6 531 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Avstånd för stöd av yttre bärlina
25mm till gör ingen skillnad för det vi pratar om, varken din last eller för stadga i sidled. Det som skulle spela större roll är hur du fäster bärlinan i stolparna. Bör vara minst två infästningar, eller ännu hellre tre, per stolpe med så långt avstånd som möjligt mellan, absolut inte en enskild infästningspunkt (blir som ett gångjärn då). Och minst 30mm från kanten på bärlinan.B Bobbobula skrev:Tänkte bara att 220 gav lite mer stabilitet än 195, men kanske inte gör så stor skillnad.
Det får absolut bli diagonala strävar samt kortlingar för att få det stabilt sidledes. Om man kör på detta, skulle det då funka med ca 1800 mellan plintarna/stolparna under yttre bärlina? Eller vilket avstånd skulle du köra på?![]()
Ja, 1800 bör funka, vi har ca 1500 mellan plintarna och altanen är ca 1500 hög också. Mest för att det gav en ganska liksidig triangel, resonerade som så att den är starkast då. Men då löper även kjolen på altanen utanpå stolparna och ger lite extra stadga utöver strävorna på insidan.
Det svåra är att det inte finns några mallar/exempel som riktigt beskriver altaner på pelare som ger dimensioneringshjälp utan alla exempel utgår från lägre altaner med bärlinan direkt på plintarna. Så ska man vara helt 100 bör man ju kontakta en konstruktör. Men det är nog ganska överdrivet och kostar ca 10k skulle jag gissa för enbart en konstruktionsritning.
God morgon!.K kniv skrev:25mm till gör ingen skillnad för det vi pratar om, varken din last eller för stadga i sidled. Det som skulle spela större roll är hur du fäster bärlinan i stolparna. Bör vara minst två infästningar, eller ännu hellre tre, per stolpe med så långt avstånd som möjligt mellan, absolut inte en enskild infästningspunkt (blir som ett gångjärn då). Och minst 30mm från kanten på bärlinan.
Ja, 1800 bör funka, vi har ca 1500 mellan plintarna och altanen är ca 1500 hög också. Mest för att det gav en ganska liksidig triangel, resonerade som så att den är starkast då. Men då löper även kjolen på altanen utanpå stolparna och ger lite extra stadga utöver strävorna på insidan.
Det svåra är att det inte finns några mallar/exempel som riktigt beskriver altaner på pelare som ger dimensioneringshjälp utan alla exempel utgår från lägre altaner med bärlinan direkt på plintarna. Så ska man vara helt 100 bör man ju kontakta en konstruktör. Men det är nog ganska överdrivet och kostar ca 10k skulle jag gissa för enbart en konstruktionsritning.
Tanken var att göra benen enligt bild, två stående 45x120, ena direkt under bärlinan och den andra bakom som "låser". (Hittade ett foto från en annan på det här forumet som jag lånade) Men du får mycket gärna visa ett exempel (bild) på en bättre och stabilare lösning.
Snubblade även över en annan bild (som jag lånar) här på forumet i en tråd för att stadga upp en hög altan som va lite svajig med ett kryss under, så det är ju något man kan testa med för extra stadga.
Precis som du skriver, nästan alla exempel och förslag bygger på låga altaner, väldigt lite info om hur man bäst bygger med lite höjd. Men tur då att det finns lite forum likt detta nu för tiden så att man kan få hjälp och support från mer erfarna inom ämnet, det uppskattas stort och förhoppningsvis så kommer fler att kunna dra nytta av denna "konversation"
Man är lite för snål för att anlita en konstruktör för en "fackmannamässig byggnadsritning" för detta, man får mycket trä för 10,000:-
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bra stödstrumpor för resa?
Övrigt Off Topic -
Hur sätter jag första glespanelen - avståndet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta sulor till stödvägg, när är det säkert att ta bort formen?
Byggmaterial & Byggteknik -
För litet avstånd mellan trall? Går att göra om?
Altan & Uteplats -
Avstånd blandare och vask för en kort person
Kök