Tackar för den Mikael :thumbup:

Ibo

Jag kanske är trög men enligt gamla PBL kommer jag slippa färdigställandeskydd eller hur?
Bygger i helt egen regi och har väl några timmar på VVS och elektriker resten själv.

Att komma undan byggfelsförsäkringen verkar ju åtminstone finnas en god chans
med hjälp av att försöka yrka dispens.

Detta tolkar jag som att jag borde slippa eländet?
http://www.stockholm.se/ByggBo/bygg.../Byggfelsforsakring-och-fardigstallandeskydd/
Färdigställandeskydd

Ett färdigställandeskydd ska finnas när en näringsidkare för en konsuments räkning utför arbeten som avser ett småhus. Färdigställandeskyddet består av en försäkring eller en bankgaranti. (Lagen om byggfelsförsäkring 12 §)
Småhus
(självbyggeri) Byggfelsförsäkring
ska finnas. För krav på Byggfelsförsäkring se Ändring av småhus (nedan)
Färdigställandeskydd
behövs inte Färdigställandeskydd behövs inte

Färdigställandeskyddet skall hjälpa dig om en entreprenör du anlitat och betalt i förskott går i konkurs innan det du betalt för har blivit färdigt.

Betalar du inget i förskott alternativt anlitar ingen entreprenör så har inte färdigställandeskyddet någon funktion.

Snailman
mariatherese skrev:
Färdigställandeskyddet skall hjälpa dig om en entreprenör du anlitat och betalt i förskott går i konkurs innan det du betalt för har blivit färdigt.

Betalar du inget i förskott alternativt anlitar ingen entreprenör så har inte färdigställandeskyddet någon funktion.
detta stämmer ej! man får absolut inte betala i förskott, färdigställandeförsäkringen ersätter de merkostnader som uppstår om man måste byta entreprenör mitt i pga att denne går i konkurs, då kan man få upp till 15% extra för de extrakostnader som då uppstår. men man frå fortfarade använda de pengar man hade från början till jobbet, så har man betalat i förskott och de gått i konkurs är de pengarna troligen borta för gott och ersätts inte av någon försäkring...

Jag anlitar i princip igen entreprenör och definitivt ingen i förskott så
det innebär jag inte behöver bry mig om färdigställandeskyddet?

Mikael_L
Om man anlitar entreprenörer men inte betalar i förskott måste man ändå ha FSS. Som snailman skrev, man får inte betala i förskott, även om man tecknat FSS.

Får och får, klart man får, men man får ingen hjälp från försäkringen då.

Men anlitar man ingen alls, behövs ej FSS, och så finns det kanske en gräns för att ifall man endast köper in få tjänster, eller lite belopp, att man slipper FSS.

Då jag presenterade vår situation med en anlitad entreprenör och betalning i efterskott för ett av försäkringsbolagen av FSS fick jag efter lite påtryckningar till slut svaret "våra produkter passar inte i alla situationer"
Efter det blev det en dispensansökan till kommunen som beviljades.

Mikael_L skrev:
Jag kan väl publicera hela vår dispensansökan här.

Men all formatering av dokumentet försvinner dock.

Dispensansökan för att slippa teckna byggfelsförsäkring i samband med uppförande av bostadshus på fastighet Nnnnnnn s:ss
Vi ansöker om dispens om att ej behöva teckna byggfelsförsäkring. Vi skall bygga huset själva för att få det hus vi vill ha och för att spara pengar. Försäkringsbolagen som vi har varit i kontakt med säger att vi inte kommer att få ut någon försäkringsersättning om något händer. (Vi har varit i kontakt med AB Bostadsgaranti och Gar-Bo AB). Uppstår det något fel i byggkonstruktionen så gäller inte försäkringen då vi bygger själva.

Byggmaterialet har en garanti enligt Konsumentverket på 2 år. Om man tar hjälp av entreprenör så har de en egen försäkring. Byggfelsförsäkringen är alltså en helt onödig kostnad för oss då den inte i något avseende kan hjälpa oss om problem uppstår, vilket borde vara meningen med att teckna en försäkring.

Förutom att det verkar svårt att få ut någon försäkringsersättning för material så är dessutom självrisken ½ prisbasbelopp, dvs 21.200 kr.
Då allt material till vårt hus inte uppgår till mycket mer än 400.000 kr så har vi mycket svårt att se hur vi ska kunna få en skada som ersätts med högre belopp än självrisken.

Särskilt om man beaktar följande punkt i försäkringsvillkoren:
17.9 Värmesystem m.m.
Fel eller skada på elektrisk apparat eller annan maskin- och hushållsutrustning och datoriserade styr- och reglersystem, utrustning för värme och ventilation, inklusive solvärme- och naturvärmesystem, kamin eller öppen spis, simbassäng, sophanteringsutrustning, dammsugare, antenn och parabol.

Vidare finns även denna punkt med i försäkringsvillkoren som ytterligare begränsar en utsikt till ersättning till så gott som noll:
17.5 Andra försäkringar
Ansvar och kostnad för skada som kan eller skulle kunna täckas av andra försäkringar exempelvis entreprenadförsäkring, fastighetsförsäkring, maskinförsäkring eller villaförsäkring, oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej.

Vidare vill vi anföra att det även ifrån lagstiftarens sida verkar finnas en vilja att obligatoriet skall försvinna.
Proposition 2009/10:170 ([länk])

Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.

Sen är ju en hel uppgifter inaktuella nu.
Prisbasbelopp.
Ny PBL
Ev försäkringsvillkor.
Tänkte stämma av hur viktigt beloppet för hela bygget är.
Dina 400.000kr, är det viktigt att hålla sig lågt tror du just för denna dispens? Mitt bygge kommer ju kosta en väldans massa mer men jag är beredd att skriva vad som helst för att min dispens ska gå igenom. Om jag dubblar denna summa spelar det någon större roll eller ska jag dra till med något överdrivet lågt?

Hur räknar jag fram prisbasbelopp mellan tummen och pekfingret för mitt bygge på låt säga 800.000kr (påhittad låg siffra jag täntke dra till med)

Förutom att det verkar svårt att få ut någon försäkringsersättning för material så är dessutom självrisken ½ prisbasbelopp, dvs 21.200 kr.

Mikael_L
Jag vill minnas att det finns någon regel (eller tumregel) att mindre projekt som kostar mindre än 10 prisbasbelopp kan medges dispens, om övriga förutsättningar också är uppfyllda.

Googla på prisbasbelopp och kolla vad det är nu 2012 ...

Provat nu och fick ett inofficiellt svar på "det finns inte en chans vi släpper igenom det, har någon fått igenom det är det på felaktigt beslut, men du är välkommen att prova" Vi hade rak och ärligt snack och båda två vid borde tyckte att jag gärna får försöka men de kommer absolut inte släppa igenom det.

Okej mellan pest och kolera då är Gar-bo eller Svensk bostadsgaranti samma skit? Jag vill bara komma ner till att betala så lite det går för denna värdelösa försäkring.

Det är bara att skicka offertförfrågan till båda och se vad du får för pris.

Hemmakatten
Vi slapp FSS (2006) med argumentet att vi hade delade entreprenader ( var minst 15 stycken) och det skulle bli en orimlig kostnad för oss att teckna försäkring för var och en. Vi visade kommunen avtal med de två huvudentreprenörerna (de dyraste) där det framgick att allt arbete betalades i efterskott.

Färdigställandeskydd är det väl inga problem alls att slippa det är byggfelsförsäkringen som är det som är svårt/omöjligt att bli av med. Jag har inte lyckats men ska försöka igen.

När krävs det att man visar upp kvitto på att det är betalt? Är det först vid slutbesiktningen?

Hemmakatten
Okej, jag missuppfattade frågeställningen. Byggfelsförsäkringen var vi tvungna att ha (var jättedyr). MikaelL är nog den enda som sluppit byggfelsförsäkringen. Kvitto måste uppvisas vid byggsamrådet. Du får inte starta bygget utan att ha giltig försäkring.

Får man inget slutbevis om det byggs utan byggfelförsäkringen eller vad är det som händer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.