Byggahus.se

Avslag ROT. 2år senare.

1. S
    Medlem · 37 inlägg
    Hej.
    Jag har gjort en renovering 2018 av lägenhet som är ROT-berättigad. Nu 2020 efter flera vändor till skatteverket så har vi återigen fått ett beslut om att ROT nekas. INTE pga av att vi inte har rätt till rot utan pga tekniska detaljer i det byggaren skickat in.

Och bl.a då jobbet betalades i 4 delar (25%+25%+25%+25%) under jobbets gång med referens på ROT enbart på sista slut-fakturan så nekar nu skatteverket ROT. Jag tog upp detta under byggets gång att jag tror att det måste stå ROT på varje delfaktura men dom sa att "såhär gör vi alltid". Då det är fastpris med delfakturor. Inga konstigheter.

Skatteverket tycker även att "siffrorna inte går ihop". Samt kan inte veta vilka delar som är arbeta och vilka som är material. Detta står inte på fakturorna utan enbart i offerten.

Skatteverket har även i flera omgångar begärt mer information från utföraren. Tidrapporter, bevis av material-kostnad osv. Vet inte om dom skickat in detta, förmodligen inte.

Vi har använt hantverkarformuläret och det ligger även en offert till grund för jobbet. Där står standardskrivningen att om ROT nekas så ska jag betala detta till byggaren. Samma skrivelse står även i byggarens underliggande offert.

Men jag har rätt till ROT då jag inte nyttjat den och har arbetat tillräckligt för att ha utrymme för ROT avdraget.

Nu hotar byggaren med att fakturera mig det uteblivna ROT-beloppet.

Är det min skyldighet att betala detta? Jag anser att byggaren varit väldigt slarvig och nu 2år senare så återkommer ett krav på att jag ska stå för det ROT byggaren inte får ut, pga att dom gjort dåliga fakturor plus skickat in "dåligt" material till skatteverket.

en BONUS fråga. Kan man göra en "do-over" på något sätt? om byggaren går med på det!
    Kan man be byggaren betala tillbaka allt jag betalat. Och sen ställa ut EN ny stor faktura med allt på, material och arbeta spelat på fakturan, inkl rätt ROT osv?
    För det är väl betalningsdagen som avgör vilket år man får ROT på? så om jag går med på att använd mitt 2020 ROT avdrag för jobbet så spelar det väl ingen roll om jobbet gjordes 2018 och jag betalar "på nytt" nu under 2020?

sorry för rörig text. har ni några frågor så ställ dom gärna.
    tack på förhand.

2. M
    Medlem · 8 813 inlägg
    "Beställaren är skyldig att betala återstående arbetskostnad till hantverkaren om Skatteverket helt eller delvis inte medger utbetalning efter hantverkarens ansökan eller återkräver redan utbetalt skatte-reduktionsbelopp. Detta gäller inte om skälet för att utbetalningen inte medges eller återkrävs beror på någon omständighet som hantverkaren är ansvarig för."

Jag hade bestridit, och sagt att det beror på hantverkaren helt och hållet.

3. H
    Moderator · 42 498 inlägg
    Som sagt, bestrid. Har för mig att det finns rättsfall på det. Att när nekad ROT beror på felaktigheter i det hantverkaren skickat till skatteverket, så får hantverkaren stå för det oavsett formuleringen i avtal/offert.

Sedan kan det iofs. troligen bli diskussion om hantverkaren verkligen ha skickat dåliga underlag. Men på det du skriver så låter det solklart. Dels skall ROT avdraget göras på varje faktura där arbete utförts, dels skall det framgå tydligt av fakturorna vad som är arbete eller material.

Du kan INTE göra en "do-over" nu. Det är försent att söka ROT på arbete som utfördes 2018. Så en "do-over" skulle behöva innefatta falska tidsuppgifter. Gör ni det så är risken för åtal, och straffskatt (40% skattetillägg) stor.

4. S
    Medlem · 37 inlägg
    Ok tack. jag påpekade flera gånger att han kanske borde specificera på del-fakturorna mer det specifikt och dela upp ROT osv. Vilket jag genom lite research förstod att skatteverket föredrar.
    Men han menade att "det inte var några problem".

jag kan inte hållas ansvarig för dåliga fakturor? även om jag betalat dom? Summan som vi sökt ROT för är något vi har utrymme för. Det har skatteverket bekräftat när jag pratade med dom för något halvår sen (första gången meddelande av avslag på ROT-ansökan kom). Utan avslaget berodde bl.a. på fel/oklarheter i det byggaren skickat in. Han blev ombedd att skicka in info om inköpt material, även tidrapporter eller dagbok av något slag, och i det stora hela komplettera med mer info för att styrka. Men verkar inte som detta är inskickat eller skatteverket inte är nöjda.

avslag rot