Ska montera in en tvättmaskin + torktumlare i toaletten och de kommer då hamna mittemot duschen i ett utrymme där det tidigare varit ett badkar. Det är enda stället de kan placera på då det ej finns plats någon annan stans och tanken är då att använda ett duschdraperi alternativt någon typ av duschdörr som kan fällas inåt när man ej duschar som stänkskydd. Fronten på tvättmaskinen + torktumlaren placeras då mot duschen då tvättstället är bredvid tvättmaskin/torktumlare så dörrarna kan ej vara riktade åt det hållet då de ej kommer kunna öppnas.

Enklast att använda som stänkskydd är ett duschdraperi då det går vattenledningar längst väggen där en duschdörr som kan fällas åt sidan i så fall skall placeras vilket gör att en montering av sådan blir svår då man ej kommer in dikt an mot väggen vilket verkar krävas för att kunna montera dörrar av detta slag.

Frågan är dock vilka regler som gäller, det kommer vara ca 20-25 cm mellan tvättmaskinens front och duschdraperiet/duschdörren och elanslutningen hamnar då bakom tvättmaskinen på den väggen och är således ca 80-85 cm från duschdraperiet eller ca 140 cm från duschmunstycket.

Är det tillåtet att har tvättmaskin + torktumlare så pass nära duschen, de kommer placeras på en förhöjningssockel så de kommer upp ca 30 cm från golvet, se nedanstående länk.

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel

I en tidigare lägenhet har jag haft denna typ av lösning och det fungerade utan problem, avståndet till duschdraperiet var ungefär det samma, möjligen något längre fast då hade jag ej någon förhöjningssockel till maskinerna utan de stod direkt på golvet. Det var i och för sig för ca 15 år sedan så reglerna såg kanske annorlunda ut då än idag och jag varit inte grillad då som synes eller fick en elchock men jag kanske bara hade tur :rolleyes:

Dagens regler för områdesindelningen och vad som krävs av elinstallationen hittar du här:
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/Elbasen_skyddsmetod_omrade_bad_fri_nedladdning.pdf

Om inte duschen har ett kar så låter det som att TM/TT hamnar i område 1. Det är visserligen tillåtet även om vissa experter anser det mycket tveksamt. Maskinerna ska då hålla minst IP44 och vara fast anslutna i dosa. Duschdraperi räknas inte som områdesavskiljande, så område 1 sträcker sig 120 cm ifrån duschhuvudet. Därefter är det oklassat. Det är bara vikväggar som anses avskiljande, dvs "väggar", inte dörrar som sluter tätt mot golvet och som gör att duschen inte kan användas med väggarna infällda.

Skulle duschen ha ett kar så gäller dock område 2 utanför karkanten och 60 cm bort. Även där gäller IP44 (vilket få TM/TT håller), men stickproppsanslutning tillåts (med uttaget utanför område 2).

Sådana är reglerna som man måste hålla sig innanför. Sedan kan du också bedöma risken för att TM/TT överspolas, och risken för att man står i vatten på golvet med röven mot TM/TT osv. Att det "fungerar" betyder inte att det är säkert. A o O är en bra installation, med JFB, där du kontrollmäter att skyddsjorden verkligen blir ordentligt inkopplad etc, och underhållen - att man håller koll på att anslutningskablar etc inte blir skadade.

Det kan också vara aktuellt med kompletterande skyddsutjämning då du har vattenrör som går i omedelbar närhet. Har dessa kontakt med sann jord?

Så i klartext så är det ej godkänt att ha en tvättmaskin/torktumlare så nära duschen om man bara har ett duschdraperi som avskiljare men att det med tvekan är godkänt om man har en skiljevägg som kan vikas undan, har jag tolkat det rätt?

Ja, ung så. Måtten i reglerna är egentligen bara schabloner. Jag tror man kan säga att
- TM/TT (som sällan håller IP44) inte få besprutas med vatten (men får stänkas ned lite), och
- man får inte stå med bara fötter i vatten med TM/TT inom räckhåll, och
- kompletterande skyddsutjämning kan behövas i tveksamma fall, dvs att koppla ihop vatten- och avloppsrör med TM/TT.

Jag får försöka få tag på en vikbar vägg då som man kan sätta upp så det blir godkänt fast problemet är att hitta någon som går att sätta fast i väggen då det går vattenrör längst den väggen där den skall fästas. Kan man få det godkänt med duschdraperi om man använder en sarg på golvet som du skrev något om i ditt första inlägg, det hade varit enklaste lösningen i så fall då väggen måste kunna flyttas undan för att man ska kunna öppna luckorna till maskinerna.

Det finns säkert olika sätt att undvika de risker som finns här, inkl duschdraperi och användning av duschen ;). Men för att det inte ska bli iögonfallande måste man åtminstone hålla sig inom det regler som är skrivna. Om man ska tolka dessa skulle ett kar av något slag ha stor betydelse för då hamnar TM/TT i område 2. För att hamna i oklassat område (då TM/TT troligen bara håller IP23) så krävs en (vik)vägg av något slag.

Så om jag fixar ett kar så kan det med tvekan vara ok att använda duschdraperi som avskiljare mellan dusch och tvättmaskin/torktumlare eller är det en icke godkänd lösning det också? Eller är det fortfarande duschvägg som gäller oavsett om jag använder kar eller ej?

Som synes är jag helt novis i vad som gäller därav alla till synes enkla frågor :rolleyes:

Som sagt, ett kar innebär att TM/TT kommer att hamna i område 2 vilket är godkänt men kräver IP44. Så börja med att kolla vilken IP-klass som TM/TT har.

En duschkabin skulle lösa alla problem.

3245944K.jpg

Det står IP X4 på båda maskinerna vad det nu innebär

Duschkabin kan fungera dock gäller det att dörrarna kan fällas in så luckorna till maskinerna går att öppna och sådana kostar en hel del pengar så ett kar kombinerat med duschdraperi känns som enklaste lösningen förutsatt att det är en ok lösning.

Ok, IPx4 betyder att maskinerna får stå i område 1 eller 2 så då är den saken löst.
Då skulle det enligt reglerna räcka med ett duschdraperi eftersom du sätter TM/TT på en sarg.
Huruvida det är lämpligt i just detta fall går dock inte att bedöma.
Det är som sagt viktigt att den elektriska anslutningen görs noggrant plus att maskinerna skyddas av en JFB.

Ja då verkar det fungera som jag hoppats på dvs att bara använda duschdraperi, har testat duscha med sockeln på plats (ej maskinerna) för att se hur vattnet hamnar och det stänker lite upp på sockelns ben men inget når upp på den del där maskinerna kommer vara placerad, ska sätta duschdraperiet lite lägre så lär det minska och möjligen komplettera med en duschsarg alternativt tråg då borde det minska ytterligare.

Maskinerna ska givetvis kopplas in av behörig elektriker, nu finns det inget uttag för dem i toaletten så man måste utöka normcentralen med två säkringar + jordfelsbrytare samt dra kabel med tillhörande uttag i toaletten vad kan det kosta? Elcentralen finns ett par meter från platsen där uttaget skall placeras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.