5 029 läst ·
125 svar
5k läst
125 svar
Avslutad: Vinn en högtryckstvätt från testet!
Jag skulle vilja prova/vinna Kärcher K7 Comfort Premium högtryckstvätt.Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.
[bild]
Foto: Andrea Rosberg
Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?
Så här tävlar du:
1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
Vi tävlar alltså ut de här högtryckstvättarna:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Kärcher K7 Comfort Premium
Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
Bosch Advanced Aquatak 160
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Läs hela testet här: Stort test: Bästa högtryckstvätten 2026
Tävlingen pågår en vecka och avslutas fredag den 15 maj 2026.
Lycka till!
Jag ska använda den till altantvätt,tvätta bilar,stenplattor och hustak.
Jag skulle använda den och se vad som är bra och dåligt med den.Och prova alla funktioner.Hur den är att arbeta med.
Redigerat:
Här finns en praktiskt lagd tant
som fixar det mesta själv galant.
Att bygga, mura, gräva och måla
är jag van vid, men händerna tåla
ej så mycket som förr, så en maskin
vore toppen för att få min altan riktigt fin.
Bilen skulle oxå så klart
bli ren och fin i blixtsnabb fart.
Min gamla tvätt fick till tippen sig bege.
Jag testar gärna en av bättre kvalité
som fixar det mesta själv galant.
Att bygga, mura, gräva och måla
är jag van vid, men händerna tåla
ej så mycket som förr, så en maskin
vore toppen för att få min altan riktigt fin.
Bilen skulle oxå så klart
bli ren och fin i blixtsnabb fart.
Min gamla tvätt fick till tippen sig bege.
Jag testar gärna en av bättre kvalité
Jag kommer att använda den till att rengöra min bil, betongplattor och betongvägg på min gård som är i stort behov av tvätt. Även till att göra rent fasad innan målning eller i stället för målning, vilket skulle underlätta arbetet. Ta bort mossa från tak, göra rent trall och mycket mer.Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.
[bild]
Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?
Så här tävlar du:
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Därför att jag skulle använda den till att testa den på allt möjligt. Att jag kan hjälpa mina äldre föräldrar och släktingar med allt de behöver spola rent. Har aldrig ägt en högtryckstvätt så ser många användningsområden och möjligheter
Husägare
· Mariestad
· 5 inlägg
Högtryckstvätten kommer användas främst till altantvätt och biltvätt. Min nuvarande Kärcher K2 Compact fungerar visserligen hyfsat bra men börjar visa sin ålder. Högtrycks munstycket har börjat hänga sig och ger då inte rätt sprutbild. Det hade varit mycket intressant att få testa en modernare modell oavsett fabrikat!Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Jag skulle använda högtryckstvätten till att rengöra altan, stenplattor, fasad, trädgårdsmöbler och bilen löpande under året. Det blir också en del tvätt av gångar och andra ytor som samlar på sig smuts och alger.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Jag är en bra kandidat för långtidstest eftersom jag använder den regelbundet i vardagen och kan ge en ärlig och nyanserad återkoppling över tid. Jag kommer att testa den i olika situationer och rapportera både sådant som fungerar bra och eventuella problem eller slitage som uppstår under användningen.
1: Alla otänkliga möjligheter där en högtryckstvätt behövs. Då vi bor i skogen så får vi annorlunda problem än inne i stan. Alla trädäck behöver gås över vår och höst då det snabbt lägger sig en hal beläggning på dom. Taket behöver också rensas med högtryckstvätt med något års mellanrum då det snabbt lägger sig mossa där. Plus allt annat du kan tvätta med en högtryckstvätt med rätt tryck, avstånd, mängd vatten eller medel. Bilen, utemöbler, krukor och årets färskpotatis.
2: Under 8 år tvättade jag stålspont från göteborgs blålera till skånes hårda sandlera med industriella högtryckstvättar från både nilfisk och kärcher. Experimenterade med olika tryck, tornado munstycken och blandade strålrör. Så jag kommer verkligen att hitta de svagheter och fördelar som min maskin kommer att ha.
2: Under 8 år tvättade jag stålspont från göteborgs blålera till skånes hårda sandlera med industriella högtryckstvättar från både nilfisk och kärcher. Experimenterade med olika tryck, tornado munstycken och blandade strålrör. Så jag kommer verkligen att hitta de svagheter och fördelar som min maskin kommer att ha.
1. Vanlig hushållsanvändning är det som gäller här hemma, spola av bilen, tvätta garageporten, rengöra däcken efter skiftet, tvätta trädgårdsredskap, asfalten och stenläggningen får en renblåsning någon gång per säsong osv.
2. Det blir ju några användningar av högtryckstvätt om året, och att mitt användande ligger nära till det en vanlig tråkig Svensson utsätter maskinen för. Det skulle alltså bli ett representativt långtidstest där många skulle känna igen förutsättningarna.
2. Det blir ju några användningar av högtryckstvätt om året, och att mitt användande ligger nära till det en vanlig tråkig Svensson utsätter maskinen för. Det skulle alltså bli ett representativt långtidstest där många skulle känna igen förutsättningarna.
Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
- Vi har nyligen flyttat in i ett gammalt hus på landet med ganska stora ytor med behov av rengöring/underhåll. Mossa mellan stenplattor, grön/svarta stuprör som ska vara vita, poolöverdrag, hängrännor, utemöbler och trall som inte rengjorts på flera säsonger är några exempel. Utöver det har vi lite nya projekt på g, däribland bygga ett plank. Jag ser framemot en så enkel sak som att snabbt kunna blåsa rent leriga spadar och spett vid grävning till plintarna. Men även att på regelbunden basis kunna tvätta rent cyklar, gräsklipparen, bilmattorna med mera.
- Som smålänning (i exil) är jag ekonomisk (snål) och vill alltid ha valuta för pengarna när jag köper verktyg. Vidare jobbar jag som analytiker och har ett intresse av all form av statistik och gillar att göra jämförelser för att hitta den bästa lösningen och produkten. Att få en sprillans ny högtryckstvätt är ju i sig en dröm för en smålänning. Att också ha en anledning att upprätta en Excel-fil för uppföljning och loggning av användning skulle vara positivt gentemot min fru som vanligen kan bli ganska trött på mitt konstanta jämförande och användande av Excel-filer.
1) Jag skulle vilja sanera tonåringarnas rum på övervåningen så att man kan gå dit upp utan att attackeras av ohyra … Fast det kanske inte är någon bra idé när allt kommer omkring. Det får förbli en önskedröm ... och när jag har drömt klart och vaknar lagom till att utomhus- och trädgårdsäsongen har satt igång på riktigt, vill jag gå lös på överväxta stenplattor, tömma och rengöra dammen och ett gammalt staket som ska fräschas upp. Cyklar och bilens fälgar minns jag inte längre originalfärgen på … Handgräsklipparen är proppmätt av gammalt fasttorkat gräs och vill inte äta mer. Fasaden har antagit en mögelbrun färg nedtill. Projekt finns, men (ännu) inte högtryckstvätten.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
2) Lämplig kandidat är jag för att ... ja, se ovan! Den kommer att sättas på prov på väldigt många olika sätt. Och jag utgår från att den gör sitt jobb. Jag kommer att vara mycket ärlig. Så det så!
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Då var tävlingen avslutad och vi har utsett åtta långtidstestare som vi tror kommer att sätta högtryckstvättarna på prov ordentligt.
Långtidstestarna är:
@para #93 får testa Nilfisk Premium 200-15
@Spopas #22 får testa Husqvarna PW 350
@Victor Waltersson #113 får testa Kärcher K7 Comfort Premium
@Strip #94 får testa Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
@Krux #24 får testa Bosch Advanced Aquatak
@Möbelsnickarn1 #10 får testa Stihl RE 130 PLUS
@TCG #18 får testa Ryobi RY170PWA
@FQT #13 får testa Nilfisk E150.2-9
Stort grattis alla 8 och lycka till med högtryckstvättandet! 🥳
Långtidstestarna är:
@para #93 får testa Nilfisk Premium 200-15
@Spopas #22 får testa Husqvarna PW 350
@Victor Waltersson #113 får testa Kärcher K7 Comfort Premium
@Strip #94 får testa Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
@Krux #24 får testa Bosch Advanced Aquatak
@Möbelsnickarn1 #10 får testa Stihl RE 130 PLUS
@TCG #18 får testa Ryobi RY170PWA
@FQT #13 får testa Nilfisk E150.2-9
Stort grattis alla 8 och lycka till med högtryckstvättandet! 🥳
Redigerat:
HejsanMarlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
1. Jag är aktiv Enduroåkare och tvättar min hoj 2-3 gånger per vecka. Vi har två bilar i hushållet och tre vuxna barn med bil, samtliga bilar tvättas regelbundet hos oss. I tillägg används högtryckstvätten till altan, hängrännor och annat kopplat till huset.
2. Jag har förbrukat 3-4 högtryckstvättar de senaste 25 åren. Har höga krav och är väl insatt i hur de ska/bör fungera och vad de kräver för att fungera tillförlitligt. Tror att mitt intresse/nyfikenhet och mitt frekventa användande gör mej till en bra testpilot.