6 425 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Avskaffande av den obligatoriska byggfelsförsäkringen?
Så om jag råkar glömma att meddela ändringar, aldrig nyttjar försäkringen så är det sannolikt att det går att komma undan?Robert 75 skrev:Efter färdigställande skall slutpremien justeras om den skiljer mer än 5% hos bostadsgaranti...men kollas gör det kanske först när du använder försäkringen.
Om produktionskostnaden, när huset är färdigbyggt/arbetena har avslutats, visar sig avvika med mer än fem procent från den som uppgavs i ansökan, ska den nya produktionskostnaden meddelas Bostadsgaranti.
Därefter regleras premie- och försäkringsbeloppet. Om den nya produktionskostnaden inte meddelas, kan rätten till ersättning begränsas om det vid skada visar sig att huset är underförsäkrat.
Är ju inget proffs på detta utan läste bara villkoren...Suhagg skrev:
Din tolkningen delar jag. Om du ändå anmäler en skada så riskerar du minskad ersättning enligt villkoren.
Vet att där jag ska bygga efterfrågar kommunen kvitto på färdigställandeskydd vid byggsamrådet, vet ej om detta gäller även byggfelsförsäkringen.
Vi fick bygglov 2005 och det var då svårt att förstå vadman skulle betala och för vad. Dessutom var premien extremt dyr, i alla fall för oss. Vi fick betala 29' då vi byggde i"egen regi" med delade (många) entreprenader. Och då hade vi trixat en del och sa att vi skulle upphandla entreprenader för ca1,7miljoner och resten skulle vi göra själva, annars hade premien blivit mkt dyrare.
För att försäkringen skall gälla måste en slutbesiktning göras och ytterligare en premie på ca 5' betalas till GARBO. Vi struntade helt enkelt i att betala för en slutbesiktning och för den ytterligare premien. Väl medvetna om att vi nu inte har någon gällande byggfelsförsäkring.
Vi har haft delbesiktningar på en del viktiga moment, alla utan anmärkning. För övrigt har vi inga som helst anmärkningar att göra på husbygget.
I kontrollplanen står inte ett ord om att ett slutbesiktningsbesked behövs. Inte heller står något om att man för kommunen behöver visa upp något gällande försäkringsbesked från Garbo. Husbygget tog ett antal år och snart har 10 år gått och vi saknar inte vår icke gällande försäkring.
Färdigställandeförsäkring slapp vi dock eftersom vi kunde visa kommunen avtal avseende grundläggning och stombygge som utvisade att all betalning skulle ske efter utfört arbete.
För att försäkringen skall gälla måste en slutbesiktning göras och ytterligare en premie på ca 5' betalas till GARBO. Vi struntade helt enkelt i att betala för en slutbesiktning och för den ytterligare premien. Väl medvetna om att vi nu inte har någon gällande byggfelsförsäkring.
Vi har haft delbesiktningar på en del viktiga moment, alla utan anmärkning. För övrigt har vi inga som helst anmärkningar att göra på husbygget.
I kontrollplanen står inte ett ord om att ett slutbesiktningsbesked behövs. Inte heller står något om att man för kommunen behöver visa upp något gällande försäkringsbesked från Garbo. Husbygget tog ett antal år och snart har 10 år gått och vi saknar inte vår icke gällande försäkring.
Färdigställandeförsäkring slapp vi dock eftersom vi kunde visa kommunen avtal avseende grundläggning och stombygge som utvisade att all betalning skulle ske efter utfört arbete.
Har du /söker du bygglov under nya PBL slipper du BFF om du inte anlitar någon.
Så du kan väl meddela att absolut ingen köpt entreprenad kommer ske på ditt bygge...?
Sen att man sen kroknar eller t.ex. blir sjuk mitt i bygget, och måste leja bort en del saker är ju en senare händelse.
Så du kan väl meddela att absolut ingen köpt entreprenad kommer ske på ditt bygge...?
Sen att man sen kroknar eller t.ex. blir sjuk mitt i bygget, och måste leja bort en del saker är ju en senare händelse.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Även om du köper en entreprenad så tror jag den måste uppgå till ett visst värde för att du skall bli tvungen att teckna byggfelsförsäkringen.
Senast jag hörde en politiker uttala sig om den så lät det också som att den är helt påväg bort - så om några år kanske. Garbo har väl förståss ett gäng lobbyister som måste veva sig klart i frågan.
Senast jag hörde en politiker uttala sig om den så lät det också som att den är helt påväg bort - så om några år kanske. Garbo har väl förståss ett gäng lobbyister som måste veva sig klart i frågan.
Bygglovet är enligt gamla PBL.Mikael_L skrev:
eller om man helt enkelt ljuger lite för att slippa något helt onödigt som denna försäkring
Köper ingen entreprenad mer än lite VVS och EL.mariatherese skrev:Även om du köper en entreprenad så tror jag den måste uppgå till ett visst värde för att du skall bli tvungen att teckna byggfelsförsäkringen.
Är beredd att ange lämpliga siffror så jag kommer undan denna försäkring om så krävs.
Tja, då slipper du egentligen inte. Men en del kommuner har varit aktiva att utföra en gynnsam tolkning av lagen för de som velat slippa BFF. PM'a mig din email så mailar jag dig vår dispensansökan som faktiskt gick genom.Suhagg skrev:
Och så är det, även om handläggaren är av den åsikten att BFF är ett j* skit och gärna låter byggherrar slippa så vill handläggaren nog gärna ha ett papper, en välformulerad ansökan, att sas ta beslut på.
Det ser aldrig lika bra ut att h*n verkar tagit beslutet utan något underlag för det.
Hehe, jag hade ju redan din mailaddress ... 
Jag ser just nu att jag skrev följande i vår dispensansökan:
Särskilt om man beaktar följande punkt i försäkringsvillkoren:
17.9 Värmesystem m.m.
Fel eller skada på elektrisk apparat eller annan maskin- och hushållsutrustning och datoriserade styr- och reglersystem, utrustning för värme och ventilation, inklusive solvärme- och naturvärmesystem, kamin eller öppen spis, simbassäng, sophanteringsutrustning, dammsugare, antenn och parabol.
Det bör väl anges (skrivas om alltså) att detta alltså är undantag i BFF.
Dvs allt som är dyrt, är oförsäkrat.
Jag ser just nu att jag skrev följande i vår dispensansökan:
17.9 Värmesystem m.m.
Fel eller skada på elektrisk apparat eller annan maskin- och hushållsutrustning och datoriserade styr- och reglersystem, utrustning för värme och ventilation, inklusive solvärme- och naturvärmesystem, kamin eller öppen spis, simbassäng, sophanteringsutrustning, dammsugare, antenn och parabol.
Det bör väl anges (skrivas om alltså) att detta alltså är undantag i BFF.
Dvs allt som är dyrt, är oförsäkrat.
Redigerat:
Jag kan väl publicera hela vår dispensansökan här.
Men all formatering av dokumentet försvinner dock.
Dispensansökan för att slippa teckna byggfelsförsäkring i samband med uppförande av bostadshus på fastighet Nnnnnnn s:ss
Vi ansöker om dispens om att ej behöva teckna byggfelsförsäkring. Vi skall bygga huset själva för att få det hus vi vill ha och för att spara pengar. Försäkringsbolagen som vi har varit i kontakt med säger att vi inte kommer att få ut någon försäkringsersättning om något händer. (Vi har varit i kontakt med AB Bostadsgaranti och Gar-Bo AB). Uppstår det något fel i byggkonstruktionen så gäller inte försäkringen då vi bygger själva.
Byggmaterialet har en garanti enligt Konsumentverket på 2 år. Om man tar hjälp av entreprenör så har de en egen försäkring. Byggfelsförsäkringen är alltså en helt onödig kostnad för oss då den inte i något avseende kan hjälpa oss om problem uppstår, vilket borde vara meningen med att teckna en försäkring.
Förutom att det verkar svårt att få ut någon försäkringsersättning för material så är dessutom självrisken ½ prisbasbelopp, dvs 21.200 kr.
Då allt material till vårt hus inte uppgår till mycket mer än 400.000 kr så har vi mycket svårt att se hur vi ska kunna få en skada som ersätts med högre belopp än självrisken.
17.9 Värmesystem m.m.
Vidare finns även denna punkt med i försäkringsvillkoren som ytterligare begränsar en utsikt till ersättning till så gott som noll:
17.5 Andra försäkringar
Ansvar och kostnad för skada som kan eller skulle kunna täckas av andra försäkringar exempelvis entreprenadförsäkring, fastighetsförsäkring, maskinförsäkring eller villaförsäkring, oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej.
Vidare vill vi anföra att det även ifrån lagstiftarens sida verkar finnas en vilja att obligatoriet skall försvinna.
Proposition 2009/10:170 (http://data.riksdagen.se/fil/25c66e43-b749-4ba9-a14e-fd26f0390ab9)
Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.
Sen är ju en hel uppgifter inaktuella nu.
Prisbasbelopp.
Ny PBL
Ev försäkringsvillkor.
Men all formatering av dokumentet försvinner dock.
Dispensansökan för att slippa teckna byggfelsförsäkring i samband med uppförande av bostadshus på fastighet Nnnnnnn s:ss
Vi ansöker om dispens om att ej behöva teckna byggfelsförsäkring. Vi skall bygga huset själva för att få det hus vi vill ha och för att spara pengar. Försäkringsbolagen som vi har varit i kontakt med säger att vi inte kommer att få ut någon försäkringsersättning om något händer. (Vi har varit i kontakt med AB Bostadsgaranti och Gar-Bo AB). Uppstår det något fel i byggkonstruktionen så gäller inte försäkringen då vi bygger själva.
Byggmaterialet har en garanti enligt Konsumentverket på 2 år. Om man tar hjälp av entreprenör så har de en egen försäkring. Byggfelsförsäkringen är alltså en helt onödig kostnad för oss då den inte i något avseende kan hjälpa oss om problem uppstår, vilket borde vara meningen med att teckna en försäkring.
Förutom att det verkar svårt att få ut någon försäkringsersättning för material så är dessutom självrisken ½ prisbasbelopp, dvs 21.200 kr.
Då allt material till vårt hus inte uppgår till mycket mer än 400.000 kr så har vi mycket svårt att se hur vi ska kunna få en skada som ersätts med högre belopp än självrisken.
17.9 Värmesystem m.m.
Vidare finns även denna punkt med i försäkringsvillkoren som ytterligare begränsar en utsikt till ersättning till så gott som noll:
17.5 Andra försäkringar
Ansvar och kostnad för skada som kan eller skulle kunna täckas av andra försäkringar exempelvis entreprenadförsäkring, fastighetsförsäkring, maskinförsäkring eller villaförsäkring, oavsett om sådana försäkringar finns gällande eller ej.
Vidare vill vi anföra att det även ifrån lagstiftarens sida verkar finnas en vilja att obligatoriet skall försvinna.
Proposition 2009/10:170 (http://data.riksdagen.se/fil/25c66e43-b749-4ba9-a14e-fd26f0390ab9)
Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.
Sen är ju en hel uppgifter inaktuella nu.
Prisbasbelopp.
Ny PBL
Ev försäkringsvillkor.
Redigerat: