Jag ska sätta upp min hatthylla, som jag tog ned för många år sen, som är placerad under elmätaren. Då spacklade jag igen skruvhålen, så de bör jag ju inte använda igen (trasiga plugg inuti dessutom). Jag behöver borra nya hål antingen ovanför eller nedanför de gamla. (Jag har dessutom extra skruvhål, på vänstra sidan under elmätaren, då hyllan satt snett när jag flyttade in, och jag justerade det.) Nedanför det gamla översta hålet blir det aningens för lågt läge för hyllan och då är frågan om lite ovanför är ok, eller om det är för nära elmätaren och ev. kablar i väggen?
Det översta gamla hålet är 10 cm under elmätaren (se rött i bild). Det nya hålet tänker jag mig ca 7 cm under elmätaren (så lite marginal till gamla hålet, se blått i bild). Kan det funka, tro?
⚡Jag har en spänningsmätare (se bild) och har ställt in och testat enligt manualen ("Funktionstest", se bild). Jag kan komma rätt nära elmätaren undertill utan att det piper, men precis till vänster om den piper det. Det verkar alltså som att det inte går kabel under elmätaren. (Har som jämförelse testat vid strömbrytare också, som har synlig sladd.)
⬆️⚡⬇️ I manualen står dock att man kan behöva ändra känsligheten beroende på vad man mäter, "minska känsligheten för att indikera högre växelspänning" (och tvärtom, se bild under "Beröringsfri testning av växelspänning"). Men det har väl ingen betydelse i ett hem, spänningen är väl vad den är? (Eller behöver man vara noggrannare just vid en elmätare? Men då piper det även där de gamla skruvhålen är, vilket gör att jag inte har en aning om var strömmen börjar eller slutar s.a.s. -- den är ju överallt, liksom.
)
Hur ska jag tänka och göra med spänningsmätaren och avståndet?
Det översta gamla hålet är 10 cm under elmätaren (se rött i bild). Det nya hålet tänker jag mig ca 7 cm under elmätaren (så lite marginal till gamla hålet, se blått i bild). Kan det funka, tro?
⚡Jag har en spänningsmätare (se bild) och har ställt in och testat enligt manualen ("Funktionstest", se bild). Jag kan komma rätt nära elmätaren undertill utan att det piper, men precis till vänster om den piper det. Det verkar alltså som att det inte går kabel under elmätaren. (Har som jämförelse testat vid strömbrytare också, som har synlig sladd.)
⬆️⚡⬇️ I manualen står dock att man kan behöva ändra känsligheten beroende på vad man mäter, "minska känsligheten för att indikera högre växelspänning" (och tvärtom, se bild under "Beröringsfri testning av växelspänning"). Men det har väl ingen betydelse i ett hem, spänningen är väl vad den är? (Eller behöver man vara noggrannare just vid en elmätare? Men då piper det även där de gamla skruvhålen är, vilket gör att jag inte har en aning om var strömmen börjar eller slutar s.a.s. -- den är ju överallt, liksom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag förstår att det handlar om en lägenhet. Då brukar de flera dolda rör gå uppåt eller åt sidorna från elcentralen. Nån enstaka ledning nedåt kan finnas om det finns uttag och/eller strömbrytare under centralen (utanför bild). Luckan till höger om elmätaren kan innehålla en stigare. Där kan det gå en ledning uppåt och nedåt. Så borra inte under den. Du kanske kan öppna luckan och titta. Men ta inte detta som en garanti... Och lita inte på din spänningsdetektor. Den tränger nog inte ned mer än några millimeter in i väggen... Det behövs en tonsändare och mottagare för att vara någorlunda säker. Skulle du borra igenom en kabel går det alltid att bila upp väggen 
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Om du hittar de gamla hålen (och accepterar gamla placeringen) så är det väl bara att borra bort spacklet och de gamla pluggarna och sätta i nya som är något större. Så skulle jag gjort i min gamla lägenhet OM jag lyckats hitta hålen (hade tapetserat över).
Magnus E K skrev:
Tack! De gamla hålen är inga problem att hitta (därför jag kunde ringa in dem på bilden). Jag trodde (!) inte det var bra att borra i spackel eller att det skulle hålla för skruv osv.
Redigerat:
Tack. Ja, precis, 50-talslägenhet -- glömde skriva det. Elledningar utbytta på 90-talet. Luckan går inte att öppna (jo, säkert med våld) men är inte aktuellt att borra nedanför den. Det sitter f.ö. en originalbräda med krokar en bit ned på väggen (med spikar: gröna ringar i bild, samt skruvar i resp. krok).Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att det handlar om en lägenhet. Då brukar de flera dolda rör gå uppåt eller åt sidorna från elcentralen. Nån enstaka ledning nedåt kan finnas om det finns uttag och/eller strömbrytare under centralen (utanför bild). Luckan till höger om elmätaren kan innehålla en stigare. Där kan det gå en ledning uppåt och nedåt. Så borra inte under den. Du kanske kan öppna luckan och titta. Men ta inte detta som en garanti... Och lita inte på din spänningsdetektor. Den tränger nog inte ned mer än några millimeter in i väggen... Det behövs en tonsändare och mottagare för att vara någorlunda säker. Skulle du borra igenom en kabel går det alltid att bila upp väggen![]()
Hatthyllan kan inte flyttas i sidled, det är en "smatt" (lilla hallen) med hatthyllans bredd.
Från proppskåpet eller elmätaren går en ledning synlig uppe vid taket:
▪︎åt höger till badrummet (lila linje i bild). Det går också en ledning (samma?) mer dolt men som buktar ut och går ned längs med halva hörnet och kanske där går in i badrummet (lila streckad linje i bild). Det är i så fall högre upp än vad strömbrytaren i badrummet sitter, på andra sidan väggen (rosa C i bild).
▪︎åt vänster genom smattens smala vägg till internetskåpet i (stora) hallen ovanför ytterdörren (orange linje i bild).
Till vänster på den smala väggen i smatten sitter en strömbrytare (gult B i bild) och på motsvarande plats på andra sidan den smala väggen sitter också en strömbrytare (gult A i bild) och från den går ledning ned till vägguttag (gul linje i bild).
Jag kanske helt enkelt ska borra i de gamla hålen (se svar till Magnus E K).
När har man användning för min typ av spänningsmätare? Är det bara för att kolla om det finns ström i vägguttag/strömbrytare?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Det verkar då inte finnas några dolda ledningar under elmätaren. Strömbrytarna på sidoväggen till vänster matas troligen från takdosan.
Din spänningsdetektor kan användas där den kan påvisa en skillnad med strömmen på/av. Det går inte att lita på att det saknas spänning om den inte lyser. Likaså vet man inte alltid varför den lyser. Men om man ser en skillnad i exakt samma mätpunkt när man slår av eller på strömmen så är den användbar.
Din spänningsdetektor kan användas där den kan påvisa en skillnad med strömmen på/av. Det går inte att lita på att det saknas spänning om den inte lyser. Likaså vet man inte alltid varför den lyser. Men om man ser en skillnad i exakt samma mätpunkt när man slår av eller på strömmen så är den användbar.
Stort TACK för all hjälp.Bo.Siltberg skrev:
Det verkar då inte finnas några dolda ledningar under elmätaren. Strömbrytarna på sidoväggen till vänster matas troligen från takdosan.
Tack igen, alla engagerade. Det visade sig ju vara väldigt enkelt att återandvända de gamla borrhålen ... jag trodde inte att det var bra att göra det då jag hade spacklat igen dem, och det är (lite porös) tegelvägg. Fick borra ytterligare nya hål på vänstra sidan, då även jag borrade snett när jag justerade för en massa år sedan (trots vattenpass).
(Dubbelkollade med två vattenpass nu, ha ha.)
Eftersom skruvhålen i hatthyllan har Ø 5 mm, och jag redan hade (ny) skruv Ø 4 mm, ca 6 cm långa, blev det bara fyra nya plugg (med hjälp av butik Flinks järn).
Eftersom skruvhålen i hatthyllan har Ø 5 mm, och jag redan hade (ny) skruv Ø 4 mm, ca 6 cm långa, blev det bara fyra nya plugg (med hjälp av butik Flinks järn).
[...] Det visade sig ju vara väldigt enkelt att återanvända de gamla borrhålen ... [...]
Bara ett d i återanvända. ;-) För sent att redigera själva inlägget.
Bara ett d i återanvända. ;-) För sent att redigera själva inlägget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avstånd mellan byggnader inom fastighet?
Bygglov -
Foder om avståndet mellan fönster och dörr är för litet?
Fasad -
Klippo - Avstånd mellan kniv och kåpa?
Trädgårdsmaskiner -
Vilket avstånd ska det vara mellan tegelläkten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilket avstånd ska jag ha mellan tegelläkten?
Tak & Vind