Stickan56
Kultypjämt kapten_krok skrev:
Fågelband är monterat, något annat har jag inte sagt :)

Som flera sagt så är överlapp det bästa, så det tycker jag bara är positivt. De har slutat med poppnit.
Jag citerar dig:
"Avståndet upp till bärläkten är ganska långt. Känns som fåglar och sådant kan bygga bo i mellanrummet."
Då förutsatte jag att fågelband inte var monterat.:D

När det gäller skarvarna. Säger man att överlapp är bättre då underkänner man tillverkarens utvecklingsarbete och monteringsanvisningar. "Allt var inte bättre förr trots att vi alltid har gjort på det här sättet". Kanske läser man inte montageanvisningar eller kan inte språket dom är skrivna på.:rolleyes:
Jag äger och har ägt hus med denna typ av ränna och har även själv monterat denna typ. Det har aldrig uppstått något läckage under de 20+ åren. Så min tillit till tillverkaren och metoden är god. Om en skarv skulle börja läcka så tar det någon minut att byta.

Jag har arbetat många år inom tillverkningsindustrin och där skulle det inte vara OK att hitta på egna lösningar utanför givna anvisningar.

Om jag hade beställt eller varit kvalitetsansvarig för detta så hade jag krävt "Gör om gör rätt".

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag citerar dig:
"Avståndet upp till bärläkten är ganska långt. Känns som fåglar och sådant kan bygga bo i mellanrummet."

När det gäller skarvarna. Säger man att överlapp är bättre då underkänner man tillverkarens utvecklingsarbete och monteringsanvisningar. "Allt var inte bättre förr trots att vi alltid har gjort på det här sättet". Kanske läser man inte montageanvisningar eller kan inte språket dom är skrivna på.:rolleyes:
Jag äger och har ägt hus med denna typ av ränna och har även själv monterat denna typ. Det har aldrig uppstått något läckage under de 20+ åren. Så min tillit till tillverkaren och metoden är god. Om en skarv skulle börja läcka så tar det någon minut att byta.

Jag har arbetat många år inom tillverkningsindustrin och där skulle det inte vara OK att hitta på egna lösningar utanför givna anvisningar.

Om jag hade beställt eller varit kvalitetsansvarig för detta så hade jag krävt "Gör om gör rätt".

Stickan
Man kan väl inte få allt för 300tkr alltså ;) Är ganska less på detta projekt. Längtar tills allt är klart.

Vet inte vad jag ska göra, blir väl att köpa läget.

Inget en besiktningsman kommer anmärka på heller antar jag?

Stickan56
Man kan väl inte få allt för 300tkr alltså ;) Är ganska less på detta projekt. Längtar tills allt är klart.

Vet inte vad jag ska göra, blir väl att köpa läget.

Inget en besiktningsman kommer anmärka på heller antar jag?
Jag förstår dig. Det är tungt att driva byggprojekt.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag citerar dig:
Fågelbandet påverkar inte det efter som det sitter överbärläkten.

D Daniel 109 skrev:
Fågelbandet påverkar inte det efter som det sitter överbärläkten.
Det ska ju montera på nedersta bärläkten enligt anvisningen?
Frågan är bara hur långt upp den nedersta bärläkten ska monteras.

• Gilla
para
  • Laddar…
Såhär ser det ut på håll iaf! Tycker det ser bra ut. Men svårt att se på bild.

• Ett hus täckt av byggnadsställningar med delvis färdigt takarbete bakom en grön häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som nybygge, så då ställer jag frågan, hur såg det ut innan de bytte tak?
Jag gillar inte det sättet att lägga tak, jag tycker det ser fult ut, men det är ju en smaksak.
Jag tycker det blir snyggast om man kilar upp den sista pannan så den vilar på pappen direkt. och sen har man takfotsplåten under som går ner i rännan. Som på denna bilden, om man nu vill ha rak takfotsbräda.

regelv%C3%A4gg%20sluten%20takfot%20k-27-6-102.jpg

X xLnT skrev:
Det där ser inte ut som nybygge, så då ställer jag frågan, hur såg det ut innan de bytte tak?
Jag gillar inte det sättet att lägga tak, jag tycker det ser fult ut, men det är ju en smaksak.
Jag tycker det blir snyggast om man kilar upp den sista pannan så den vilar på pappen direkt. och sen har man takfotsplåten under som går ner i rännan. Som på denna bilden, om man nu vill ha rak takfotsbräda.

[bild]
Det hade faktiskt fungerat! Tyvärr för sent nu, men hade jag vetat om det där från början hade det få bli så.

Det hade faktiskt fungerat! Tyvärr för sent nu, men hade jag vetat om det där från början hade det få bli så.
Kan man få den en färdig bild, utan byggställning och annat i vägen? Känns det ok nu när taket är.färdigt?

• Gilla
para
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Kan man få den en färdig bild, utan byggställning och annat i vägen? Känns det ok nu när taket är.färdigt?
Absolut, men byggställningen är kvar, de är inte klara än. Jag ska ta lite bilder sen!

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Bifogar några bilder på beslag runt skorsten (inte klart än)

• Omonterade beslag och material runt en skorsten på ett tak som ses genom en byggnadsställning.
    Skapa konto
  • Tegelskorsten på tak med pågående installationsarbete av beslag, ställning i förgrunden.
    Skapa konto
Varför är det så dyrt som 300kkr?

S johd01 skrev:
Varför är det så dyrt som 300kkr?
För taket är 270 kvm. Valmat. Plus skärmtak och entrétak som ska bandtäckas. Ställning runt hela huset. Ny avvattning. Byta 30kvm råspont. Osv.
Alla offerter låg i samma skara.
Sedan har det tillkommit mycket annat, bla. byte 11 takstolar.

Sura pengar men inte så mycket att göra :)

För taket är 270 kvm. Valmat. Plus skärmtak och entrétak som ska bandtäckas. Ställning runt hela huset. Ny avvattning. Byta 30kvm råspont. Osv.
Alla offerter låg i samma skara.
Sedan har det tillkommit mycket annat, bla. byte 11 takstolar.

Sura pengar men inte så mycket att göra :)
Oj, surt att 11 takstolar var kassa, röta eller?

S johd01 skrev:
Oj, surt att 11 takstolar var kassa, röta eller?
Precis!
Men skönt att allt börjar bli klart.

Lite trist att det blivit fläckar på murstocken från överbeslaget i bly. Kan man få bort det tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.