5 416 läst ·
126 svar
5k läst
126 svar
Avslutad: Vinn en högtryckstvätt från testet!
1. Det blir att tvätta lite allt möjligt jag hittar på tomten. Bilen, marksten, soptunnorna, potatis. Möjligheterna är oändliga!
2. Det blir inte bara jag som tyskt ingenjörsmässigt kommer testa, utan ni får min frus barnskötarutlåtande på köpet. Hon kommer alltid på andra sätt att använda saker på än jag. Kan det bli mer komplett än så tänker jag?
2. Det blir inte bara jag som tyskt ingenjörsmässigt kommer testa, utan ni får min frus barnskötarutlåtande på köpet. Hon kommer alltid på andra sätt att använda saker på än jag. Kan det bli mer komplett än så tänker jag?
Jag skulle bland annat använda den till att tvätta våra stenplattor hemma och vår mossiga jättelånga stenmur nere i stugan!Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.
[bild]
Foto: Andrea Rosberg
Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?
Så här tävlar du:
1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
Vi tävlar alltså ut de här högtryckstvättarna:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Kärcher K7 Comfort Premium
Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
Bosch Advanced Aquatak 160
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Läs hela testet här: Stort test: Bästa högtryckstvätten 2026
Tävlingen pågår en vecka och avslutas fredag den 15 maj 2026.
Lycka till!
Motivation för att jag skulle vara lämplig att testa är att jag skulle gå bananas och säkert tvätta allt jag kommer åt. Den skulle gå varm och verkligen få bekänna färg 💪🏼
1. Högtryckstvätten kommer användas till allt möjligt som hör huslivet till.
Främst tvätt av stenplattor, bilar och altaner men vi brukar också behöva rensa avloppet med illern nån gång per år och då tas den in i köket.
Vi har två stycken äldre tvättar idag. En liten portabel med klent tryck och jättekort slang samt en större som tappar trycket när den blir varm. En ny modern tvätt skulle få ersätta båda dessa.
2. Som testare är vår familj näst intill perfekta. Efter 30år i hus har vi tvättat mycket stenplattor, bilar och altaner. Vi har avverkat flera högtryckstvättar, lagat och bytt sönderfrysta delar.
Har bra koll på ny teknik och går alltid igenom en maskins alla finesser när vi väl köpt en. Brukar till och med läsa instruktionsboken ibland.
Främst tvätt av stenplattor, bilar och altaner men vi brukar också behöva rensa avloppet med illern nån gång per år och då tas den in i köket.
Vi har två stycken äldre tvättar idag. En liten portabel med klent tryck och jättekort slang samt en större som tappar trycket när den blir varm. En ny modern tvätt skulle få ersätta båda dessa.
2. Som testare är vår familj näst intill perfekta. Efter 30år i hus har vi tvättat mycket stenplattor, bilar och altaner. Vi har avverkat flera högtryckstvättar, lagat och bytt sönderfrysta delar.
Har bra koll på ny teknik och går alltid igenom en maskins alla finesser när vi väl köpt en. Brukar till och med läsa instruktionsboken ibland.
Vår gamla högtryckstvätt, som gick sönder för ganska många år sedan, användes förbryllande ofta till att skapa regnbågar, soldimma och barnskratt. Jag misstänker att en ny högtryckstvätt skulle kunna fylla ungefär samma viktiga funktion — men förhoppningsvis också hinna med lite rengöring mellan varven.Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.
[bild]
Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?
Så här tävlar du:
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Om jag vinner kommer den användas flitigt till att tvätta bilar, cyklar, gräsklippare och allt annat som långsamt täcks av svensk lera och vardag. Med tanke på hur ofta det verkar uppstå både vattenlek och rengöringsprojekt hemma hos oss skulle den definitivt få bekänna färg, och sannolikt prestera betydligt bättre än mitt nuvarande gardenamunstycke.
Jag tror också att jag skulle vara en lämplig testperson eftersom jag både uppskattar teknik och faktiskt tvättar mina saker mycket. Hos oss skulle högtryckstvätten inte bli någon garageprydnad, utan få släpas fram och användas ofta till både stora och små projekt. Jag är nyfiken på hur väl den fungerar i praktiken över tid — inte bara första dagen när allt är nytt och glänsande. Mitt testperspektiv skulle därför bli både tekniskt och praktiskt: hur effektivt den rengör, hur smidig den är att använda, hur tålig den känns och om den faktiskt gör vardagen lite enklare.
1. Tvätt runt huset, bilen, båten , traktorn, släpet , nått till grannarna kanske ?
2. Min gamla tvätt som jag fick i studentpresent har nu gett upp efter ca 20 år så nu står jag här med smuts överallt!
2. Min gamla tvätt som jag fick i studentpresent har nu gett upp efter ca 20 år så nu står jag här med smuts överallt!
1. Användas till fordon, uppfarter, stort trädäck, staket, avlopp och fasader mm mm.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
2. är kräsen och misstänker att dessa tvättar tillhör leksaksavdelningen.
Jag skulle använda högtryckstvätten till betydligt mer än bara altanen någon gång per år. Jag håller på att totalrenovera ett hus från sent 1800-tal med flera byggnader på tomten, stor trädgård och mycket markarbete. Det innebär att högtryckstvätten skulle användas löpande till bland annat fasader, uteplatser och rengöring inför målning. Jag har dessutom både garage, förrådslänga och en uthyrningsbostad på tomten, så den skulle användas i många olika situationer.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Jag skulle vara en väldigt bra långtidstestare eftersom jag både använder verktyg mycket och är van att analysera hur produkter faktiskt fungerar i praktiken. Jag arbetar med UXdesign och digital produktutveckling så det är en del av min vardag att tänka på användarupplevelse, funktion och vilka detaljer som gör en produkt smidig (eller frustrerande) att använda. Jag tillhör också den lilla skaran av personer som tycker det är kul att skriva omdömen och recenserar nästan alla restauranger eller butiker jag har besökt.
För mig handlar ett bra test inte bara om tryck och effekt utan också hållbarhet, ljudnivå, tillbehör, förvaring och hur maskinen fungerar efter många användningar. Eftersom jag håller på med både renovering och trädgårdsanläggning skulle högtryckstvätten användas regelbundet under hela testperioden och få ett väldigt verklighetstroget långtidstest. Den sista punkten till varför jag borde få testa är väl att jag ensam köpt ett hus och behövt lägga mycket pengar på verktyg och material så hade varit fantastiskt att inte behöva köpa även en högtryckstvätt.
HejMarlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
1. Högtryckstvätten skulle få slita hårt under pågående husrenovering, allt från att tvätta tak, fasad och golv, till redskap, skylift, grävmaskin, släpkärra och bilar.
2. Jag värdesätter maskiner som håller måttet, levererar och ibland överträffar förväntat resultat.
Har öga för detaljer och avvikelser, och vårdar min maskinpark för att den skall leva så länge som möjligt. Kan utlova ett hårt men samtidigt rättvisande testresultat. En Husqvarna eller Nilfisk Premium skulle vara ett intressant val om jag själv fick välja.
/Joakim
1) Av mig kommer högtryckstvätten att användas för fordonstvätt, terasser och den stensatta altanen. Min fru kommer även att låna den för mattvätt ute vid sommarstuan.
2) Det är kul att testa vad prylar går för och därför brukar jag ge ärliga recensioner både Smartson och Reviewclub.
2) Det är kul att testa vad prylar går för och därför brukar jag ge ärliga recensioner både Smartson och Reviewclub.
1. Tvätta båten och altanen.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
2. Jag brukar handtvätta båten och skura altanen med en borste. Jag tror att högtryckstvätt skulle underlätta arbetet så att jag har möjlighet spara mina krafter till annat.
- Om jag vinner högtryckstvätten kommer den att bli en självklar hjälte i vardagen. Jag bor i ett klimat där regn, smuts, pollen och vintervägsalt snabbt sätter sina spår på både uteplats, bil och fasad. Med en högtryckstvätt skulle jag kunna ge nytt liv åt allt från trädäck och stenplattor till cyklar, trädgårdsmöbler och bilen – snabbt, effektivt och dessutom med mindre vattenförbrukning än traditionell rengöring. För mig handlar det inte bara om att göra rent, utan om att ta hand om det man har och få saker att hålla längre.
- Jag tror att jag skulle vara en väldigt lämplig testperson eftersom jag faktiskt skulle använda högtryckstvätten regelbundet och i många olika miljöer. Jag är noggrann, lösningsorienterad och uppskattar produkter som kombinerar kvalitet, funktion och användarvänlighet. När jag testar något nytt lägger jag märke till detaljer – allt från kraft och ergonomi till hur smidig produkten är i praktiken. Dessutom delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och skulle kunna ge ärlig, genomtänkt och användbar feedback baserad på verklig användning i vardagen. Kort sagt: högtryckstvätten skulle inte samla damm hos mig – den skulle få jobba ordentligt.
1. Kommer att fortsätta tvätta det som behövs som villaägare. Altan, uppfart, staket/plank, tak (med Nilfisk roof cleaner), diverse smått och gott. m.m. m.m.
2. Väldigt nöjd med min Nilfisk, men den börjar bli till åren, så önskar vinna en värdig efterträdare, Nilfisk Premium 200-15! Då har jag också fortsatt nytta av de tillbehör jag införskaffat.
2. Väldigt nöjd med min Nilfisk, men den börjar bli till åren, så önskar vinna en värdig efterträdare, Nilfisk Premium 200-15! Då har jag också fortsatt nytta av de tillbehör jag införskaffat.
1. Jag blev idag ägare till en liten gård med stora renoveringsbehov och dessutom ännu större behov av tvätt och rengöring då allt stått tomt i många år. En högtryckstvätt står redan högt på behovslistan och skulle användas ofta och varierat - fasader, djurstallar, trädgårdsredskap, bilar, traktor, trall och mera. En hjälte i vardagen.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
2. Jag är tekniker i livsmedels industrin och tidigare snickare - van att hantera verktyg och att analytiskt utvärdera varför något fungerar bättre än något annat. Min fru är även hon en entusiastisk högtryckstvättare med mera av en 'få jobbet gjort' attityd till utrustningen som ska fungera.
Mycket och varierad användning och ett brett perspektiv i utvärderingen.
1. Jag står just nu i att starta en egen murarfirma. Där kommer jag få användning av tvätten på fasad, skorsten, tak, in och ut ur bil och förråd kopplas i och ur med olika vattentryck i trädgårdsslangen. Den kommer släpas runt där det är skitigt trångt och besvärligt.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
I vissa lägen kommer jag nog behöva hyra en större tvätt med värme. Men för allt dagligt blir ”lilla tvätten” min kompis.
Bilen kommer få sig en dusch ibland, och jag vill vara rädd om mina nya dekaler, vilket ställer krav på munstycket. Den kommer få gå timvis vissa dagar på nära håll för att få bort lös puts och fog från väggar.
Det blir viktigt att strålen kan väljas så den både kan nöta, när det behövs vidhäftningen inför ny puts. Andra gånger behöver den kunna köras skonsamt när en plåt- eller putsyta bara ska rengöras utan att behöva målas om i onödan.
2. Hos mig kommer högtryckstvätten få se världen. Från nockpannor till dräneringschakt och känna vinden från släpet på dammiga grusvägar. Om det finns någon del på den som inte är gjord för att hålla så kommer det märkas. Då märks det också hur reparabel den är. Den kommer få leverera önskat resultat på alla upptänkliga material men den kommer inte gullas med.
Behöver en högtryckstvätt till många olika områden. Jag har flera altaner med soltak som behöver tvättas. Har ett litet växthus som också behöver spolas av. Och mycket annat.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9
Lycka till!
Går i pension i början av juni och lever själv så en högtryckstvätt vore guld som en liten dräng 😊