapen att man har ett proffs i sin egen ringhörna.
Redigerat:
Vi tror ( hon pratar o skriver svenska väldigt dåligt) att hon anser att hennes killar blir uppbundna med att vänta på våra fönster. Hon verkar då tycka det är helr rimligt att vi betalar vite till dem. Eftersom fönstermontaget kanske kostar 15000 och hon ser framför sig viten från oss på en halv mille så vill hon inte ta ur detta moment. Hon vill sitta på bänken o vänta. I själva verket vet vi att de har andra jobb.....
Det de menar och tolkar är en tvåvägsklausul vilket används ibland på större byggen när båda parter är delaktiga. Tex just genom att tillhandahålla material/specialbeställningar. Ibland skriver man då viten åt båda hållen för att inte kunden ska kunna bli försenad och sätta företaget i en sådan sits att de missat andra jobb och inte får in pengar.
Det lilla jag sett av erat avtal är dock INTE en korrekt klausul utan är standardklausul som används för att reglera vite för entreprenörs försening. Såvida inte det finns mer i ert avtal eller du råkat syfta fel så ser jag inte skäl för vite men däremot självklart som du säger så häver det vitesrätten för er gentemot byggaren, men det har du aldrig önskat heller.
Om ni häver avtalet eller gör ändringar i det (vilket rent konkret är en sorts hävning) så har företaget rätt till ersättning som du säger enligt ktjl. Denna ersättning skall då ställas i proportion för den ekonomiska skada de lidit och inget annat. Den kan i mina ögon aldrig bli mer än den beräknade inkomsten för dem för själva utförandet alltså den del i det fasta priset som de beräknat för montaget. Så de kan inte heller kräva er på mer belopp än det ni är överrens om, de hade ju inte kunnat göra mer jobb om ni fullföljt er del.
Be en jurist syna avtalet, det tar inte så lång tid, förstår dock att ni är tveksamma över att behöva processa när motparten i slutändan riskerar att hamna på obestånd och ej kunna stå för kostnaderna
Det lilla jag sett av erat avtal är dock INTE en korrekt klausul utan är standardklausul som används för att reglera vite för entreprenörs försening. Såvida inte det finns mer i ert avtal eller du råkat syfta fel så ser jag inte skäl för vite men däremot självklart som du säger så häver det vitesrätten för er gentemot byggaren, men det har du aldrig önskat heller.
Om ni häver avtalet eller gör ändringar i det (vilket rent konkret är en sorts hävning) så har företaget rätt till ersättning som du säger enligt ktjl. Denna ersättning skall då ställas i proportion för den ekonomiska skada de lidit och inget annat. Den kan i mina ögon aldrig bli mer än den beräknade inkomsten för dem för själva utförandet alltså den del i det fasta priset som de beräknat för montaget. Så de kan inte heller kräva er på mer belopp än det ni är överrens om, de hade ju inte kunnat göra mer jobb om ni fullföljt er del.
Be en jurist syna avtalet, det tar inte så lång tid, förstår dock att ni är tveksamma över att behöva processa när motparten i slutändan riskerar att hamna på obestånd och ej kunna stå för kostnaderna
Tja, nej. I avtalet så står att vi skall tillhandahålla fönster. Efter 20 aug är tiden för projektet slut och då fönstren var i fria former är leveransen mycket senare än vi trodde. Vi vill helt enkelt befria dem från momentet o göra det själva. Momentet ingår i deras fast pris, men vi är villiga att efterskänka detta. MEN de vill ha vite från oss fram tills fönstren kommit och då installera dem.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Se bara till att inte betala en enda krona i förskott. Håll inne allt tills bygget är klart. Eller rättare sagt, om besiktningsmannen godkänner entrepenaden med anmärkningar så måste ni betala slutfakturan minus vad det bedömms att anmärkningarna kostar att fixa med en annan firma. Men det där har du kanske koll på.
Sedan tycker jag att man kanske bör modifiera inställningen till tilläggsfakturor lite. OM det är så att de gjort tillägg som faktiskt var nödvändiga, men inte beställda av er då tycker jag att man rent moraliskt bör betala en skälig kostnad för sådana tillägg, även om man inte beställt dem. Men det förutsätter ju att det verkligen är tillägg och inte sådant som redan ingick i priset (enl. ER tolkning). Och när firman börjar larva sig och kräva extra betalt för gipsskruv och dörrkarmar och inkoppling av el osv. Så vete katten om man skall bjuda ens på det man borde betala.
Sedan tycker jag att man kanske bör modifiera inställningen till tilläggsfakturor lite. OM det är så att de gjort tillägg som faktiskt var nödvändiga, men inte beställda av er då tycker jag att man rent moraliskt bör betala en skälig kostnad för sådana tillägg, även om man inte beställt dem. Men det förutsätter ju att det verkligen är tillägg och inte sådant som redan ingick i priset (enl. ER tolkning). Och när firman börjar larva sig och kräva extra betalt för gipsskruv och dörrkarmar och inkoppling av el osv. Så vete katten om man skall bjuda ens på det man borde betala.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Finns inte en chans i världen att de kan få rätt i det. Om ni säger att ni behöver inte montera fönstren men få betalt för monteringen så kan de ju inte hävda att jo, det vill vi visst och kräver vite för tiden tills fönstren kommer.