Satsuki
Fick nyss ett SMS från en känd veterinärkedja där det stod att jag hade tid för min hund en viss dag och tid. Vidare står det att ej avbokad tid debiteras och att jag ska godkänna villkoren som bifogas…

Det mycket märkliga är att jag inte bokat någon tid, det är snart dags att vaccinera men jag har inte bokat tid ännu.
Det framgår också tydligt att det inte är en påminnelse och att jag aktivt måste avboka om jag inte vill debiteras.

Jag ringer och de säger att de har bokat in hunden för vaccination, när jag påpekar att jag inte har bokat tid får jag till svar att då är det ju bara att boka av tiden. Men när jag ifrågasätter hur de kan boka in någon utan att denna aktivt begärt en tid får jag inget svar.

Är denna typ av kontrakt; där man aktivt låste säga NEJ verkligen tillåtna i Sverige?

Jag får ju brev om besiktning men där står tydligt stt det är ett erbjudande och jag jotas inte av kostnader om jag inte kommer på deras föreslagna tid…

• Gilla
  • Arg
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Negativ avtalsbindning är inte tillåtet!

Bestrid alla betalningskrav som kommer och byt veterinär.

• Gilla
Bästerortarn och 15 till
  • Laddar…
RoTe
Fackförbunden kör denna metod utan att skämmas. Tvingar på en massa försäkringar man aktivt måste säga upp för att inte åka på ett års bindande. När man ifrågasätter får man höra "vi får så mycket bättre priser då"...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
RoTe RoTe skrev:
Fackförbunden kör denna metod utan att skämmas. Tvingar på en massa försäkringar man aktivt måste säga upp för att inte åka på ett års bindande. När man ifrågasätter får man höra "vi får så mycket bättre priser då"...
Jag har haft en diskussion m ett F-bolag om det. De backade påminnelseavgifter mm i mitt ärende när jag påpekade att detta inte var lagligt. Men det var många år sedan, trodde inte det var någon som höll på så nu….

Och har aldrig sett det hos veterinär innan så där måste det vara nytt. Så jäkla fult! Kommer aldrog vaccinera hunden där mer…

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du redan godkänt i ditt avtal med facket att de får lägga till försäkringar? Det låter ju lite som sånt som digitala tjänster håller på med. "Grattis, nu är tjänsten "foton i molnet" inkluderat i ditt abonnemang men du har även fått månadsavgiften justerad till 649:-"

Satsuki
S SCB skrev:
Negativ avtalsbindning är inte tillåtet!

Bestrid alla betalningskrav som kommer och byt veterinär.
Jag ringde och påpekade just det. Verkade inte som individen förstod vad jag pratade om… Förklarade för personen att jag verkligen hade uppskattat en påminnelse eller ett förslag på tid, men att jag inte accepterar negativa avtal som kräver aktiv handling för att slippa kostnad. Den poletten verkade inte trilla ner..

Förklarade att jag aldrig kommer vaccinera hos dem igen, sade till dem att avboka tiden men har inte fått bekräftelse på avbokning än. Om de trots allt skickar krav (tvivlar på det) får väl ARN titta på det.

Detta är en större kedja och jag gissar att detta är en teknik de kör med över hela landet, så en varning till alla som vaccinerar hos E*******a

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag ringde och påpekade just det. Verkade inte som individen förstod vad jag pratade om… Förklarade för personen att jag verkligen hade uppskattat en påminnelse eller ett förslag på tid, men att jag inte accepterar negativa avtal som kräver aktiv handling för att slippa kostnad. Den poletten verkade inte trilla ner..

Förklarade att jag aldrig kommer vaccinera hos dem igen, sade till dem att avboka tiden men har inte fått bekräftelse på avbokning än. Om de trots allt skickar krav (tvivlar på det) får väl ARN titta på det.

Detta är en större kedja och jag gissar att detta är en teknik de kör med över hela landet, så en varning till alla som vaccinerar hos E*******a
Gissar att det är Evidensia det gäller? Aktörer med sådana metoder ska man inte ha med att göra.

• Gilla
Noll koll och 8 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Om de trots allt skickar krav (tvivlar på det) får väl ARN titta på det.
Det finns ingen anledning att gå till ARN när det bara är att bestrida fakturan.

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
Guzzi Guzzi skrev:
Skriv ut i klartext vilken kedja det gäller. Sådana aktörer ska man inte ha med att göra.
Det finns bara två stora rikstäckande veterinärkedjor, den andra börjar på A…

• Gilla
Noll koll och 2 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Det finns bara två stora rikstäckande veterinärkedjor, den andra börjar på A…
Jag googlade efter något som kunde passa och justerade min text.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Folktandvården gör samma sak.
Men det är kanske möjligt att jag någon gång bett om att bli kallad.
Fick en kallelse härom veckan. Tror det är närmare 8 år sedan jag blev kallad senast.
Utebliven inställelse debiteras.

Satsuki
Guzzi Guzzi skrev:
Gissar att det är Evidensia det gäller? Aktörer med sådana metoder ska man inte ha med att göra.
De har ett jättebra djursjukhus här med fantastisk personal och akutverksamhet.
Varför de ska sänka sig till den nivån är obegriplig, men jag antar att det är ett symtom på kärvare tider och tendensen att binda upp konsumenter till max (som vissa optikers galna abonnemang). Trist!

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Låt bokningen ligga kvar, bestrid bluffakturan om den kommer och polisamnäl. Om man spelar efter deras regler och hör av sig för att avboka så kommer de ju inte börja följa lagen.

• Gilla
  • Älska
Per Sandberg1 och 5 till
  • Laddar…
Men man ska så klart vara säker på att man inte bett dem göra en bokning och sen glömt bort.
Jag har t.ex. bett min tandläkare att boka in ny tid när är dags för ett besök. Det står i deras databas att jag samtycker och jag får ett SMS med en bokning, sen får man hålla på och flytta runt tiden om den inte passar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.