Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
'

Ja just det - detta har jag testat redan. Men jag kan inte ställa in de måtten som min konstruktion har - hjärtväggen är inte i mitten och de olika pelarna är inte jämnt fördelade.

Så när jag gör ett exempel som liknar mitt bygge så mycket som möjligt så får jag hela tiden beskedet att varken byggvirke eller lättbalkar funkar och att tjocka limträbalkar kommer att deformeras väldigt mycket. Jag kan helt enkelt inte tro på detta för ett mindre enplanshus med pulpettak i södra Sverige. Den längsta spännvidden jag ska ha (på en enda av de sex balkarna) är ca 4,8 m. De övriga har en spännvidd på någonstans kring 4 m.

Hur kan detta vara ?
Du kan ställa in den bärande väggen på vilket avstånd du vill, ritningen ändrar sig dock inte visuellt.
Gällande olika längder på bjälkar kan det vara lämpligt att använda ett medelvärde som utgångspunkt. När du angivit snözon, takbeläggning, placering av bärande vägg, längd på väggar mm. Får du ett riktvärde. Jag tror inte taket ramlar in om du inte följer det slaviskt, men vid en besiktning kan taket bli underkänt om du har otur. Om det ens uppmärksammas.
Angående vilka konstruktionskrav som finns har jag ingen åsikt om. Jag kan tänka mig att det är flera olika krav som spelar in där annat än rent hållfasthetsmässiga.

Bart Bart skrev:
Du kan ställa in den bärande väggen på vilket avstånd du vill, ritningen ändrar sig dock inte visuellt.
Gällande olika längder på bjälkar kan det vara lämpligt att använda ett medelvärde som utgångspunkt. När du angivit snözon, takbeläggning, placering av bärande vägg, längd på väggar mm. Får du ett riktvärde. Jag tror inte taket ramlar in om du inte följer det slaviskt, men vid en besiktning kan taket bli underkänt om du har otur. Om det ens uppmärksammas.
Angående vilka konstruktionskrav som finns har jag ingen åsikt om. Jag kan tänka mig att det är flera olika krav som spelar in där annat än rent hållfasthetsmässiga.

Såhär ett knappt år senare skriver jag och tackar dig för ditt svar! Taket är nu på plats och symmetrin fick råda. CC-måttet ca 900. byggaren tyckte det borde vara lugnt. Blir det enorma snömängder någon gång får man gå upp och sopa av taket…

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Antingen är dagens dimensioneringskrav extremt överdrivna eller så är dagens balsaträ avsevärt mkt sämre än vad det var på 1900-t...

Bara som exempel så har vi en vedbod med låglutande pulpettak (lutning 14 grader gissningsvis). L=7 m, B=6 m (spännvidd). 45x195 fingerskarvat med cc 120 cm. Lätt tak bestående av hängande masonit (kondensskydd), bärreglar 45x70 och trp-plåt.
Ja, det är klart underdimensionerat, men har trots det överlevt i 30-40 år nu. Det hänger som en hängmatta när det är 30 cm blötsnö, (om jag inte varit förutseende och stagat upp balkarna temporärt med stöttor).

Kör man det i ett beräkningsprogram på nätet så har jag för mig att de tycker att det behövs några alldeles otroligt biffiga limträbalkar. Jag hade känt mig komfortabel med 100x200 mm sågat på cc 120 cm.
Visst hade man med fördel kunnat gå upp ytterligare i dimension till t ex 150x200 eller 125x250 eller rent av extrembiffat med 150x300 mm, men det är inte nödvändigt baserat på de senaste 30 vintrarna iaf.

Så, min rekommendation är att beställa riktigt virke, dvs massivträ, grovt, sågat i lämplig dimension.
ja det blev vanliga 220-reglar som skarvas över bärande innervägg. Längsta spännvidd ca 5 m vid ett ställe. Bra kärnvirke C24 inköpt direkt från sågverk… känns helt ok - har varit uppe och kutat en del på det vid det här laget och det är knappt någon svikt alls…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.