853 läst ·
2 svar
853 läst
2 svar
Avstängning av/backventil på huvudstam
Hej! Då nyheter om översvämningar kablas ut på nyheterna titt som tätt så har en tanke dykt upp i min trånga skalle: Är det idiotiskt att ha en avstängning alternativt en backventil på avloppets huvudstam för att förhindra att man får översvämning den vägen?
Förutsättningar: Bor sen cirka 2 år i ett sutteränghus byggt -72. Alldeles nyss omdränerat samt nya dagvattenrör. 3 golvbrunnar och en toalett i bottenplan. Tanken dök upp för att jag för tillfället har huvudröret från kåken lättillgänglig och kan på så vis utan större ansträngning montera nån lösning, så tillvida det inte är en idiotisk idé.
Vet nån enstaka granne som haft översvämning pga överbelastat kommunal dagvattenhantering, dock 5-10 år sen men har också själv upplevt detta på den tiden jag bodde hemma hos mina föräldrar, så jag vet hur jävligt det kan bli.
Nå? Glömma eller något som kan tänkas på?
Förutsättningar: Bor sen cirka 2 år i ett sutteränghus byggt -72. Alldeles nyss omdränerat samt nya dagvattenrör. 3 golvbrunnar och en toalett i bottenplan. Tanken dök upp för att jag för tillfället har huvudröret från kåken lättillgänglig och kan på så vis utan större ansträngning montera nån lösning, så tillvida det inte är en idiotisk idé.
Vet nån enstaka granne som haft översvämning pga överbelastat kommunal dagvattenhantering, dock 5-10 år sen men har också själv upplevt detta på den tiden jag bodde hemma hos mina föräldrar, så jag vet hur jävligt det kan bli.
Nå? Glömma eller något som kan tänkas på?
Produkter som diskuteras: "dagvattenhantering"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Beror nog helt på hur stor risken är...........Finns en del som har sånt men det kräver underhåll och glöms lätt bort och då fastnar dem. En del har ju tom hittat ingjutna sådana.
Ja, risken kan jag inte uttala mig om, har som sagt bara bott här 2 år lite drygt. Huset ligger inte särskilt lågt i förhållande till andra hus på gatan och kollar man på hela området ligger vi ganska högt om det är något man ska ta i beaktning?S Stefan1972 skrev:
Om vi pratar underhåll generellt, krävs full tillgång till ventil/avstängning? Eller att man motionerar dom? Ja jag vet inte mycket alls, bara snabbgooglat på produkter, inte hunnit läsa särskilt mycket.
Nu tänker jag verkligen högt, men ponera att ett 100års regn inträffar och vatten forsar upp genom toaletten och golvbrunnarna, skulle man kunna via avloppets spolbrunn kunna åstadkomma en avstängning?
Sitter ett 110 rör nån knapp meter utanför huskroppen som ger åtkomst till avloppsröret.
Klicka här för att svara