7 464 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Avstängningskran / ventil
Hejsan!
Har köpt ett beg radhus och felen efter förra ägaren kommer dagligen. I går skulle jag stänga av vattnet vid vattenmätaren för att jag skulle sätta in en ny duschblandare. Skruvade som bara den på de två kranarna som sitter framför och efter vattenmätaren, men inget hände. Det visade sig att under ena plasthatten var det sönderskruvat och under den andra plasthatten var det "tom" så att plasthatten hade inget att tryck på.
Kranarna heter K 580. Jag har varit runt och letat efter reservdelar till kranarna, men hittar inget.
Vet någon någor om K 580? Kan man köpa reservdelar? Eller är det rörmockaren som gäller :'(. Radhuset byggt -82.
Håkan
Har köpt ett beg radhus och felen efter förra ägaren kommer dagligen. I går skulle jag stänga av vattnet vid vattenmätaren för att jag skulle sätta in en ny duschblandare. Skruvade som bara den på de två kranarna som sitter framför och efter vattenmätaren, men inget hände. Det visade sig att under ena plasthatten var det sönderskruvat och under den andra plasthatten var det "tom" så att plasthatten hade inget att tryck på.
Kranarna heter K 580. Jag har varit runt och letat efter reservdelar till kranarna, men hittar inget.
Vet någon någor om K 580? Kan man köpa reservdelar? Eller är det rörmockaren som gäller :'(. Radhuset byggt -82.
Håkan
Det blev att byta "allt", dvs hela mätarkonsollen och nya kulventiler. Det var faktiskt inte svårare än att jag kunde göra arbetet själv. Svårast hade nog komunen med att stänga vattnet vid tomtgränsen, för den ventilen satt verkligen fast.
För kännedom om nu någon har en ventil som heter K 580, så är det stor risk att den kan "explodera" enl mannen som kom från komunen, eftersom den ärgar innifrån och är av usel kvalite.
Håkan
För kännedom om nu någon har en ventil som heter K 580, så är det stor risk att den kan "explodera" enl mannen som kom från komunen, eftersom den ärgar innifrån och är av usel kvalite.
Håkan
Tyvärr så slängde jag skiten på tippen när jag änndå var dit en runda. Men ventilen i fråga heter K 580 och är en skruvventil med en svart hatt. Mannen från komunen sa även att de hade tankar på att gå ut med en information till hushållen om de dåliga ventilerna. Alla ägare av K 580 kommer förr eller senarare att få byta sina ventiler. Om de inte "exploderar" så kommer man till slut till ett mätarbyte och vattnet inte går att stänga av.
Håkan
Håkan
Känner igen det, det flög iväg ca 1300:- extra men nu har jag några goa kranar så jag kan stänga av vattnet lättare. Tänk på att komunen trycker i en backventil utan att informera >MagnusS skrev:
Klicka här för att svara