17 875 läst ·
46 svar
18k läst
46 svar
Avstånd Pannor och Hängrännor
Här kommer vi till ett takfotsbeslag. Som ett komplement monteras en plåt på läkten under nedersta takpannan för att leda ned vattnet till hängrännan. Samtidigt täcks den den "fula" öppningen.kapten_krok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan
Men takfotsplåten leder ju vattnet ner i rännan redan idag?Stickan56 skrev:
Så takfotsbeslag är det man kan täcka med för att dölja alltså?
Ja och hindra fåglarna delvis, för det behövs ett fågelband., men det är inte säkert att blir så lätt att få det att passa ihop i efterhand. Det gäller att göra rätt från början.kapten_krok skrev:
Här är en gammal tråd i samma ämne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktig-monterad-fotplat.204606/
Film som visar variant på lösning, men samma sak gäller här, att göra rätt från början
http://www.tjb.se/TJB_Takfot.aspx
Stickan
Redigerat:
Så du godkänner alltså inte korrekt utförda arbeten som följer både AMA, tillverkarnas anvisningar och bransch-standard.P Pappa1986 skrev:
DET tycker jag är lattjo ...
Nu har jag inte 100% koll på utförandet i detta fallet.
Men följer man alla monteringsanvisningar så sätter man en remsa papp på svallet, sen fotplåt sen u-papp på hela taket.
Hängrännan monteras så fotplåten leder ner vattnet i rännan.
Sen 25mm ströläkt, och 25mm bärläkt. och sista bärläkten ska dubbleras eller på annat vis bli högre så pannorna ligger rakt.
Sen ev fågelband under pannorna.
Detta är helt oantastligt korrekt, och det i TS bild ser ut att kunna vara så utfört, ty det ser ut sådär då.
Sen kan man frångå den korrekta monteringen på några olika vis.
T.ex. släppa ut underlagspappen över kanten och låta det droppa under hängrännan, och montera fotplåt och hängrännan högre.
Helt fel *, men många gör så, för att det ska bli visuellt snyggare.
Eller montera en extra fotplåt. Kanske inte helt fel, men inte helt enligt alla anvisningar heller.
Och det minskar ju inte avståndet till rännan, men döljer lite av läkt och sånt.
Själv tycker jag att bästa lösningen för att både vara korrekt mot anvisningar och få så snyggt som möjligt är att sätta takfotskil.
Men det är ju lite mer arbete med, samt måste göras innan råsponten, alt att lyfta de tre nedersta råspontsbrädorna. Och taket får inte vara låglutande, måste nog vara minst 22°.
Det får inte bort avståndet mellan ränna och pannor riktigt så mycket som man kanske vill, men bättre blir det i alla fall.
* "Helt fel" skrev jag.
Jag menar alltså fel enligt monteringsanvisningar. En del tycker nog att det är rätt, men det kan ju dock möjligen innebära att en hantverkare kan bli tvingad att göra om det.
Detta är dock ganska vanligt utförande, och brukar inte leda till några direkta problem.
Redigerat:
Med kil finns det nog också lite olika skolor.
En del vill bara lyfta så pass lite med kilen att man slipper ha en hög bärläkt nederst.
Då får man inte de där problemen, men inte heller så väldigt stor visuell skillnad.
En annan skola är att göra en högre kil, strunta i läkt för nedersta pannan utan lägga den direkt på fotplåt/papp. Då får man riktigt minimalt avstånd mellan pannor och ränna. Men absolut de problem som useless pekar på.
En del vill bara lyfta så pass lite med kilen att man slipper ha en hög bärläkt nederst.
Då får man inte de där problemen, men inte heller så väldigt stor visuell skillnad.
En annan skola är att göra en högre kil, strunta i läkt för nedersta pannan utan lägga den direkt på fotplåt/papp. Då får man riktigt minimalt avstånd mellan pannor och ränna. Men absolut de problem som useless pekar på.
kapten_krok skrev:
Ska och ska, alla hus är olika, då blir det så på ditt.
Dra ut pappen några cm (då ser man även om en panna är sönder vid regn för att det kommer vatten innanför rännan) och Fotplåt och rännkrok på nedersta läkten så hade du fått utseendet du är ute efter
När det gäller detta företag så är kompetensen och deras metoder diskutabla.Mikael_L skrev:
Det finns flera trådar som handlar detta takprojekt. Jag skulle inte anlita detta företag.
Stickan
Vi behöver inte smutskasta företaget. Kan gå lika snett oavsett vem man väljer. Hantverkarna på plats är lyhörda. Men absolut håller jag med om det du säger, men det är mer estetiken det handlar om.Stickan56 skrev:
Allt är iaf utfört korrekt enligt boken.
Ställt fråga till arbetsledare hur man kan göra för att lösa detta.
Fågelband är monterat, något annat har jag inte sagtStickan56 skrev:
Som flera sagt så är överlapp det bästa, så det tycker jag bara är positivt. De har slutat med poppnit.
Självklart följer jag det men tycker att det ser lattjo ut, om du kollar på bilden så ser det inte ut som ett väl utfört arbete. Nu har man ju inte sett helheten så visst, lite svårt att döma. Men rent utseendemässigt är det ju inte snyggt.Mikael_L skrev:
Så du godkänner alltså inte korrekt utförda arbeten som följer både AMA, tillverkarnas anvisningar och bransch-standard.
DET tycker jag är lattjo ...
Nu har jag inte 100% koll på utförandet i detta fallet.
Men följer man alla monteringsanvisningar så sätter man en remsa papp på svallet, sen fotplåt sen u-papp på hela taket.
Hängrännan monteras så fotplåten leder ner vattnet i rännan.
Sen 25mm ströläkt, och 25mm bärläkt. och sista bärläkten ska dubbleras eller på annat vis bli högre så pannorna ligger rakt.
Sen ev fågelband under pannorna.
Detta är helt oantastligt korrekt, och det i TS bild ser ut att kunna vara så utfört, ty det ser ut sådär då.
Sen kan man frångå den korrekta monteringen på några olika vis.
T.ex. släppa ut underlagspappen över kanten och låta det droppa under hängrännan, och montera fotplåt och hängrännan högre.
Helt fel *, men många gör så, för att det ska bli visuellt snyggare.
Eller montera en extra fotplåt. Kanske inte helt fel, men inte helt enligt alla anvisningar heller.
Och det minskar ju inte avståndet till rännan, men döljer lite av läkt och sånt.
Själv tycker jag att bästa lösningen för att både vara korrekt mot anvisningar och få så snyggt som möjligt är att sätta takfotskil.
Men det är ju lite mer arbete med, samt måste göras innan råsponten, alt att lyfta de tre nedersta råspontsbrädorna. Och taket får inte vara låglutande, måste nog vara minst 22°.
Det får inte bort avståndet mellan ränna och pannor riktigt så mycket som man kanske vill, men bättre blir det i alla fall.
* "Helt fel" skrev jag.
Jag menar alltså fel enligt monteringsanvisningar. En del tycker nog att det är rätt, men det kan ju dock möjligen innebära att en hantverkare kan bli tvingad att göra om det.
Detta är dock ganska vanligt utförande, och brukar inte leda till några direkta problem.
Sen finns det säkert någon som tycker att det är ok men det gör inte jag och inte TS heller för annars hade ju inte han stört sig på hur det ser ut
Fick svar:
”Det följer Moniers monteringsanvisningar.
En annan kund hade samma fråga och monier rekommenderar inte att sätta beslag där för det försämrar luftningen samt avrinningen av vatten/kondens och skräp.
Fågelband har monterats på stödläkten då fåglar oftast kommer in i pannans uppdal. Även här ska alltså inte fågelband monteras under ströläkten av samma anledning med att skräp ej kommer ut. Tydligen är höjden 2,5 cm inte tillräckligt hög för fåglarna men det är inget jag själv har erfarit.”
Så som sagt allt är korrekt gjort och verkar inte då som man kan göra något bättre?
”Det följer Moniers monteringsanvisningar.
En annan kund hade samma fråga och monier rekommenderar inte att sätta beslag där för det försämrar luftningen samt avrinningen av vatten/kondens och skräp.
Fågelband har monterats på stödläkten då fåglar oftast kommer in i pannans uppdal. Även här ska alltså inte fågelband monteras under ströläkten av samma anledning med att skräp ej kommer ut. Tydligen är höjden 2,5 cm inte tillräckligt hög för fåglarna men det är inget jag själv har erfarit.”
Så som sagt allt är korrekt gjort och verkar inte då som man kan göra något bättre?
Jaja.P Pappa1986 skrev:Självklart följer jag det men tycker att det ser lattjo ut, om du kollar på bilden så ser det inte ut som ett väl utfört arbete. Nu har man ju inte sett helheten så visst, lite svårt att döma. Men rent utseendemässigt är det ju inte snyggt.
Sen finns det säkert någon som tycker att det är ok men det gör inte jag och inte TS heller för annars hade ju inte han stört sig på hur det ser ut
Jag kikar ut nu, tvärs över gården, på mitt garage.
Det ser ju faktiskt precis lika lattjo ut.
Exakt, jag gillar inte heller utseendet. Mest ogillade jag det så fort jag var klar och bärläkt och ströläkt lyste trävitt under takpannorna. Då ville jag ju bara spy.
Sen köpte jag lite billig svart färg och målade den synliga läkten, och snart hade jag helt glömt missräkningen.
Jag följde precis alla anvisningar och instruktioner till punkt och pricka, ty jag visste inget annat.
Skulle jag gjort detta jobbet idag hade jag troligen gått en annan väg. Ev i strid mot alla monteringsanvisningar.
Men när jag arbetar yrkesmässigt (dock är jag ej takläggare eller snickare) så brukar jag i stor grad hålla mig till att följa alla monteringsanvisningar och regler noga. Det kan nämligen annars kosta företaget en del.
Jag tycker man måste försöka hålla båda dessa tankar i huvudet samtidigt, dvs att det finns ett krav på fackmannamässighet för den som utför hantverkstjänster yrkesmässigt och sen vad man kan göra, och vill göra, och vill att det ska se ut.
Som hantverkare förstår jag att man håller sig till monteringsanvisningarna om inte annat är överenskommet. Det är ju något svårare att motivera en annan lösning om villaägaren inte är nöjd.