13 411 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Avslag på bygglovet
Jag har jobbat inom kommun en del år innan jag gick tillbaka till privat sektor. Nu generaliserar jag, men 96% av de handläggare inom bygglov och plan som jag har arbetat med försöker genuint uppfylla lagar, krav och regler samtidigt som de jobbar för sökandes eller omgivningens bästa (vi måste avväga enskilda och allmänna intressen, samt se till att en plans syfte uppfylls). Man väljer inte att jobba med sådant för att vara paragrafryttare eller utöva personlig makt, med några få undantag enligt min erfarenhet. Nästan alltid när handläggaren gör en bedömning som går emot sökandens personliga önskemål blir det en jobbig situation som uppstår, där det ibland blir en konflikt som går långt upp inom organisationen. Om handläggaren bedömer fördelaktigt för sökandens önskemål så noteras det aldrig någonstans, utan blir bara en siffra i statistiken (beviljat lov, alt. beviljat startbesked) och ingen skriver bu eller bä om det, om man inte har en granne som blir sur och klagar.hempularen skrev:När vi byggde på en våning på en del av huset, så fick vi också en lustig handläggare, men det var åt andra hållet. Vi skulle bla. flytta en liten "gästtoa" från ett läge till ett nytt ställe på första våningen. Den arkitekt vi hade anlitat hade övertygat oss om att göra gästtoan större enl. handikappsnormerna. Det skulle bli ett krav för bygglovet enl. vår arkitekt.
Handläggaren blev eld och lågor över att vi frivilligt hade ritat in en toa med handikappsmått, "det är jättebra". Så när jag tog upp det här med byggfelsförsäkring som då var obligatorisk, hade förberett argumentationen noga för att slippa försäkring, så hinnr jag inte ens börja argumentera. Handläggaren "du skulle ju bygga mycket själv, då kommer du inte över kostnaden som är gräns för obligatorisk försäkring, så den kan du skippa, det är jättebra med den där toan".
Och så var det ett par "överträdelser" ytterligare jag ville göra, "helt OK, det är jättebra att du ritat in en handikappstoa". Så jag fick i princip bygga vad jag ville och bryta mot allt jag ville "det är jättebra med den där toan".
Jag är 100% säker på att jag inte varit din (Hempularens) handläggare. Men när jag hade en sökande som byggde till och tänkte göra det i etapper, så planerade de först en påbyggnad (dvs en våning till, vilket var planenligt). Lovet utökades med diverse ombyggnader på entréplanet och en tillbyggnad med uterum samt installation av eldstad. Huvudtoaletten (som var byggd enligt äldre regler, dvs otillgänglig) på entréplan blev en gästtoalett, för de flyttade alla privata sovrum till övervåningen. Men de gjorde alla toaletter tillgängliga i mått och inredning utan att jag propsat på det. Och de byggde om en liten grovtvättstuga till en tillgänglig tvättstuga. Köket blev tillgängligare. Jag var lyrisk över att de tänkte på tillgängligheten, och framförde det flera gånger under processen. Det fanns en väldigt liten avvikelse på nockhöjden och byggnadsarean, men det blev inget problem vid grannehörande.
Jag pratade med byggnadsinspektörerna om ärendet och vi skippade kravet på byggfelsförsäkringen, eftersom den ändå var på väg ut och mycket av arbetet skulle utföras av byggherren och hans familj och vänner. Vi pratade med byggherren om att fördröja startbeskedet så att de inte behövde teckna byggfelsförsäkringen öht, och sen hade vi en bra dialog om det fortsatta bygget, och det var inga problem vid slutbeskedet även om badrummet på övervåningen inte var färdigställt.
Sen vet jag inte detaljerna kring ärendet som trådstartaren skrivit om. Det låter som att de har haft en jobbig handläggare, och det kan vara så att handläggaren går längre än vad denne borde i ärendet. Är det verkligen så illa som trådstartaren beskriver så skulle jag också, om jag var bygglovsökande, vilja träffa chefen och lägga fram mina synpunkter och påpeka att denne har gått för långt. Men jag har inte sett detaljplanen och inte sett handlingarna. ASå jag tänker inte sålla mig till leden av de som fördömer handläggare "E.".
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Nej, du var nog inte handläggaren i mitt fall, även om vissa detaljer påminner. jag blev som sagt mest road över att han påpekade det bra med den tillgängliga toan, i varannan mening när jag pratade med honom.
Jag var ju klar nervös inför bygglovet, bekanta som bodde ett par kvarter bort hade harvat i ca 1 år för bygglov för just påbyggnad. De hade den struliga typen av handläggare som hela tiden kom på nya anmärkningar vid varje omgranskning. De löste också sitt problem lite okonventionellt. Mannen i familjen vågade inte gå på ett möte till med handläggaren, för han var övertygad om att kan inte skulle kunna ta ett avslag till, utan att ta till handgripligheter.
Så frun fick gå själv, hon valde då att spela "hjälplös dum blondin", "jag förstår ju inte det här...". Hon fick kanonkontakt med handläggaren, han anförtrodde att han var mobbad på arbetsplatsen, och hur hemska alla arbetskamraterna var, och började storgråta under mötet. Frun hade lite svårt att spela den hjälplösa rollen och lyssna på allt det där (hon är VD för ett bolag med 200 anställda), men hon kom ut från mötet med ett klart bygglov.
Jag var ju klar nervös inför bygglovet, bekanta som bodde ett par kvarter bort hade harvat i ca 1 år för bygglov för just påbyggnad. De hade den struliga typen av handläggare som hela tiden kom på nya anmärkningar vid varje omgranskning. De löste också sitt problem lite okonventionellt. Mannen i familjen vågade inte gå på ett möte till med handläggaren, för han var övertygad om att kan inte skulle kunna ta ett avslag till, utan att ta till handgripligheter.
Så frun fick gå själv, hon valde då att spela "hjälplös dum blondin", "jag förstår ju inte det här...". Hon fick kanonkontakt med handläggaren, han anförtrodde att han var mobbad på arbetsplatsen, och hur hemska alla arbetskamraterna var, och började storgråta under mötet. Frun hade lite svårt att spela den hjälplösa rollen och lyssna på allt det där (hon är VD för ett bolag med 200 anställda), men hon kom ut från mötet med ett klart bygglov.
Absolut "Tänka" så tror jag samma sak! Inget ont om de bygghanläggare som gör sitt jobb. 95 % av handläggarna är duktiga och vill göra ett bra jobb, som alla inblandade kan bli nöjda med.
Jag arbetar själv inom vården och gjort det i nästan 20 år. Tror jag är en ganska bra "människokännare" och brukar kunna möta och förstå de flesta människor. Problem med vissa människor är att de inte kan eller vill lyssna och förstå andra. När dessa personer hamnar på fel plats blir det lätt konflikter eftersom de helt saknar förmågan att tex att lyssna, föra en dialog eller kompromissa.
När den andra manliga (har inget med könsroller att göra) handläggaren var med på mötet var han intresserade av våra synpunkter och hur vi skulle kunna mötas så alla blir nöjda. Men han blev ständigt överkörd och avbruten av våran handläggare. Är övertygad om att resan skulle bli mycket lättare och trevlig med honom. Sen är säkert våran handläggare en bra arkitekt men betydligt sämre på mötet och integreringen med andra människor. Vilket jag tycker är måste att behärska när man arbetar som handläggre!?
I vårat fall spelar ju det ingen roll hur bra andra är när våran är omöjlig att samarbeta med! Eller hur? Vi har läst och följer detaljplanen vi gör minimalt markarbete. Vi har ändrat bygglovet 3 ggr och tänker fortsätta lyssna på vår handläggares önskemål så länge hon är vår handläggare! MEN däremot undrar jag om de saker hon beslutar som inte är bygglovspliktiga tex gräsmattan!?, häckar, altan på mark eller när den är under 110 cm?! Ska vi asfaltera uppfarten om hon tycker det är snyggt eller kanske måla huset i den färgen som passar henne? Bara de kartor/ritningar hon önskade (handritade i annorlunda skalor) av en lanskapsarkitekt kostar över 30 000kr! Och då är de helt onödiga eftersom vi inte kommer göra några markförändringar på de resterande 1100 kvm som inte plattan står på!! Och hur vet vi att hon blir nöjd där?
Men jag lovar att om vi byter handläggare ska jag berömma handläggaren. För det är som du säger "Tänka" att yrkesgrupper ofta får skit på forum osv när de flesta gör ett bra jobb!
Mvh
Jag arbetar själv inom vården och gjort det i nästan 20 år. Tror jag är en ganska bra "människokännare" och brukar kunna möta och förstå de flesta människor. Problem med vissa människor är att de inte kan eller vill lyssna och förstå andra. När dessa personer hamnar på fel plats blir det lätt konflikter eftersom de helt saknar förmågan att tex att lyssna, föra en dialog eller kompromissa.
När den andra manliga (har inget med könsroller att göra) handläggaren var med på mötet var han intresserade av våra synpunkter och hur vi skulle kunna mötas så alla blir nöjda. Men han blev ständigt överkörd och avbruten av våran handläggare. Är övertygad om att resan skulle bli mycket lättare och trevlig med honom. Sen är säkert våran handläggare en bra arkitekt men betydligt sämre på mötet och integreringen med andra människor. Vilket jag tycker är måste att behärska när man arbetar som handläggre!?
I vårat fall spelar ju det ingen roll hur bra andra är när våran är omöjlig att samarbeta med! Eller hur? Vi har läst och följer detaljplanen vi gör minimalt markarbete. Vi har ändrat bygglovet 3 ggr och tänker fortsätta lyssna på vår handläggares önskemål så länge hon är vår handläggare! MEN däremot undrar jag om de saker hon beslutar som inte är bygglovspliktiga tex gräsmattan!?, häckar, altan på mark eller när den är under 110 cm?! Ska vi asfaltera uppfarten om hon tycker det är snyggt eller kanske måla huset i den färgen som passar henne? Bara de kartor/ritningar hon önskade (handritade i annorlunda skalor) av en lanskapsarkitekt kostar över 30 000kr! Och då är de helt onödiga eftersom vi inte kommer göra några markförändringar på de resterande 1100 kvm som inte plattan står på!! Och hur vet vi att hon blir nöjd där?
Men jag lovar att om vi byter handläggare ska jag berömma handläggaren. För det är som du säger "Tänka" att yrkesgrupper ofta får skit på forum osv när de flesta gör ett bra jobb!
Mvh
Redigerat:
Efter att ha placerat huset på rätt höjd och rätt plats. Inte genomföra några markförändringar, har nu bygglovet blivit godkänt. Känns så himla skönt med det är även med en viss bitter eftersmak.
Men nu kör vi..
Men nu kör vi..
Känner igen den problematiska sidan av detta. Väntade 14 månader på bygglov för mitt första hus, vilket ledde till att jag gjorde grunden innan lovet kom. Nu är jag igång igen med tillbyggnad. Får inga svar på det jag skickar in, bara förfrågan om jag vill gå vidare till nämnden eller lägga ner ärendet. Handikappanpassning pratade jag med handläggaren om på ett möte, då va svaret att jag inte behövde detta, men sen kom ett krav på handikappanpassning, då fick jag nog. Får se hur det blir, är man så oengagerad som denna tjej på kommunen är slutar det väll på samma sätt som med första huset, bygger endå.
Har många bekanta som haft mycket bra och engagerade handläggare. Snart måste det va min tur att få det 😇
Har många bekanta som haft mycket bra och engagerade handläggare. Snart måste det va min tur att få det 😇
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Skönt att det har löst sig. Dock måste jag fråga varför "överklaga till högre instans" inte dykt upp som förslag. Jag talade med en pensionerad domare för att få råd inför ett knepigt bygglovsärende med en långdragen historik och hans råd var "Överklaga. Det är sån ojämn kvalitet på kommunen och ibland även Länsstyrelsen så man måste komma upp en bit för att vara säker på att få en korrekt bedömning." Känns som att det här ärendet nog kunde ordnat sig trots handläggarens ovilja.
Jag mår fysiskt dåligt när jag läser om historier som denna, där tjänsteman på kommun agerar påve och bestämmer enligt eget "tycke" och inte strikt efter detaljplan eller regelverk.Varit med om samma sak. En mardröm.
Roligt att det löste sig till slut för TS. Grattis
Håller även med Karl_Pedal. Min erfarenhet är att Länsstyrelsen är genomgående väldigt proffsiga.
Roligt att det löste sig till slut för TS. Grattis
Svaret på den frågan måste ju vara "att det tar tid". Kan man undvika en överklagandeprocess så är det att föredra, även om man till och med blir tvungen att tumma på utformning som kanske hade gått att genomföra vid ett överklagande. Min åsikt i alla fall.Karl_Pedal skrev:
Skönt att det har löst sig. Dock måste jag fråga varför "överklaga till högre instans" inte dykt upp som förslag. Jag talade med en pensionerad domare för att få råd inför ett knepigt bygglovsärende med en långdragen historik och hans råd var "Överklaga. Det är sån ojämn kvalitet på kommunen och ibland även Länsstyrelsen så man måste komma upp en bit för att vara säker på att få en korrekt bedömning." Känns som att det här ärendet nog kunde ordnat sig trots handläggarens ovilja.
Klicka här för att svara