Kort bakgrund:

3 fastigheter delar på vatten och avlopp genom en Gemensamhetsanläggning.

Sedan vi flyttade in för 4 år sedan startades en månadsinsamling av pengar för underhåll av detta. 200kr/månad per fastighet. Inga konstigheter, alla uppskattar att det byggs en pott att ta av.

Nu är det så att pengarna förs över till ena grannen som är duktig med papper osv. Han registerar allt i bankbok och redovisar en gång om året ekonomin i potten.

Men, om nu grannen skulle avlida, bli svårt sjuk eller på annat sätt inte kunna göra sig förståd med att det är GA's pengar, hur skriver vi ett juridiskt dokument som tydliggör att det är GA's pengar och inte ska med i tex bodelning eller annat?

Vi har inte skrivit något så just nu sitter vi ju och för över pengar som rent krasst skulle kunna användas av grannen till vad som helst.

Jag är inte orolig för att pengsrna ska missbrukas, men har gärna livrem och hängslen då det börjar bli en större summa pengar och man vet inte vad som händer, livet kan ändras snabbt och helt plötsligt ligger man i backen.
 
Åsa Lund
Förstår dig och håller med!
Ett annat scenario är att en av er säljer huset till nån som det är sämre ordning med.
 
BirgitS
Går det inte att öppna ett bankkonto i allas namn eller i gemensamhetsanläggningens namn?
Det är ju inte ovanligt att två makar/sambo har ett gemensamt konto.
Hör med en bank.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Varför behöver sparandet vara gemensamt?
Jag tror det enklaste är att utgifterna görs gemensamma först när de dyker upp. Ifall man vill spara i förväg eller låna och betala i efterhand för att täcka kostnaderna får varje delägare avgöra själv. Den som det passar för gör ett separat spara-till-ga-konto, den som det passar för har det ihop med sina andra spar/buffert-pengar.

BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att öppna ett bankkonto i allas namn eller i gemensamhetsanläggningens namn?
Det är ju inte ovanligt att två makar/sambo har ett gemensamt konto.
Hör med en bank.
Riskerar att bli attans krångligt när någon av fastigheterna byter ägare, om man inte gör precis rätt med papperna då. Jag tror man måste ha en samfällighetsförening som kan stå som kontohavare i egenskap av att vara en juridisk person om det ska fungera bra att ha ett konto.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Håller med om förening för att ha gemensamt konto. Eller skippa gemensamt konto, ni måste ändå alla vara sams för att betala ut något.

När vår (inofficiella) vägförenings kassör gick bort, var det ett himla strul att få ut pengarna. Vi fick skapa en ny förening och registrera med protokoll och alltihopa.
 
Om det finns en officiell GA, så finns det väl också en samfällighet, som är satt att förvalta GA ?
I vår samfällighet ( 4 medlemmar och liten omsättning ), har vi löst det så, att en person har fått fullmakt att öppna ett konto i samfällighetens namn och organisationsnummer, som ett "företagskonto" kopplat till personens privata konto ( för att möjliggöra internetbank utan extra avgifter).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det finns en officiell GA, så finns det väl också en samfällighet, som är satt att förvalta GA ?
I vår samfällighet ( 4 medlemmar och liten omsättning ), har vi löst det så, att en person har fått fullmakt att öppna ett konto i samfällighetens namn och organisationsnummer, som ett "företagskonto" kopplat till personens privata konto ( för att möjliggöra internetbank utan extra avgifter).
En sammfällighetsförening måste man skapa, kostar rätt mkt men är kanske det smartaste iaf.
 
Vi har liknande i våran vägförening. Jag (ordförande) har Handelsbanken privat och har där under öppnat ett konto för vägföreningen. På det kontot har jag delat behörigheten med kassören (som också har Handelsbanken). Båda vi två ser kontot och har full access via vår privata inloggning på internetbanken.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det finns en officiell GA, så finns det väl också en samfällighet, som är satt att förvalta GA ?
Nej, om den är delägarförvaltad så finns det ingen förening och därmed inget org nummer.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara att ha ett litet möte och bestämma att den buffert man sparat ihop är tillräcklig för de halvstora kostnader som kan dyka upp och om det kommer större utgifter får man göra extrainbetalning...

Ser det som onödigt att ha stående månadsdragning utan det är bättre att man betalar en gång om året ett belopp som ungefär motsvarar förra årets utgifter och om det dyker upp nåt oväntat får man som sagt göra en extra inbetalning.

/ATW
 
Hemmakatten
Men är nog vettigt att göra om delägarförvaltningen till en samfällighetsförening om man överför pengar månatligen.

Å andra sidan verkar det överflödigt med en förening med bara tre fastigheter. Vi hade en trefastigheters delägarförvaltning som gällde en avloppsanläggning, en vattenbrunn (som vi inte använde) och en lite vägsnutt. Vid behov av underhåll får man vara överens och varje fastighet betala vid just det tillfället. Mycket smidigare.

Man kan ju öppna ett eget konto och spara där varje månad.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Om vi antar att varje delägare sparar i egen regi, och en delägare flyttar. Då försvinner det kapitalet som skulle motsvara slitaget på anläggningen för tiden som delägaren nyttjade anläggningen. Därför bör man ha ett gemensamt konto som är vikt för underhåll.
 
  • Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
G gls skrev:
Då försvinner det kapitalet som skulle motsvara slitaget på anläggningen för tiden som delägaren nyttjade anläggningen.
Försvinner vart? Den ingående fastigheten är kvar och har fortfarande samma rättigheter och skyldigheter. Hur ägaren får tag i pengarna spelar inte någon roll.

Hur gör du med de sparade pengar för att byta taket som "försvinner" vid ny ägare av villan?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.