Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

En grön och svart digital fuktmätare Elma DT-125 med synliga mätstift och avtagbart skydd.
Värde: 1 554 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Vilka inställningar kan du göra på Elma DT-125 förutom våt-/torrgräns och materialval?

Svaret hittar du här: https://shop.byggahus.se/products/fuktmatare-dt-125-elma

Vinnaren utses fredagen den 14 november, om en vecka.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer. Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

• Gilla
mrbigsweden och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut den smidiga fuktmätaren Elma DT-125. Med den kan du mäta fukten på och i byggmaterial såsom trä, sten, betong, gips med mera.

[bild]

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.
  2. Motivera varför just du ska vinna fuktmätaren, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Vilka inställningar kan du göra på Elma DT-125 förutom våt-/torrgräns och materialval?

Svaret hittar du här: [länk]

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida stämmer. Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual

B bengt nolen skrev:
Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning. Instrument levereras med inbyggda nålelektroder, batterier samt manual
Pensionär som vill hjälpa

1) Man kan, förutom våt-/torrgräns och materialval, ställa in automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2) Med en lite äldre stuga, som har väldigt mycket trä (kanske för mycket har jag nu insett...), och där föregående snickare ibland tagit lite genvägar, skulle det kännas tryggt att veta vad som behöver åtgärdas och vad som är ok.

Finns många inställning man kan göra på den. Vet inte hur noggrann man behöver vara här...

• Val av trägrupp (t.ex. W1, W2, W3) och byggnadsmaterialgrupp (t.ex. B1-B4).
  • Temperaturkompensation för material: man kan manuellt ange materialets temperatur för att öka mätnoggrannheten.
  • Inställning av enhet för temperatur: °C eller °F.
  • Inställning av bakgrundsbelysning (display-backlight) med lägen som AUTO, ON eller OFF.
  • Automatisk avstängning (auto power-off) efter en viss tid av inaktivitet.
  • Min/Max-funktion som visar högsta och lägsta uppmätta värden under ett mätförlopp.
  • Självtest-läge för att kontrollera instrumentets funktion med elektroderna.

Flyttat in med familjen till ett 60-tals hus under sommaren. Hela huset är i original utförande med både källare och vind. En fuktmätare hade underlätta vid felsökningar.

• Gilla
STA
  • Laddar…
1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2. Jag bygger hus och ska bygga en innervägg, men tyvärr ligger några av reglarna ute. Det hade varit schysst att kunna mäta fukten i dem! 😊

[bild]

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.

1. Ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning

2. Hade varit perfekt att utöka verktygs arsenalen på ridskolan hemma med denna

[bild]

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.

1: Svaret på frågan är: Automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2: Motivering: Som nybliven torpägare, med både vedspis och kakelugn i stugan, skulle jag mäta fuktigheten i veden jag eldar. Det vore bäst för både skorstenen, min plånbok och för effektivast energiutvinning, om fuktigheten optimeras.

Svar: Ytterligare inställningar och funktioner är följande:

1. Automatisk kalibrering – för att säkerställa noggranna mätvärden utan manuell justering.
  2. Min-/Max-värden – visar det lägsta och högsta uppmätta värdet under en mätperiod.
  3. Autoavstängning – stänger automatiskt av sig efter en viss tid för att spara batteri.
  4. Självtestfunktion – för att kontrollera att instrumentet fungerar korrekt.
  5. Bakgrundsbelyst kombidisplay – visar aktuellt mätvärde samt grafiskt min/max och antingen lufttemperatur eller relativ luftfuktighet.
  6. Mätning av relativ luftfuktighet och temperatur – utöver fukt i material.
  7. Anslutning av externa prober – för att mäta fukt djupare i material eller bakom lister.
  8. Mätning i olika materialgrupper – 3 grupper för trä och 4 för andra byggmaterial som betong, gips, sten etc.

Motivering:

Mina föräldrar, båda runt 70 år, bor i ett hus från 1950-talet med tre krypgrunder där den relativa luftfuktigheten ofta ligger mellan 80–95 %. Under många år har de kämpat med att förstå och hantera fuktproblematiken i husets stomme, men utan rätt verktyg har det varit svårt att komma vidare.

Efter att en av dem drabbats av stroke har vardagen förändrats – hjärntrötthet och nedsatt förmåga att planera gör det utmanande att ta tag i praktiska saker. Därför vill jag hjälpa dem genom att ge dem en Elma DT-125 fuktmätare, ett enkelt och pålitligt verktyg som gör det möjligt att följa fuktnivåerna i krypgrunden över tid.

Med denna mätare kan de få kontroll över situationen, ta informerade beslut och – förhoppningsvis – äntligen få bukt med ett problem som påverkat både husets skick och deras trygghet.

Det är ett konkret stöd i vardagen, som ger dem möjlighet att agera i rätt tid utan att behöva oroa sig eller känna sig överväldigade.

1. Ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning

2. Har stökat till livet en del, ska renovera ett torp som ska bli vårt sista hus. Har kommit fram till att en husvagn måste införskaffas då torpet inte går att bo i under renoveringen. Att köpa en husvagn av äldre modell har visat sig vara en djungel, har tittat på flera vagnar som har protokoll med godkända värden som luktat fukt och annat suspekt. Har ett stort behov av en fuktmätare för att hitta en vagn som är ok.

1/ Elma DT-125 har även inställningar för automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.

2/ Som innehavare av äldre trähus kan en bra fuktmätare behövas för löpande kontroll av byggnaden.

- Förrutom våt/torrgräns och materialval, kan man ställa in automatisk kalibrering, min/max samt automatisk avstängning,
-Håller på att rita några plastbygda möbler som skall byggas i mars. Hade varit bra att kunna köpa materialet till stommarna nu och se till att det är lagom torrt till dess.

2. Kommer mycket väl till pass för vårt 70 tals hus som vi flyttar in i förhoppningsvis i dec hade blivit en perfekt julklapp.

[bild]

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.

1. Man kan ställa in våt-/torrgräns, materialval, automatisk kalibrering, min/max, autoavstängning
samt temperaturenhet.
2. Varför just jag ska vinna just denna fuktmätare, är för att jag har ett stort behov för en fuktmätare, då min tidigare har givit upp efter många års bruk. Jag har frekvent mätt fukt nivån (rätt eller fel), därför vill jag vinna fuktmätaren.

[bild]

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan nedan.

) Man kan, förutom våt-/torrgräns och materialval, ställa in automatisk kalibrering, min/max samt autoavstängning.
2) det vore toppen med en sådan mätare inför våren ommålning. Det är bra att få koll på fuktigheten i virket innan målningen och även till mina snickeriprojekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.