Det skadar ju inte att påpeka att det inte är bra för ev. elektronik när du skruvar i och ur långsamt. Så stå för allt i världen inte och pröva dussintals med gånger bara för att lyssna efter fräsandet... ;)

lars_stefan_axelsson skrev:
Det skadar ju inte att påpeka att det inte är bra för ev. elektronik när du skruvar i och ur långsamt. Så stå för allt i världen inte och pröva dussintals med gånger bara för att lyssna efter fräsandet... ;)
Det tolkar jag som så att du misstänker att det är känslig elektronik det handlar om och att det hela är ok om jag slutar att njuta av fräsandet.:cool:

Det kan ge oxidation och sot på säkringen och bottenpluggen också. Kan resultera i dålig elektrisk kontakt, och i värsta fall överhettning med brand som påföljd nästa gång du kör tvättmaskinen.

LUDDET skrev:
Det tolkar jag som så att du misstänker att det är känslig elektronik det handlar om och att det hela är ok om jag slutar att njuta av fräsandet.:cool:
Nej¸ elektronik i tvättmaskiner brukar vara allt annat än "känslig". :) Men OM (jag säger bara "om", inte "att"), det skulle sitta någon elektronik i den så är fräsandet *inte* bra för den. Alls faktiskt. Se exv. snaggletooths inlägg. :)

Man bör nog hålla lite renare i och kring sin elektriska utrustning. Sitter förmodligen några mösskelett mellan faserna också. Jag har garanterat full kontroll över mina säkringar och proppskåpet. Frågan var egentligen inte hur man skall undvika världens elände pga lösa säkringar utan om det är normalt att avstängd tvättmaskin drar ström.

I din TM så sitter det antingen någon elektronik som i avstängt läge har till uppgift att "hantera avstägningsknappen". Sådan elektronik drar i någorlunda moderna apparater typiskt några milliwatt. De sämsta varianter som fanns i en del apparater för länge sedan drog 1 - 3 w (men då lyser oftast en liten kontroll LED också).

Eller så sitter det ett avstörningsfilter med kondensatorer, de drar i så fall reaktiv effekt (som inte skall kosta något).

LUDDET skrev:
Man bör nog hålla lite renare i och kring sin elektriska utrustning. Sitter förmodligen några mösskelett mellan faserna också. Jag har garanterat full kontroll över mina säkringar och proppskåpet.
Ja, det var kanske fel hänvisning. Min poäng var alltså att att smyga i säkringarna (s.a. de "fräser") dödar elektronik, dvs alla typer av glappkontakter dödar elektronik (underspänning, "sk brownouts," dödar mycket mer elektronik än överspänning någonsin gör). Om man har möss eller glappande bottenkontakter eller smyger i säkringarna spelar mindre roll i sammanhanget. (Och jag har plockat en hel del möss när jag jobbade på SAAB. Faktiskt ganska trevligt att ha dem på kraftsidan i styrskåp m.m. eftersom strömgenomgången tenderade att torka ut dem. Ingen direkt lukt och söppel. :))

Bara så att överentusiastiskt testande mha gnistbildning för att visa att tvättmaskinen drar någon watt eller så inte tar död på densamma. Att laga/köpa nytt kostar garrenterat mer än den någonsin kommer att dra i standbyläge under hela sin livstid. :) (Om det nu är det vill säga.)

Då säkringen visade att det fanns en belastning så tänkte jag "är det sant" och kollade en gång till. Fortsatte naturligtvis inte att testa gång på gång. Jag hade ju redan fått besked. Eftersom ingen av knapparna på panelen ger ifrån sig ett "klickljud" dvs bryter eller slår till mekaniskt så tolkar jag det som så att det sitter en liten dator bakom som vidarebefordrar önskemålen från knapptryckaren. Den datorn behöver väl stå i stand by för att vara beredd att ta emot instruktioner. Vad tror ni om den teorin? Hempularen är ju också inne på det.

Ja, är det en hyfsat modern tvättmaskin så har den en liten mikroprocessor som tolkar knapptryck och kanske tom har ett tidur igång. Det är precis samma typ av standby som TVn, stereon, mikron, datorn... Det är fråga om några mW upp till enstaka W, beroende på ålder på maskinen.

Är man verkligt orolig så finns det ju elmätare typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162667429 som man kan koppla in och kolla. De lär inte vara sådär himla noggranna till det priset, men man borde se om det är en eller tio Watt det handlar om. Ett varv runt huset med en sån kan vara en nyttig övning i ett genomsnittligt hem. :-)

Nej en sådan elmätare kan inte se skillnad på om dt är 10 milliwatt eller 20 watt. Eller jag skall kanske förtydliga mig till att en del sådana elmätare inte kan det. De är gjorda för att mäta förbrukning på resistiv last. De mäter bra på elradiatorer varmvattenberedare och liknande.

Tydligen klarar en del av de här billiga instrumenten dylika mätningar ganska skapligt, men vissa av dem kan ex. visa att en mobilladdare på tomgång drar 5w, där en mera korrekt mätning visade 20 milliwatt, en liten felmätning på 25 000%.

Aha, jag trodde de var bra på att mäta just såna laster eftersom de ofta marknadsförs som ett sätt att hitta små strömtjuvar. Där ser man, tack.

Den marknadsföringen är ju korrekt, den får alla apparater att framstå som strömtjuvar...

Lokaltidningen hade nyligen ett reportage om att hitta energitjuvar i hemmet, och en s.k. expert i ämnet hade konsulterats. Tyvärr använde han just en sådan billig mätare och den allt annat än låga standbyförbrukningen på diverse prylar basunerades ut med eftertryck. Tyckte då att det var på sin plats med ett litet mail till redaktionen, och tydligen var reaktionerna flera då en korrigerande artikel dök upp en vecka senare, men han ville dock inte riktigt erkänna att han hade fel.

Följdfråga tvättmaskin: Finns det 3-fasbrytare för infällning i vanlig dosa? D.v.s. vippbrytare som ser ut som en vanlig infälld strömbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.