5 689 läst ·
59 svar
6k läst
59 svar
Avslutad: Hitta fukten med en fuktmätare
1: Man kan ställa in automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning
2: Som ägare av ett äldre hus så är det ett ständigt letande efter fukt vid ombyggnad. Allt från bärande delar till läggning av trägolv. Att få koll på vedens torrhalt inför säsongens eldning är ännu en positiv sida.
2: Som ägare av ett äldre hus så är det ett ständigt letande efter fukt vid ombyggnad. Allt från bärande delar till läggning av trägolv. Att få koll på vedens torrhalt inför säsongens eldning är ännu en positiv sida.
1. Ställa in våt-/torrgräns, materialval, auto-kalibrering, min/max samt auto-avstängningMarlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.
[bild]
Värde: 1 554 kr
Så här tävlar du:
Fråga: Vilka inställningar kan du göra på Elma DT-125 förutom våt-/torrgräns och materialval?
- Besvara frågan nedan.
- Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.
Svaret hittar du här: [länk]
Vinnaren utses fredagen den 14 november, om en vecka.
OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer. Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
2. Köpt första huset, och det är dags att flytta in! Att mäta fukten vore guld för att kunna hålla koll på husets hälsa
1. Förutom vår/torrgräns och materialval så kan du även ställa in automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängningMarlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.
[bild]
Så här tävlar du:
Fråga: Vilka inställningar kan du göra på Elma DT-125 förutom våt-/torrgräns och materialval?
- Besvara frågan nedan.
OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer. Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
2. Har precis haft en vattenläcka på det inkommande vattnet, ett utrymme i källaren som måste avfuktas under en längre tid. Med en fuktmätare vet jag precis när och hur mycket jag ska köra med avfuktaren.
Bifogar en bild på vår nödlösning över helgen, så vi kan använda kranarna i huset till grävbolaget kommer på måndag!
1. Man kan mäta temperatur samt ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
2. Nybliven ägare av ett 70-talshus och har precis i dagarna tänkt gå och köpa en av dessa. Kommer ha stor användning av den på vind och i ett badrum. Håller verkligen tummarna!!!!🙏🏼
1. Förutom våt-/torrgräns så finns inställningar för materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual.
2. Förutom att jag har en källare med så mycket furu att den gör Sveaskog grön av avund så är villan av typen plankstomme, så jag misstänker att även SCA intresserar sig för mitt virkesförråd.
Det hade med andra ord varit fint med en fuktmätare med tanke på alla riskkonstruktionee. Upplyst display hade inte heller suttit fel på vinden som dessutom har isolering av spån.
2. Förutom att jag har en källare med så mycket furu att den gör Sveaskog grön av avund så är villan av typen plankstomme, så jag misstänker att även SCA intresserar sig för mitt virkesförråd.
Det hade med andra ord varit fint med en fuktmätare med tanke på alla riskkonstruktionee. Upplyst display hade inte heller suttit fel på vinden som dessutom har isolering av spån.
1. Förutom våt-/torrgräns och materialval finns även inställningar för automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2. Vi hade en vattenskada i köket för ca två år sedan, ett rör från badrummet på ovanvåningen som sprungit läck i bjälklaget. Efter det är man lite nojig och spanar oroväckande upp mot den punkten i taket då och då. En fuktmätare skulle göra en mindre oroad.
Det vore även väldigt trevligt att kunna kolla fuktigheten i träet inför diverse ommålningar framöver tillsammans med lite övriga smått-och-gott-projekt.
2. Vi hade en vattenskada i köket för ca två år sedan, ett rör från badrummet på ovanvåningen som sprungit läck i bjälklaget. Efter det är man lite nojig och spanar oroväckande upp mot den punkten i taket då och då. En fuktmätare skulle göra en mindre oroad.
Det vore även väldigt trevligt att kunna kolla fuktigheten i träet inför diverse ommålningar framöver tillsammans med lite övriga smått-och-gott-projekt.
1. Man kan ställa in automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
2. Min källare och vind har fuktskador och jag behöver ta reda på om det är gammalt eller om det finns problem. Har haft andra prio men snart kommer det behövas!
Utöver våt-/torrgräns och materialval kan man göra följande inställningar: automatisk kalibrering, min max (för att spåra minimi- och maximivärden under mätning) samt automatavstängning.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
Jag skulle få stor nytta av den eftersom jag bor i ett gammalt hus där det skulle vara viktigt att kolla fuktnivåerna i olika material. Så att jag kan åtgärda detta innan det blir problem på riktigt.
1.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
Automatisk kalibrering – för att säkerställa noggranna mätvärden utan manuell justering.
Min-/Max-värden – visar det lägsta och högsta uppmätta värdet under en mätperiod.
Autoavstängning – stänger automatiskt av sig efter en viss tid för att spara batteri.
Självtestfunktion – för att kontrollera att instrumentet fungerar korrekt.
Bakgrundsbelyst kombidisplay – visar aktuellt mätvärde samt grafiskt min/max och antingen lufttemperatur eller relativ luftfuktighet.
Mätning av relativ luftfuktighet och temperatur – utöver fukt i material.
Anslutning av externa prober – för att mäta fukt djupare i material eller bakom lister.
Mätning i olika materialgrupper – 3 grupper för trä och 4 för andra byggmaterial som betong, gips, sten etc.
2.
Med fyra döttrar och jag som åker runt och fixar, hade det underlättat med en fuktmätare
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
Skulle verkligen vilja kolla fuktnivåer i källaren då vi haft några översvämningar genom åren.
Lite skral ekonomi nu, så annat får prioriteras. Vann jag skulle den dessutom lånas ut i byn till andra i samma situation. Att dela med sig känns bra. 👍
Skulle verkligen vilja kolla fuktnivåer i källaren då vi haft några översvämningar genom åren.
Lite skral ekonomi nu, så annat får prioriteras. Vann jag skulle den dessutom lånas ut i byn till andra i samma situation. Att dela med sig känns bra. 👍
Elma DT-125 mäter även luftfuktigheten samt temperatur och är utrustat med en stor belyst kombidisplay.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual.
Mätaren skulle komma till stor nytta för mig, eftersom jag kan använda i villan och i husbilen!
1. Elma DT-125 mäter; luftfuktigheten, temperatur samt en har stor belyst kombidisplay.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
Vilket är riktigt bra i husgrunder och andra dåligt upplysta utrymmen.Man kan ställa in våtgräns och torrgräns, materialval, den har automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Den verkar ha allt man kan önska sig av en fuktmätare.
2. Vi har misstänkt fuktproblem i grunden idag som gäckar mig då jag inte har en fuktmätare... Men med denna skulle göra att jag kan få koll på detta.Men även hålla koll på fukten i både husets och gäststugans toalett och duschutrymme.
Den skulle även komma till användning vid eldning och fuktbedömning av veden när den är tillräckligt torr.
Redigerat:
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterierS Silkesnusa skrev:1. Elma DT-125 mäter; luftfuktigheten, temperatur samt en har stor belyst kombidisplay.
Vilket är riktigt bra i husgrunder och andra dåligt upplysta utrymmen.Man kan ställa in våtgräns och torrgräns, materialval, den har automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Den verkar ha allt man kan önska sig av en fuktmätare.
2. Vi har misstänkt fuktproblem i grunden idag som gäckar mig då jag inte har en fuktmätare... Men med denna skulle göra att jag kan få koll på detta.Men även hålla koll på fukten i både husets och gäststugans toalett och duschutrymme.
Den skulle även komma till användning vid eldning och fuktbedömning av veden när den är tillräckligt torr.
1. Automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Så här tävlar du:
- Besvara frågan nedan.
2. Vi renoverar och bygger ut äldre hus med källare, därför skulle en fuktmätare vara perfekt för oss. Framför allt för att kolla fukt i källarvägg och i timmerstommen