Hej,

Jag har försökt få svar på detta av bygglovshandläggare på stadsbyggnadskontoret i kommunen samt hos husleverantören men det är ingen som har ett svar att ge mig.

Huset är 1,5 plan med förhöjt väggliv och garaget är större än 10 m2 och det är 2,5 m mellan dem.

Husgaveln på nedervåningen har bara en dörr och den kommer vara EI30. Garaget ska enligt BBR inte behöva vara EI30 om huset är EI30. Fönstrena på övervåningen går inte att få EI30 från min husleverantör därmed är inte hela gaveln EI30 men jag gissar att det bara är gavel mot gavel som ska vara EI30 och inte övervåningen. Men jag vill inte sitta och gissa på tekniska samrådet.
Takpannorna och isoleringen på taket ska väl räcka i detta fall för att inte behöva EI30 på fönstren på övervåningen?

Se bild för hur det ser ut:
IMG_2290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Martin

Med komplementbostad räcker det att en av byggnaderna är el30. Så ta branddörr på garaget istället. På 5 meter får du även ha 4kvm oklassad fönsterarea

Bifogar bild
Screenshot_2015-11-13-16-44-31.png
Skapa konto

Fel bild. Här kommer rätt
Screenshot_2015-06-29-12-31-57.png
Skapa konto

Tack för svar, min första tanke var att ha EI30 på garaget men porten på garaget ligger närmre än 5 m (ej motstående men vertikalt utåt från väggen inom de 135 ° de hänvisar till).

Jag har kollat BBR men det jag är osäker på är om motstående är rakt och 135 ° åt sidan horisontellt eller även 135 ° vertikalt uppåt. Fönstren på övervåningen sitter ju inte motstående ytterväggen på garaget, de sitter ~0,5 m över takfoten alltså bör det räcka med vanliga fönster, ej EI30. Men jag vill vara 100 % säker innan jag ger mig in i såna diskussioner med bygglovshandläggarna.

Du borde kunna hävda att avståndet på 5 meter till fönstren gör att du får lov att ha 4 kvm oklassad yta.

Är garagets port i linje med fasaden? Känns ju spontant som att det måste vara lättare att göra garagets vägg + tak mot huset till EI30 istället för tvärtom.

På samrådet slutar det säkert med att du får en kontrollpunkt i kontrollplanen om att säkerställa brandskyddsdokumentation eller liknande. En branddörr på gaveln är kommunen nog heller inte så glada för. De vill säkerställa att den helst stängs automatiskt och inte riskerar stå öppen. Sen vill de gärna ha ett "stängt" utrymme innanför som luftsluss, typ en tvättstuga.

O
Tja... Det är väl inga problem att få dörren att alltid vara stängd :) Det är bara å sätta en dörrstängare på den... Kostar inte många kronor! Alltså inga problem med den biten... Om man inte har fått för sig att man alltid vill ha dörren öppen.... Då krävs det lite mer... Men hur ofta vill man ha en ytterdörr i konstant öppet läge? Alltså ett icke problem!
Eventuell sluss blir svårt att få stöd för i lagen. Vi pratar om ett enfamiljshus...

Odjuret: Visst. Det var bara ett par reflektioner från min egen resa om hur kommunen resonerade. Att vara väl påläst inför samrådet underlättar helt klart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.