Avståndet skall enligt reglerna vara minst 0.2m - varför?
Skall byta ut gamla golvbrunnar ingjutna i betonggolv. En ligger 0.15m från vägg. När den nya skjuts in i den ingjutna röränden kommer den på samma plats. Vilka problem kan uppstå? Skall lägga plastmatta.
 
Bila upp lite mer och kapa röret. Eller förläng det om röret ligger åt andra hållet. Membranet man lägger runt golvbrunnen får inte plats och tätar inte lika säkert om brunnen är för nära väggen.
 
Eld skrev:
Bila upp lite mer och kapa röret. Eller förläng det om röret ligger åt andra hållet. Membranet man lägger runt golvbrunnen får inte plats och tätar inte lika säkert om brunnen är för nära väggen.
Tack för svar. Om jag kapar röret behöver jag få dit en muff. Verkar väldigt svårt att frilägga röränden och bila bort betong under röränden utan att göra mos av den. Behövs membran i samma utsträcking när man lägger plastmatta? Hur görs tätningen för de nya typerna av väggnära brunnar?

/K
 
Är osäker, men tror inte det skall vara ngt membran under plastmatta. Men det kan bli samma problem med mattan. Den sträcks av att tryckas ner till klämringen i brunnen. Då behövs det en sträcka som är limmad mot golvet för att den inte skall lossna från underlaget.
 
Paul-Staffanstorp
Det är tvärtom mer viktigt vid plastmatta har jag förstått det som på bland annat detta citat ur en artikel jag hittade...

Skärmbild av en artikel om vikten av avstånd till väggen vid montering av golvbrunnar och våtrumsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.