Hej!

Monterar genomföringar för en kommod i badrum och undrar hur långt ifrån jag behöver sätta vv/kv och avlopp? Vill gärna ha de så nära det går men vet inte hur man gör med tätskiktsmanschetterna eller hur stora de är. Just nu har jag satt 12cc, kan jag minska detta? Har satt de ovanför då avloppet är ivägen för att sätta på var sin sida samt att pexen är för korta för att dra ner bredvid till höger.

Cc avlopp är nu på ca 53cm från golv, och vv/kv är 65. Hur hade ni gjort?

• Installation av rörgenomföringar för kommod i badrum, med två röranslutningar och ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du läst branschreglerna från Säker vatten?
Jag har för mig att det ska vara 60 mm c/c mellan genomföringarna för varmt och kallt vatten. Har man mindre än så blir det för svårt att få dit tätskiktet.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst branschreglerna från Säker vatten?
Jag har för mig att det ska vara 60 mm c/c mellan genomföringarna för varmt och kallt vatten. Har man mindre än så blir det för svårt att få dit tätskiktet.
Minst 60mm c/c, någon max finns inte

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, precis. De sitter med cc 60. Men frågan är vilket avstånd jag behöver till avloppet...

Svårt att svara på, beror ju på kommod. Men troligtvis funkar det utmärkt om man monterar vv/kv före man monterar avloppet.

Mitt antagande är att det beror påtätskiktsdamaskerna. Jag tror tex inte att jag kan sätta vv/kv 1cm från avloppet, så frågan är hur mycket det måste vara för att det skall vara ok för tätskikt och röris när de ska montera. Känns inte som att det beror på kommoden.

Ah du menar så, då är det minst 60mm cc som gäller

Ok, tack! Överlappar man damaskerna då?

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.